فقر تجهیزات در دقیقه های طلایی نجات
فقر تجهیزات در دقیقه های طلایی نجات
محمودآباد آنلاین: دریای مازندران هر سال داغ بر دل می نشاند و ناجیان غریق با دست خالی و کمبود امکانات در ساحل به نجات جان افراد می پردازند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: حدود یک ماهی از طرح سالمسازی دریا در مازندران می‌گذارد و در اولین ماه شروع این طرح، دریا بر دل خانوارهای زیادی داغ گذاشته است.

چند روز پیش خانواده شش نفره مشهدی در محمودآباد گرفتار امواج دریا شد و به رغم تذکرها و هشدارهای صورت گرفته توسط ناجیان این خانواده به دل دریا زدند و در نهایت مصیب زده از امواج به ساحل برگشتند.

قرار است هزار و ۲۰۰ ناجی غریق در سواحل مازندران مستقر شوند و با توجه به آزادسازی حریم ساحلی دریا و دسترسی آسان، شمار ناجیان پاسخگوی نیازها نخواهد بود، از سوی دیگر کمبود امکانات و تجهیزات، وجود مناطق ممنوعه شنا بر مشکلات افزوده است.

طی سال جاری از ابتدای شروع طرح سالمسازی تاکنون ۱۳ نفر در دریای مازندران غرق شدند و ضرورت تأمین تجهیزات برای ارائه خدمات مطلوب‌تر در طرح سالمسازی دریا ضروری است.

ناجیان با کمبود امکانات فعالیت می‌کنند

احمدی که سال‌ها به عنوان ناجی غریق در مازندران فعالیت می‌کند با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات برای ناجیان گفت: همچنین همکاری مسافران و مردم برای با ناجیان کم است و بیشتر تمایل به شنا در خارج از طرح‌های دریا را دارند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه وضعیت دریا در استان به دلیل موج‌های شکافنده قابل پیش بینی نیست، اظهار داشت: باید ناجیان غریق از نظر امکانات و تجهیزات تقویت شوند و مشکلات معیشتی آنان نیز رفع شود.

در حال حاضر در حدود ۲۰۰ نقطه از ساحل مازندران طرح‌های سالمسازی دریا وجود دارد با اینکه حال تمایل مسافران و اهالی برای شنا در مناطق کور و بحرانی زیاد است و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این زمینه الزامی به نظر می‌رسد.

یک دریا و هزار ناجی/ فقر تجهیزات در دقیقه های طلایی نجات

۹۶ طرح سالمسازی دریا در استان فعال است

نقی کریمیان رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر ۹۶ طرح سالمسازی دریا دوقلو در استان فعال بوده که امن است، افزود: همچنین جاهایی مانند سنگچین ها وجود دارد که تحت پوشش نیروهای انتظام است و علاوه براین جاهای دنج و دور از دسترسی وجود دارد که با هر بار طوفانی شدن دریا سبب تغییر مسیرهای شکافنده می‌شود و ما نمی‌توانیم در آن نیرو مستقر کنیم.

وی افزود: در هر طوفان مسیرها و موج‌های شکافنده تغییر می‌کند و این مسئله خصلت دریای مازندران است که با دریای گیلان و گلستان فرق می‌کند و بیشترین عمق مربوط به ساحل استان است.

وی در عین حال با اظهار اینکه مشکلات اصلی بیشتر در بابلسر، محمودآباد، نور و نوشهر و چالوس وجود دارد، گفت: هر لحظه باید شمار نیروها در این مناطق افزایش یابد.

کریمیان موج‌های شکافنده را ازجمله مشکلات دریا بیان کرد و گفت: باید در تمام شبکه‌های اجتماعی در تمام مناطق مختلف کشور در زمینه مخاطرات دریا و ساحل اطلاع رسانی وبرنامه ریزی شود.

وی بر لزوم استفاده از فناوری در کنار ناجیان غریق تاکید کرد و گفت: همه ساله وعده داده شد که سال آینده قرار است در حوزه ساحل و دریا اتفاقی رخ دهد و این شبیه بیزینس و تجارت است.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران با بیان اینکه پنج هزار نیرو ناجی غریق ثبت شده در استان وجود دارد، گفت: در شهرستان محمودآباد یک ناجی موفق به نجات پنج نفر از خانواده شش نفره شده است.

با امکانات محلی در ساحل به میلیون‌ها نفر خدمات رسانی می‌کنیم و در دریا سه دقیقه طلایی برای نجات وقت داریم

کریمیان با اشاره به مشکلات حوزه ساحل گفت: با امکانات محلی در ساحل به میلیون‌ها نفر خدمات رسانی می‌کنیم و در دریا سه دقیقه طلایی برای نجات وقت داریم و نمی‌توان بدون تجهیزات شش نفر را نجات دهیم.

وی با انتقاد از حقوق ۱۰۰ هزار تومانی ناجیان در روز گفت: نباید از این افراد بدون داشتن تجهیزات، انتظار حقوق یک میلیون تومانی داشته باشیم و باید تمام دستگاه‌ها وارد شوند.

کریمیان با اظهار اینکه ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات نیاز داریم، خواستار حمایت مسئولان امر شد.

با آزادسازی نوار ساحلی شمار مناطق بحرانی وحادثه خیز ساحل در مازندران به ۴۲۰ نقطه رسید و این مسئله لزوم تأمین امکانات و افزایش شمار ناجیان را در ساحل دوچندان می‌کند. علی رجبی مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با اظهار اینکه پس از دستور رئیس جمهور ۶۰ کیلومتر از نوار ساحلی استان آزادسازی شده است، افزود: مابقی مناطق پیش از این آزادسازی شده است.

۴۲۰ نقطه ساحلی حادثه خیز در استان داریم

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شمار مناطق حادثه خیز ساحلی از ۳۷۰ نقطه به ۴۲۰ نقطه رسیده است و در حال حاضر سواحل مازندران نسبت به دیگر استان‌ها آزادتر است جز مناطقی که امنیتی و یا ساحل نیروگاه نگاه بقیه مناطق آزاد است

وی درپاسخ به اینکه آیا امکان رصد و پایش مناطق جدید حادثه خیز ساحلی وجود دارد، گفت: برخی نقاط ساحلی آزادسازی شده هنوز پایش نشدند ولی مردم تمایل دارند در نقاط دنج شنا کنند که این مسئله خطرساز است.

رجبی با عنوان این اینکه مناطق حادثه خیز براساس جی آی اس توسط ناجیان غرب و دانشگاه علوم پزشکی مشخص شده است، گفت: اما بیشتر افراد تمایل به شنا در خارج از طرح دارند و به عنوان نمونه در بابلسر چهار طرح داریم ولی بیشتر شنا خارج از آن است.

یک دریا و هزار ناجی/ فقر تجهیزات در دقیقه های طلایی نجات

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته دو خانواده شش و ۹ نفره مشهدی را در بابلسر به صورت دسته جمعی از آب بیرون کشیدیم، گفت: همچنین در محمودآباد به خانواده‌ای سه بار تذکر داده می‌شود و با مجری و ناجی غریق درگیر می‌شوند و شش نفر از اعضای یک خانواده در حال غرق شدن بودند که پنج نفر نجات و یک نفر غرق می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته از ۶۷ غریق دریای استان ۱۹ نفر بومی و مابقی غیربومی از اهالی مشهد، تهران، البرز، سمنان و غیره بوده است و باید در این استان‌ها صدا و سیما و رسانه‌ها فرهنگ سازی و آگاهی بخشی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۷۰ ناجی در خارج از طرح سالمسازی دریا مشغول فعالیت هستند و از اول تیرماه نیز قرار است شمار ناجیان به هزار و ۲۰۰ نفر برسد و خوشبختانه موافقت وزیر کشور برای جذب اعتبار و پرداخت حقوق ناجیان را دریافت کردیم و با هزار و ۲۰۰ ناجی هم نمی‌توانیم پوشش کامل دهیم.

سه ناجی در هر سه کیلومتر

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران یادآور شد: در حال حاضر به ازای هر کیلومتر سه ناجی فعال است و در حال ارائه برنامه‌هایی با همکاری ورزش و جوانان نسبت به هوشمندسازی سیستم نجات غریق هستیم و در این طرح به فرمان داده می‌شود تا موقع حادثه از مناطق مختلف اعزام شوند.

وی با اشاره به آسیب شناسی دریا گفت و نبود از مدیریت یکپارچه در ریا و ساحل درباره تجهیزات گفت: در سال گذشته شش میلیارد تومان حقوق ناجی غریق داده شد و امسال این میزان ۲۴ میلیارد تومان خواهد شد.

رجبی با اظهار اینکه برای هر طرح سالمسازی دریا سه تا میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: امسال مقرر شد بهره برداری از طرح‌های سالمسازی دریا چندساله شود تا صرفه اقتصادی برای مجری داشته باشد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با بیان اینکه در حال حاضر بازوبندهای نجات وجود دارد، گفت: هر بازوبند ۹۰ هزار تومان هزینه دارد و باید سرمایه گذار را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ شمار غریق ۲۲۷ غریق داشتیم که این میزان در سال قبل به ۶۷ نفر گفت: در سال جاری برای اولین بار ۱۴ و ۱۵ خرداد در دریا غرقی نداشتیم اما تاکنون شمار غریق به ۱۳ نفر رسید که یک نفر با قایق تصادف کرد.

وی گفت: سال گذشته در همین ماه ۱۶ نفر غریق شدند و امسال این میزان کاهش یافته است.

سالانه بیش از ۳۰ میلیون مسافر به مازندران سفر می‌کنند که درصد بالایی از آن برای بهره مندی از جاذبه‌های دریا روانه استان می‌شوند.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری مهر مازندران