قانون معامله معارض جیست ؟
قانون معامله معارض جیست ؟
محمودآبادآنلاین: به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالات حقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد و در ردیف حقوقی این هفته به موضوع  قانون معامله معارض پرداخته شده است. در ادامه این مطلب با  مفهوم قانون معامله معارض آشنا خواهید شد.

در بسیاری از موارد حتما یا این موضوع را شنیده اید و یا با این مسئله مواجه شده آید که شخصی ملکی  را خریداری کرده است اما بعد از مدتی که در آن زندگی کرده و یا قصد فروختن آن را داشته است متوجه شده است که آن ملک جزء ملک فروخته شده به چند نفر میباشد و اینجاست که فرد باید از راه های مختلف ثابت نماید که صاحب ملک مورد نظر می باشد و معامله معارض رخ داده است .

معامله معارض زمانی صورت می گیرد که یک نفر بعد از اینکه ملک خود را به دیگری انتقال داده مجدداً در یکی دیگر از بنگاه های املاک خود را مالک معرفی کرده و همان ملک را به شخص دیگری نیز می فروشد .در معامله معارض معامله اول میتواند با سند عادی یا رسمی انجام گیرد اما معامله دوم می بایست با سند رسمی باشد تا مشمول جرم معامله معارض گردد . نکته حائز اهمیت در خصوص معامله معارض این است که همیشه اولین معامله قانونی و معتبر خواهد بود به این دلیل که در اولین معامله ملک یا مال از تصاحب مالک خارج می شود ،  معاملات بعد از آن که بر روی همان ملک انجام شود دیگر اعتبار قانونی نخواهد داشت و بی اعتباری معامله های بعدی به این دلیل است که فروشنده در معاملات دوم به بعد دیگر صاحب ملک نبوده و معامله ای که انجام داده است  اعتبار قانونی ندارد . بنابراین هر کس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت  به عین یا منفعت مالی اعم از منقول یا غیرمنقول حقی به شخص یا اشخاصی داده و بعد نسبت به همان عین یا منفعت  به موجب سند رسمی معامله یا تعهدی معارض با آن حق نماید  به مجازات حبس از سه الی ده سال محکوم خواهد گردید.

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین