تنش آبی در مازندران به مصرف کنندگان خانگی رسید
تنش آبی در مازندران به مصرف کنندگان خانگی رسید
محمودآباد آنلاین/معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به افزایش دمای هوای استان و بالا رفتن میزان مصرف آب ، گفت : اگر شهروندان مصرف آب شرب را مدیریت و صرفه جویی نکنند ، بروز تنش آبی در شبکه آب آشامیدنی جدی است.

حمیدرضا خدابخش‌پور روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری را ۲۰۰ لیتر و در مناطق روستایی را ۱۷۱ لیتر ذکر کرد و افزود: از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

وی ظرفیت سالانه تولید آب در مازندران را ۵۲۲ میلیون مترمکعب ذکرکرد و افزود: هم‌اکنون سالانه ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب در مازندران تولید و استحصال می‌شود که از این مقدار ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود.

معاون شرکت آب و فاضلاب مازندران، منابع تامین آب مورد نیاز این استان را از طریق ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه، رودخانه سردآبرود و همچنین بهره‌گیری از آب سد رجایی، البرز و میجران اعلام کرد.

خدابخش‌پور با بیان اینکه ۲۳ درصد چاه‌های آب مازندران مجهز به دیزل ژنراتور برق هستند که این امر به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نیست، افزود: در ۶۱۳ ایستگاه پمپاژ، در هر ثانیه ۱۵ هزار و ۲۹۸ لیتر آب تولید و استحصال می‌شود.

وی افزایش تاب آوری ۱۹۰ دستگاه دیزل ژنراتور برق، امضای تفاهم نامه با شرکت برق برای جلوگیری از قطع و یا کاهش خاموشی فیدرهای برق چاه، بازسازی چاه آب و استفاده از ۱۸ دستگاه تانکر آبرسانی را از جمله تمهیدات شرکت آب و فاضلاب مازندران برای جلوگیری از تنش آبی در ایام تابستان امسال عنوان کرد.

فرسودگی حدود ۲۵درصد شبکه های آبررسانی مازندران

معاون شرکت آب و فاضلاب مازندران طول شبکه‌های آبرسانی این استان را ۲۰ هزار و ۲۹ کیلومتر اعلام کرد و گفت که از این میزان ، پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر برابر با ۲۴.۶ درصد از شبکه‌های آبرسانی فرسوده است که باید اصلاح، مرمت و بهسازی شود.

خدا بخش پور اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بازسازی شبکه‌های فرسوده آبرسانی مازندران را ۵۳۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی اعتبار تخصیصی سالانه برای مرمت و بازسازی شبکه‌های توزیع و خط انتقال آب را ناچیز دانست و اظهار داشت: با ادامه وظعیت موجود و تخصیص قطره چکانی اعتبارات، بازسازی کامل شبکه‌های فرسوده آبرسانی مازندران تا ۵۰ سال طول می‌کشد.

معاون شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه به علت فرسودگی و شکستگی شبکه‌های آبرسانی مازندران سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد آب‌های تولیدی و استحصال استان به هدر می‌رود، گفت: تخصیص اعتبار مورد نیاز برای مرمت و اصلاح شبکه‌ها، امری لازم و ضروری است و مسوولان و متولیان امر باید به این امر مهم توجه کافی داشته باشند.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین