توصیه‌های فنی برای کنترل کرم ساقه خوار در مزارع کشت مجدد و رتون
توصیه‌های فنی برای کنترل کرم ساقه خوار در مزارع کشت مجدد و رتون
محمودآباد آنلاین/ عبدالرحمن زاغی با اشاره به لزوم مدیریت کرم ساقه خوار در مزارع کشت مجدد و پرورش رتون، توصیه‌های فنی و سموم مناسب برای کنترل کرم ساقه خوار برنج در مزارع کشت مجدد و پرورش رتون را اعلام و اظهار کرد: کرم ساقه خوار برنج یکی از آفات مهم مزارع برنج است که در صورت عدم مدیریت و کنترل آن، منجر به ایجاد خسارت کمی و کیفی محصول می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر مشاوره و هماهنگی کشاورزان شالیکار با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی، تصریح کرد: کشاورزان زمان مناسب مبارزه شیمیایی را با توجه به اقلیم و بیولوژی آفت در منطقه از کارشناسان یاد شده دریافت و در زمان مناسب تعیین شده اقدام به مبارزه شیمیایی کنند.

زاغی افزود: در صورت محرز شدن آلودگی ساقه‌ها و در محدوده زمانی تعیین شده از سوی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی، مبارزه شیمیایی با یکی از سموم گرانوله نظیر دیازینون ۱۰ درصد به مقدار ۲۰ کیلوگرم و یا ریجنت ۰.۲ درصد به میزان ۲۰ کیلوگرم و یا پادان ۴ درصد به میزان ۳۰ کیلوگرم در هکتار توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت استفاده از سموم گرانوله، تنظیم ارتفاع آب مزرعه به میزان ۳ تا ۵ سانتیمتر و بسته بودن ورودی و خروجی آب برای عملکرد بهتر سموم مصرفی ضروری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: در مزارعی که امکان حفظ آب در مزرعه وجود ندارد و یا با مشکل کم آبی روبرو هستند محلولپاشی با سموم مایع نظیر دیازینون ۶۰ درصد به میزان ۱.۵ لیتر در هکتار و یا حشره کش روی اگرو (ماترین) به میزان یک لیتر در هکتار با استفاده از سمپاش مناسب همراه با ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر آب توصیه می‌شود.

زاغی در پایان به کشاورزان توصیه کرد از مصرف سموم توصیه نشده و یا مبارزه در خارج از محدوده زمانی تعیین شده خودداری و سموم را از فروشگاه‌های مجاز و در قبال اخذ فاکتور فروش تهیه و برای دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمایی‌های لازم به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی و یا کلینیک‌های گیاهپزشکی منطقه مراجعه کنند.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران