جوان محمودآبادی که پژوهشگر نمونه کشور شد
جوان محمودآبادی که پژوهشگر نمونه کشور شد
محمودآباد آنلاین: مجید شیرزاد فرزند شهید مصطفی شیرزاد، متولد ۵ مرداد ۱۳۶۲ و اهل روستای میانکلمرز شهرستان محمودآباد است و وقتی تنها یک سال داشت ، پدرش در راه دفاع از وطن در جنگ تحمیلی به شهادت رسید.

 

وی دوران ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را در مدارس شاهد شهرستان محمودآباد گذراند و در سال ۱۳۸۰ در مقطع کارشناسی رشته کتابداری دانشگاه دولتی شاهد تهران قبول شده و در اسفند ۱۳۸۳  هفت ترمه این دوره را سپری کرد.

مجید شیرزاد در مهر ۱۳۸۴ در رشته کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال قبول شد و در ترم چهارم (۱۳۸۶) به عنوان اولین دانشجو موفق به دفاع از پایان نامه خود شد.

او در مهر ۱۳۹۲ در دوره دکتری در رشته علم اطلاعات و دانش گرایش بازیابی اطلاعات(IR) دانشگاه شیراز قبول شد و بعد از امتحان جامع بدلیل مشکلات شغلی مجبور به انتقال به دانشگاه پیام نور مشهد شده و رساله خود را با موضوع ربط در شبکه های اجتماعی علمی دفاع کرد.

وی نزدیک به ۵۰ عنوان مقاله اعم از علمی و پژوهشی، علمی ترویجی، ISC ، کنفرانس بین المللی و همایش های داخلی نوشته است.

او همچنین تا کنون ۴ جلد کتاب تالیف کرده که یکی از کتاب هایش با عنوان ” آشنایی با مطبوعات و رسانه ها” توسط انتشارات دانشگاه پیام نور به چاپ رسیده که به عنوان منبع درسی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی کشور می‌باشد.

عضویت در کانون نخبگان ایثارگر استان مازندران، دانشجوی برتر دوره کارشناسی، کسب عنوان پژوهشگر جوان محمودآباد در سال ۱۳۸۷، کسب عنوان استاد نمونه دانشگاه پیام نور استان مازندران در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲، انتخاب به عنوان دانشجوی منتخب استان خراسان رضوی در دوره دکتری در سال ۱۳۹۸ و کسب عنوان پژوهشگر برتر ایثارگر در دانشگاه پیام نور در سطح کشوری در سال ۱۴۰۰ گوشه ای از کارنامه و سوابق درخشان این جوان موفق محمودآبادی است.

مجید شیرزاد در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با چگونگی انتخاب وی به عنوان پژوهشگر برتر گفت: دانشگاه پیام نور هر ساله اعضای هیات علمی خود را با توجه به فعالیت های علمی می‌سنجد که با توجه به تعداد مقالات علمی و پژوهشی و تالیف کتاب به عنوان منبع درسی دانشجویان و تدریس رضایت بخش در دانشگاه به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بر ضرورت ارتباط دانشگاه‌ها با یکدیگر تاکید کرد و افزود: با توجه به تعداد دانشگاه در شهرستان ها ارتباط قوی بین دانشگاه‌ها وجود ندارد و دانشگاه های شهرستان به شکل جزیره‌ای عمل می‌کنند، هر دانشگاه برای خودش فعالیت می‌کند و از فعالیت‌های علمی همدیگر خبری ندارند.

وی ادامه داد: ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت هم به پایین ترین سطح خود رسیده و متاسفانه فقط در چند عکس یادگاری مسئولین خلاصه شده و همچنین هیچگونه ارتباطی بین دانشگاه‌ها با مدارس از جمله پیش دانشگاهی‌ها یا پایه دوازدهمی ها هم تقریبا وجود ندارد.

وی در توصیه به جوانان بیان کرد: جوانان خودشان را باور کنند و برای باورهایشان برنامه ریزی کنند، هدفشان مشخص باشد و برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند.

این جوان موفق محمودآبادی در ادامه خاطره‌ای از خود را بازگو کرد: بنده در دوره دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک بودم و رتبه کنکور بنده هم خوب بود ولی در اثر اشتباه سازمان سنجش در رشته کتابداری قبول شدم و پس از یکسال کلنجار رفتن با خودم تصمیم گرفتم همین رشته رو بپذیرم ولی تلاشم رو چند برابر کنم تا به بالاترین سطح این رشته برسم تا اون شکست کنکوری رو جبران کنم.

مجید شیرزاد تصریح کرد: بنده در ۲۷ سالگی به عنوان هیات علمی دانشگاه پیام نور پذیرفته شدم و اکنون ۱۱ سال است که به عنوان تنها هیات علمی محمودآبادی در این دانشگاه مشغول بکار هستم.

این عضو محمودآبادی هیات علمی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه مسئولین شناختی از این دانشگاه ندارند، یادآور شد: پیام نور به عنوان یکی از دانشگاه‌های دولتی به دلیل سیاست های اشتباه نمایندگان و مسئولین گذشته و حال به حالت رکود مطلق درآمده است.

وی افزود: ارتباط مسئولین با دانشگاه ها کم می‌باشد و از ظرفیت های علمی و مدیریتی دانشگاهیان استفاده‌ای نمی‌شود.

شیرزاد اظهار کرد: با توجه به تعداد کم دانشجو و قوانین دانشگاه پیام نور برای تکمیل موظفی به مشکل اساسی برمی‌خوریم و برای پر کردن موظفی هایمان مجبور به تدریس در شهرها یا استان‌های دیگر هستیم و فرصتی کمی برای تحقیقات علمی داریم.

وی اذعان داشت: بنده تنها هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و تخصص در حوزه کتاب و کتابخانه هستم، ولی متاسفانه هیچ مشورتی با بنده نمی‌شود، حتی خودم چندین بار پیشنهاد همکاری و مشاوره دادم ولی مسئولین ما دنبال روزمرگی هستند و به کارهای علمی توجهی نمی‌کنند.

این جوان محمودآبادی در ادامه ذکر کرد: محمودآباد شهری زیبا و با مردمانی بافرهنگ و اصیل و با سطح علمی بالا می‌باشد که متاسفانه بخاطر معرفی نشدن از طرف بزرگان شهر، مغفول ماند و اگر مسئولین به جوانان این شهر اعتماد کنند، ضرر نمی‌کنند.

مجید شیرزاد در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که یکی از شاخصه های فرهنگی برای یک شهر تعداد کتابهای موجود در کتابخانه آن شهر و آمار مطالعه آنها می‌باشد، برای بالا بردن سطح این شاخص با اهمیت، برپایی نمایشگاه دائمی کتاب یا تاسیس باغ کتاب یا حتی کافه کتاب در یکی از پارکهای شهر پیشنهاد می‌شود و یا استفاده از پادکست‌ها در کافه ها و رستوران های شهر در ساعاتی خاص.

یادآور می‌شود پایگاه خبری محمودآباد با همکاری صفحه شهرستان محمودآباد در اینستاگرام و در راستای تکریم و قدرشناسی از افراد موفق و شناسایی و معرفی الگوهای موفق به نسل جوان جامعه در اقدامی جدید بخش 《شنبه موفقیت ها》 را راه اندازی نموده و در صدد معرفی چهره های موفق و گمنام محمودآباد بصورت هفته‌ای در روزهای شنبه می‌باشد.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین