ایمان خسروی؛ هنرمند، دکتر باستان‌شناس، مهندس، مولف، مدرس دانشگاه و…
ایمان خسروی؛ هنرمند، دکتر باستان‌شناس، مهندس، مولف، مدرس دانشگاه و…
محمودآباد آنلاین: در شنبه های موفقیت هر بار به سمت یک فرد موفق در حوزه علمی، اجتماعی، هنری و فرهنگی می‌رفتیم، ولی این بار با فردی هم صحبت شدیم که جنس آن با همه هنرمندان شهر فرق می کند؛ او هنرمند، پژوهشگر، محقق، باستان شناس، مدرس دانشگاه، مؤلف و مهندس است و او کسی نیست جز ایمان خسروی.

ایمان خسروی در سال ۱۳۶۰ در محمودآباد و در خانواده‌ای فرهنگی دیده به جهان گشود.
پدرش مرحوم علی اصغر خسروی معلم ریاضی و مدیر مدرسه و مادرش خانم فاطمه ثقفی معلم پایه ابتدایی و دبیرستان شهرستان محمودآباد بوده است.
کودکی او مانند تمام دهه شصتی ها در کوچه ها با بازی هفت سنگ، تیر و کمان، چلیک مارکا، گردو بازی و فوتبال سپری شد.
وی که ۶ سال سن داشت و هنوز خواندن و نوشتن را یاد نگرفته بود، در سال ۶۶ عضو انجمن خوشنویسان ایران شد و مدرک متوسط خودش را در حالی کسب کرد که بی سواد بود و صرفا بر اساس الگوهایی که اساتید ارائه می دادند، می‌نوشت.
در خانواده ای که پدر خوشنویس، دایی و پسر عمو دارای مدرک ممتاز خوشنویسی هستند و از خوشنویسان قدیمی شهر آمل محسوب می شود، همیشه در مسابقات دانش‌آموزی خوشنویسی مقامی کسب می کرد و هنر خوشنویسی در خانواده او از قدیم الایام مطرح بوده است.
در دوران ابتدایی مدرسه انقلاب و همچنین در طرح‌های تابستانه‌ی  مدرسه شاهد نیز در همان دهه‌ی ۶۰، عضو گروه سرود بود.
در سال ۷۱ خانواده، اقدام به خرید  یک کیبورد برای خواهر او کرد. در حاای که خواهر ایشان دوره آموزشی را در آمل می‌گذراند، یک روز که خواهرش در مدرسه بود، ایمان بر اساس ذوق خود به یکباره موفق شد آهنگی معروف و دلنشین را با ساز کیبورد بنوازد و بعد از آن خانواده را متقاعد کرد که از ساز خواهرش استفاده کند و اینگونه پا به عرصه‌ی نوازندگی گذاشت. پس از آن با همان ساز در گروه های سرود شهرستانی و استانی مقام های متعدد گروهی کسب کرد.
ایمان خسروی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آقای «حاجی‌تبار»، مدیر وقت مدرسه ابتدایی شاهد خدمتی را به نسل بنده کردند که ماندگار است؛ ایشان از صبح تا شب در مدرسه می‌ماند و برای تقویت توانایی‌های فرهنگی، هنری و خودشناسی دانش آموزان با تمرین کارهای گروهی با دانش‌آموزان تلاش می‌کرد و امروز همگی ما بابت شناخت توانایی‌ها و علایق‌مان، مدیون زحمات و خدمات ایشان هستیم.
ایمان خسروی در مقطع سوم راهنمایی به مدرسه امام خمینی (ره) رفت و یک گروه سرود دیگر در آن مدرسه با کمک دوستان خود تشکیل داد. در آن سال مدرسه امام خمینی (ره) ، با پیروزی بر مدرسه شاهد در فینال جشنواره سرود خوانی، رتبه نخست را کسب کرد که تا آن زمان، مسبوق به سابقه نبود. جالب اینجاست که تمامی آن اجراها را بر روی نوار کاست ضبط کرده و در آرشیو خود موجود دارد.
در آن سال ها دانش آموزانی که معدل بالایی داشتند و جزو دانش‌آموزان ممتاز بودند، بعد از پایان مقطع راهنمایی، برای انتخاب رشته در دبیرستان، دو انتخاب بیشتر نداشتند چراکه اساسا مطرح کردن این نکته که خواهان ادامه‌تحصیل در رشته‌ی هنر و یا علوم انسانی هستند، عواقب سختی داشت (با خنده). آن دو انتخاب رشته های ریاضی‌فیزیک و تجربی بود که او تجربی را انتخاب کرد.
او در سال دوم دبیرستان در جشنواره خوارزمی کانون‌های فرهنگی و تربیتی شرکت کرد و یک دستگاه الکترونیکی ساخت که کارکرد آن رمزگذاری بود و این دستگاه را بر روی هرچیزی که وصل می کردند با ورود رمز آن، اجازه استفاده از آن را می داد و تمام دستگاه های برقی را رمز دار می کرد و این ابداع در آن جشنواره حائز رتبه شد و در ادامه فضای فکری او به دلیل علاقه به الکترونیک، به همان سمت گرایش پیدا کرد و از تجربی به ریاضی‌فیزیک، تغییر رشته داد و موفق شد در رشته‌ی مهندسی الکترونیک در کنکور سال ۱۳۷۸ قبول شود. طی ۴ سال حضورش برای تحصیل در استان خراسان، به صورت خود آموخته، به فراگیری ساز دف پرداخت و این امر زمینه ساز اجرای کنسرت های دانشجویی، تک نوازی و گروه‌نوازی او شد و سال ۸۰ اوج کنسرت های دانشجویی وی در مشهد بود. با بازگشت به محمودآباد در سال ۱۳۸۲ که گروه منسجم موسیقی در شهر وجود نداشت و تنها یک تعاونی موسیقی به همت استاد رضا قلی زاده و استاد مرحوم عزت الله محمدی که بنیانگذار ساخت تار و سه تار در محمودآباد بودند و خوشبختانه پسر ایشان هم استاد میثاق محمدی هم‌اکنون از بهترین سازنده های سه تار در کشور هستند برگزار می‌شد، ایشان به اتفاق دوستان خوبش محمدرضا یوسفیان، عادل مهربان، سیاوش محمدی و امیر حسین یوسفیان، اولین گروه موسیقی سنتی رسمی محمودآباد با نام «دل شدگان» را تاسیس کردند.
اولین کنسرت رسمی موسیقی سنتی در سال ۸۳ در سینمای سابق محمودآباد برگزار شد باید گفت پس از تعطیلی سینما جلالی، این تنها اتفاق هنری در آن مکان متروک محسوب می‌شد که با همت خود عوامل گروه کنسرت به بازسازی موقت سالن سینما پرداختند و نهایتا در سه شب در خرداد ماه همان سال این کنسرت برگزار شد. بعد از آن کنسرت، گروه دل شدگان به مناطق مختلف کشور از جمله جنوب کشور جهت اجرای برنامه اعزام شد.
شایان ذکر است علی رغم باورش که فکر می کرد در رشته الکترونیک با دستگاه های برقی و کار عملی سر و کار دارد پا به این رشته و این دانشگاه گذاشت ولی هرچه جلوتر رفت به جز دروس نظری اعم از ریاضی و فیزیک چیز دیگری را تجربه نکرد و هنوز هم به زعم او مهمترین ضعف دانشگاه ها در این دسته از رشته ها نبود واحد های عملی و عدم دسترسی و آموزش به صورت کار عملی می‌باشد.
او از سال ۱۳۸۲  وارد فضای چاپ و تبلیغات شد و در کنار آن به تدریس موسیقی مشغول شد و برای اعتلای هنر والای موسیقی همت گماشت و هم‌اکنون، بسیاری از هنرجویان سابق ایشان، به فعالیت و تدریس موسیقی در شهرهای مختلف کشور اشتغال دارند. ایشان در ادامه، به سمت پژوهش تاریخ موسیقی رفت و همین امر، زمینه‌ساز آشنایی‌اش با رشته‌ی باستان‌شناسی شد. لتزم به ذکر است ایشان با ارائه‌ی رزومه‌ی هنری خود موفق به کسب مدرک معادل لیسانس در رشته موسیقی در سال ۸۸ شد. همچنین او در سال ۱۳۹۴ موفق به اخذ لیسانس رشته باستان شناسی از دانشگاه نوشهر شد. وی این رشته را بخاطر علاقه خود به شناخت هویت، فرهنگ و تاریخ کشور انتخاب کرد و در نهایت موفق شد مدرک Phd  (دکترای تخصصی) رشته باستان‌شناسی را از دانشگاه دولتی مازندران اخذ نماید.
ایمان خسروی فعالیت های خود را در حوزه پژوهش ادامه داده و به حوزه باستان شناسی ورود پیدا کرد و طبق علاقه مندی هایش به دنیای دیجیتال و مهندسی به فعالیت در علوم میان‌رشته‌ای اقدام کرد و با بکارگیری تکنولوژی‌های علمی جدید در باستان شناسی افق‌های تازه‌ای را در این رشته بنا نهاد. اکنون کار نقشه برداری هوایی با پهپاد را در حوزه سنجش از راه دور در باستان شناسی انجام می‌دهد و در این راه، با اخذ مدرک غواصی تک‌ستاره، به فتوگرامتری و مدلسازی سه‌بُعدی در زیر آب اقدام کرده است. او تنها فردی است که در ایران این فناوری را اجرا نموده و حتی در سال ۱۳۹۹ نیز مقاله ای با همین عنوان به زبان انگلیسی در کنفرانسReinventing Cultural Heritage پاریس که به علت کرونا به شکل مجازی برگزار شد در قالب سخنرانی ارائه کرد.
اولین کتاب او با عنوان آموزش دف به شیوه صحیح موسیقایی در سال ۸۸، دومین کتاب با عنوان فرهنگ نام های باستانی ظروف در سال ۹۸ و سومین کتاب او به عنوان عضو گروه نویسندگان و ویراستار بخش علمی و محتوایی موسیقی کتاب دانشنامه مازندران بود که در سال ۹۹ به چاپ رسید و چهارمین کتاب او با عنوان خوانشی نو از چند نقش برجسته ساسانی در سال ۱۴۰۰ وارد بازار کتاب شد.
یکی دیگر از دستاورد های او بازسازی چهره از روی جمجمه است که در کل کشور در انحصار وی می‌باشد و در پنجمین کنفرانس پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۵ مقاله او به چاپ رسیده و جز مقالات برتر بوده است.
ایمان خسروی تا به امروز بیش از ۲۰ مقاله علمی پژوهشی و ISI به نگارش رسانده و در کنفرانس های بین المللی ارائه داده است.
یکی از کارنامه های درخشان و قابل قبول ایمان خسروی هنرمند جوان و با آتیه شهر محمودآباد در حوزه موسیقی، اجرای کنسرت و برنامه هنری با مفاخر موسیقی استان مازندران و کشور از جمله مرحوم ابوالحسن خوشرو، نورالله علیزاده، اصغر رستمی، پرویز سیاهدشتی و استاد مختاباد بوده است و اجراهای زنده این هنرمند محمودآبادی تنها محدود به داخل ایران محدود نشده و در خارج از کشور از جمله ایتالیا، پاریس، هلند و ترکیه نیز اجرای کنسرت موسیقی سنتی داشته که از طرف وزارت امور خارجه و در قالب گروه هنری هزاردستان اعزام شده بودند.
ایمان خسروی مجوز آموزشگاه تخصصی موسیقی با نام «دل‌شدگان» را در سال ۹۴ کسب کرده است.
این هنرمند نخبه محمودآبادی در گفتگو با خبرنگار محمودآباد آنلاین با بیان اینکه در محمودآباد او را تنها به عنوان نوازنده دف می‌شناسند، گفت : امروز اولویت های زندگی من پژوهش های علمی است و نه کار اجرای موسیقی.
او که مدیرعامل خانه هنرمندان شهرستان محمودآباد نیز هست بیان کرد: ما در مازندران تنها خانه هنرمندان دارای مجوز هستیم و تنها شهرستانی که در استان مازندران به صورت مستقل مجوز خانه هنرمندان دارد محمودآباد است.
او در بخشی از صحبت های خود در انتقاد به شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: ادغام این سه نهاد، ادغام اثر بخشی نبوده و معاونت میراث فرهنگی همواره زیر سایه‌ی معاونت گردشگری مغفول مانده، چرا که در دنیا به سمت گردشگری میراثی حرکت کردند اما در کشور ما این وزارتخانه تنها در بخش گردشگری درآمد دارد و تمام بخش های دیگر زیر سایه گردشگری است و در نگاه کلان این موضوع اشکال دارد، ولی در سایر کشور های مطرح جهان از این فرصت برای پول در آوردن استفاده می‌کنند، هم صنایع دستی‌شان را می فروشند و هم اماکن تاریخی و گردشگری‌شان را نشان می دهند.
خسروی ذکر کرد : متاسفانه هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی و میراث درآمد و بازاری برای عرضه محصولاتشان ندارند.
وی نسبت به رسالت اصحاب رسانه اظهار داشت: فضای فرهنگ و هنر شهرستان نیازمند رسانه هایی است که دارای مجوز هستند و باید توانایی ها و توانمندی این را داشته باشند تا مباحث مرتبط با شهر را اطلاع رسانی کنند، در حوزه فرهنگی گام بردارند، برای حفظ استقلال رسانه زیر یوغ نهاد های چپ و راست نروند و برای فرهنگ و هنر قلم بزنند.
ایمان خسروی در مورد ماهیت هنر و هنرمند گفت : هنر برای عرضه است و تماشاچی آن را قضاوت می کند، ما هنرمند گمنام نداریم، برخلاف نظر دیگران که فکر می کنند ما باید به دنبال هنرمندان گمنام بگردیم و شناسایی کنیم، چنین چیزی وجود ندارد و هنرمندی که کار کرده باشد، به هیچ وجه گمنام نیست. این موضوع که فلانی بسیار استاد است اما چون اهل نمایش‌دادن نیست پس هیچ‌وقت هنرش را در معرض دید نمی‌گذارد، گزاره‌ای از بیخ و بن اشتباه است چراکه ارزشگذاریِ یک اثر هنری، بدون آنکه در معرض قضاوتِ مخاطب قرار بگیرد، ممکن نیست؛ پس چگونه خالق آن اثر را می‌توان استاد یا هنرمند دانست؟
وی در خصوص برگزاری کنسرت های پاپ در محمودآباد، برگزاری این دسته از برنامه های فرهنگی را یکی از لازمه های توسعه فرهنگی دانست و افزود : برخلاف دیدگاه ها که فکر می کنند موسیقی پاپ و راک و… سم است، دقیقا ممنوع کردن تمام موسیقی ها و فقط بها دادن به موسیقی سنتی سم بزرگ است چرا که این فضا برای رشد قارچ گونه موسیقی های بی هویت فراهم می شود.
خسروی ادامه داد : باید برای تمام موسیقی های دارای هویت که در فرهنگ و بستر کشور هویت دارند در چهارچوب صحیح هنر بها دهیم و هرگونه موسیقی های بی هویت بها پیدا نکند، موسیقی های بی‌هویت بیمار گونه و مانند یک سرطان می‌ماند و همه این ها به صورت زیر پوستی و مخفیانه به فعالیت می‌پردازند که مسیر فرهنگ موسیقی را به سمت ابتذال می‌کشند.
خسروی در پایان خاطر نشان کرد : امروزه شاهد عرضه موسیقی بومی (مازنی) در قالب پاپ هستیم که این امر می‌تواند در صورت رعایت برخی اصول فنی و موسیقایی، منجر به نگهداشتِ موسیقی بومی و اشاعه‌ی آن در بین نسل‌های جدید گردد؛ پس حائز نکات مثبتی است، بنابراین نباید آن را نهی کنیم و بدون دلیل، مبتذل بخوانیم.
لازم به ذکر است که دختر ایمان خسروی، جانان با یازده سال سن، به صورت حرفه‌ای ویولن می نوازد، تسلط به ساز پیانو دارد و به ساز محلی دوسر کوتن علاقه مند است.
یادآور می‌شود پایگاه خبری محمودآباد با همکاری صفحه شهرستان محمودآباد در اینستاگرام و در راستای تکریم و قدرشناسی از افراد موفق و شناسایی و معرفی الگوهای موفق به نسل جوان جامعه در اقدامی جدید بخش 《شنبه موفقیت ها》 را راه اندازی نموده و در صدد معرفی چهره های موفق و گمنام محمودآباد بصورت هفته‌ای در روزهای شنبه می‌باشد.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین