سوچلا جشنواره‌ای با محوریت احیای موسیقی فولک مازندران
سوچلا جشنواره‌ای با محوریت احیای موسیقی فولک مازندران
محمودآباد آنلاین : در اجرای تلاشی بر تداوم برنامه‌های فرهنگی و هنری از سوی شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محمودآباد اولین جشنواره هم‌آوایی سالانه امیرخوانی و موسیقی مازندران با محوریت احیای موسیقی فولک این استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از محمودآباد، هرساله در استان مازندران جشنواره‌ها و برنامه‌های متنوع بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر از سوی دستگاه‌های اجرایی فرهنگ و هنر در شهرستان‌های این استان برگزار می‌شود؛ جشنواره و برنامه‌هایی که در هر بخشی از زندگی روزمره مردم دیار علویان مطمئنا تاثیرگذار خواهد بود.

اگرچه در اجرای این برنامه‌های تاثیرگذار هنری و فرهنگی نیاز اساسی به بودجه است و برای آن هر یک از دستگاه‌های ذی‌ربط باید سالانه آن بودجه‌ را کنار بگذارند تا چنین جشنواره‌هایی در سطح استان مازندران به اجرا درآید اما ظاهرا با وجود اختصاص دادن این بودجه به حوزه فرهنگی، برخی از این دستگاه‌ها اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری را مورد توجه قرار نمی‌دهند و آن بودجه‌ها را صرف بخش‌های دیگر می‌کنند.

اجرای جشنواره‌های موسیقی سنتی و محلی فولک یک بخش مهم یک جامعه است که علاوه بر حفظ موسیقی فولک منطقه‌ای با به اجرا درآمدن آن موسیقی موجب شور، نشاط و پویایی مردم می‌شود.

سوچلا اولین جشنواره استانی هم‌آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی است که با تلاش و مشارکت شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد در اول تیرماه سال‌جاری به اجرا درمی‌آید و به پشتوانه اعضای شورای شهر محمودآباد و دغدغه سازمان شهرداری این شهر به دعوت از اساتید موسیقی فولک مازندران این جشنواره بومی محلی با حضور هنرمندان عرصه موسیقی جهت اجرای زیبای امیری خوانی برگزار شد تا در اختتامیه این جشنواره برترین آنها انتخاب شوند.

جشنواره‌ای که به گفته ایمان خسروی دبیر جشنواره استانی سوچلا در نشست خبری با اصحاب رسانه محمودآباد واقع در سالن فرهنگ‌و ارشاد این شهرستان آن را تلاشی برای تداوم احیای موسیقی فولک مازندران عنوان کرد و گفت:

این جشنواره با طرحی از سوی شهرداری محمودآباد دستور کار قرار گرفت که با وجود سخت‌گیری‌هایی بر مبنی مجوز برگزاری موسیقی در یک شهرستان مجوز این جشنواره صادر شد.

وی افزود: وجه تسمیه سوچلا یک نوع آیین بومی و محلی مازندران است و از آنجایی که هنر از آداب معیشت گرفته می‌شود این جشنواره از یک آیین معیشتی گرفته شد یعنی یک آوا است که در فعالیت‌های روزانه مردم مازندران به کار می‌بردند. خسروی با بیان اینکه وظایف عوامل جشنواره بر این است تا هنر آن دوران گذشته را استخراج و احیا کند، بیان کرد: امروزه موسیقی مازندرانی تگ نوازی شده در حالی‌که باید فرهنگ عامیانه یا فولک گروهی به اجرا درآید و به نوعی باید هم آوایی و چند نفری انجام شود؛ در واقع نمی‌شود با نگاه بومی گرایی سطح هنری را پایین آورد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه جشنواره بر حمایت موسیقی بومی محلی است و در تمام جشنواره‌ها در هر منطقه‌ای نگاه ویژه بر آن منطقه بومی می‌باشد، اظهار داشت: یکی از اهداف جشنواره در آینده به بخش پژوهشی است و در اولین نشست از دومین جشنواره عنوان مقالات پژوهشی موسیقی و تک نوازی موسیقی اضافه می‌شود.

دبیر جشنواره سوچلا عنوان کرد: برای استعدادیابی برنامه‌ای دستور کار است تا نوجوانانی در این عرصه ورود پیدا کردند از آنها حمایت شود.

مهدی اختیاری شهردار محمودآباد نیز در نشست با بیان اینکه با توجه به سیاست‌گذاری جدید و توجه اعضای شورای شهر، شهرداری بعد از پروژه‌های عمرانی تغییر رویکردش بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به ویژه موسیقی است  تا نشاط و پویایی بین مردم ایجاد شود، اظهار کرد: با وجود بودجه کم در این حوزه تلاش می‌شود حداقل سهم مان را برای هنرمندان شهرمان ادا کنیم.

اختیاری از برگزاری برنامه قصه گویی مازندران در مهرماه امسال خبر داد و گفت: علاوه بر آن جشنواره تئاتر خیابانی به منظور ثبت تاریخ هنری در این شهرستان و جشنواره استانی شعر سورم در مهر ماه امسال برگزار می‌شود.

محمد محمدی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد با اشاره به میزبانی این شهرستان برای برگزاری اولین جشنواره هم آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی مازندران سوچلا بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری برنامه‌های فرهنگی متنوعی در محمودآباد در حال اجراست که برخی از این برنامه‌ها برای اولین برگزار شد و این به مدیریت عوامل شهرداری برمی‌گردد.

وی افزود: در گذشته مجوزهای فرهنگی دستی بود که اکنون مدتی این مجوز به شکل سامانه درآمده است و مؤسسه‌ای جهت برگزاری برنامه فرهنگی و موسیقی نیاز است تا وارد این سامانه شده و اقدامات لازم را انجام دهند.

  • نویسنده : کبریا مقدس
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین