مازندران کمترین نرخ باروری کشور را دارد/ ناتمام ماندن بیمارستان ۱۱۰۰ تختخوابی ساری
مازندران کمترین نرخ باروری کشور را دارد/ ناتمام ماندن بیمارستان ۱۱۰۰ تختخوابی ساری
محمودآباد آنلاین / سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران جمعیت استان را پیرتر از میانگین کشوری توصیف کرد و با بیان اینکه مازندران کمترین نرخ باروری کشور را داراست گفت: ساخت بیمارستان ۱۱۰۰ تختخوابی ماهفروجک ساری از سال ۹۰ وارد فاز اجرایی شد و هنوز بهره برداری و کامل نشده است.

فرهاد غلامی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با خبرنگاران با اظهار به اینکه مرکزیت دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه یک کشور به مازندران اختصاص دارد، اظهار کرد: در مجموع ۱۰۰ فوق تخصص و ۱۳۷۷ متخصص در این دانشگاه همکاری می‌کنند.

 

وی ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان استان با ۱۱۲۶ خانه بهداشت بزرگترین شبکه کشور بوده و ۱۰۸ مرکز جامع سلامت در استان فعالیت می‌کنند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۲۶ بیمارستان دانشگاهی و ۱۵ بیمارستان غیردانشگاهی با ۴۴۹۸ تخت فعال در استان وجود دارد که ۲۷۴ تخت سی سی یو است و هفت مرکز رادیوگرافی، ۹۹ پایگاه اورژانس و ۲ پژوهشکده و ۶ مرکز تحقیقات در استان فعالیت می‌کنند.

 

غلامی با بیان اینکه ۴۸۵ داروخانه در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۴۲ داروخانه بیمارستانی است.

 

وی با اشاره به روند اجرایی پروژه بیمارستان ۱۱۰۰ تختخوابی ماهفروجک ساری گفت: فاز اول این پروژه ۶۵ درصد، فاز دوم ۲۰ درصد و فاز سوم صفر درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر شد این بیمارستان به گونه‌ای طراحی شود تا تمامی خدمات از صفر تا ۱۰۰ در آن انجام شود.

 

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران با اشاره به اینکه ۴ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است خاطرنشان کرد: این پروژه با مشارکت سرمایه گذاری خارجی راه اندازی و تکمیل می‌شود و با بهره برداری آن شاهد جهش بزرگی در بخش درمانی، آموزشی و توریست سلامت شاهد خواهیم بود.

 

غلامی با بیان اینکه بیمارستان ماهفروجک هوشمند است، ادامه داد: فاز یک بیمارستان ۱۴ سال طول کشید و با اعتبارات موجود و کنونی تکمیل آن ۱۵ سال طول می‌کشد از این رو باید از اعتبارات و سرمایه گذاری‌های خارجی و خصوصی و یا بانک‌ها بهره گرفت. ساخت بیمارستان ماهفروجک از سال ۹۰ وارد فاز اجرایی شد و طی ۱۰ سال هنوز بهره برداری و کامل نشده است.

 

وی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی غرب مازندران به مرکزیت رامسر را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد و گفت: پردیس بین المللی رامسر به دانشگاه مستقل علوم پزشکی غرب استان به مرکزیت رامسر تبدیل می‌شود.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره نظارت بر کیفیت محصولات بازار گفت: تلاش بر این است که قیمت دارو افزایش پیدا نکند، همچنین با همکاری معاونت غذا و دارو نظارت بر محصولات بازار انجام شده و کیفیت آن ارزیابی می شود.

 

غلامی گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۸۷ هزار مورد محصول و ۲۶۰۰ نمونه از کارخانه های استان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

وی با اشاره به سن جمعیت در مازندران گفت: استان مازندران کمترین باروری در کشور داشته و آمار ازدواج کاهش و طلاق ۵۳ درصد افزایش داشته است.

 

وی افزود: در مازندران جمعیت نسبت به میانگین کشوری ۱۵ سال پیرتر شده و با مهاجرت ها در ۳۵ سال آینده جمعیت به نصف کاهش پیدا کرده و بیش از ۳۰ درصد جمعیت مازندران پیر خواهد شد که نسبت به میزان‌ کشوری بیشتر است.

  • نویسنده : راضیه عنایتی
  • منبع خبر : ایسنا مازندران