نگاه محلی ؛ خط هاشور بر صنعت گردشگری در محمودآباد
نگاه محلی ؛ خط هاشور بر صنعت گردشگری در محمودآباد
محمودآباد آنلاین : محمودآباد شهری که طبیعت برونش روح می نوازد و ساختار درونش دل می آزارد، به شدت نیازمند پیرایشی کارشناسانه است و چهره ای نازیبا، شایسته شهری نیست که عنوان توريستي و ساحلي را یدک می کشد.

به گزارش محمودآباد آنلاین تا پایان دومین سال عمر ششمین دوره شورای اسلامی شهر دو قدم باقی است ولی شهر من هنوز بهار و سال نو را باور ندارد و در خواب زمستانی بسر می برد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند ، برای دستیابی به رشد اقتصادی و از بین رفتن اتکا به اقتصاد تک محصولی نفت ، باید شاخصه های دیگری یافت تا از این راه بتوان به اهداف برنامه های بلند مدت نظام دست یافت.یکی از این شاخصه ها ، شکوفایی گردشگری است.

گردشگری به عنوان یک صنعت ،تنها بخش اقتصادی کشورها را متاثر نمی سازد ، بلکه گردشگری در توسعه تبادل فرهنگی ، تقویت همزیستی مسالمت آمیز و نزدیکی ملل و اقوام مختلف به هم نیز بسیار موثر است.

امروزه صنعت توریست یکی از صنایع بسیار مهمی است که در اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان نقش ایفا می کند و اگر به مقوله ی گردشگری یا توریسم با دو بعد داخلی (ایرانگردی ) و خارجی (جهانگردی)، که آثار اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، زیست محیطی و هم چنین سیاسی بسیاری در بر دارد به دیده ی مثبت بنگریم ، می توان اذعان نمود که این صنعت نقشی اساسی در توسعه ی پایدار ایفا می نماید ؛ به گونه ای که امروزه از گردشگری به عنوان یکی از ملاک های مهم توسعه یافتگی نام برده می شود.

توسعه ی پایدار که شامل توسعه ای همه جانبه ، با ثبات و آینده نگر است، تحت عوامل متعددی از جمله ، تقویت و بهبود وضعیت گردشگری میسر است.

توسعه ی پایدار به عنوان توسعه ای همه جانبه در صورت غفلت از یکی از محورها و عناصر آن ممکن نمی گردد.

گردشگری نیز به عنوان در آمدی مطمئن و جایگزین در همه ی کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای در حال توسعه ، بخش مهمی از توجهات را به خود جلب نموده است، به گونه ای که گفته می شود این کشورها از هیچ کار ی جهت تداوم و تقویت این صنعت دریغ نمی نمایند.

استان مازندران هم به عنوان یکی از زیباترین نقاط حاشیه ی جنوبی دریای مازندران با قلل رفیع سلسله جبال البرز و چشمه سارها و رودهای پرجوش و خروش و جلگه های سرسبز و حاصلخیز که تنوع در خور اعتنایی از آثار و بناهای تاریخی و باستانی قبل و بعد از اسلام را در خود جای داده است می تواند به عنوان یک ظرفیت بالا چشم انداز روشنی از صنعت گردشگری این مرز و بوم را ترسیم نماید و در اوج قله توجه به آن قرار گیرد.

رونق صنعت گردشگری در استان مازندران ثمره ی شیرین یک توسعه ی همه جانیه و پایدار را فراهم خواهد آورد.

توسعه ای که در یک فرایند ممتاز و معقول سطح زندگی مردم را ارتقا می بخشد، بی آنکه از منابعی که به نسل های آینده تعلق دارد مصرف کند.

با تشریح موقعیت طلایی مازندران برای توسعه صنعت گردشگری و توریسم ولی برخی عوامل در کاهش سرعت توسعه این استان در حوزه گردشگری نقش بسزایی دارد بطوری که می توان از آن به عنوان یکی از دلایل پر رنگ در عقب افتادگی مازندران و برخی از شهرهایش در حوزه فوق الذکر نام برد.

نگاه به روز و آشنایی با دستاوردهای شهرهای موفق داخلی و خارجی به منظور الگو سازی در حوزه مدیریت شهری و توریسم در شهرها، عامل توسعه شده است و در سوی مقابل مدیریت شهری که نگاه محلی به توسعه و امورات شهری داشته باشد ضمن فراموشی قوانین حاکم بر امورات جاری از داشتن نگاهی که با هدف توسعه همه جانبه منطقه باشد جلوگیری کرده و دور اندیشی ای که از مدیران به روز می توان سراغ داشت را در مدیرانی که نگاهی محلی به اوضاع شهر دارند نمی توان یافت.

شهرستان محمودآباد یکی از شهرهای استان مازندران می باشد که از موقعیت مناسبی به نسبت سایر شهرهای همجوارش برای توسعه صنعت توریسم برخوردار است؛ ولی عدم توسعه زیر ساخت ها و نگاه محلی در مدیریت شهری و مدیریت توسعه ، بازار داغ توسعه توریسم را در این شهرستان با رکود مواجه کرده است.

نداشتن نگاهی اقتصادی بمنظور توسعه شهرستان با هدف اشتغال ، افزایش سطح رفاه و شور و نشاط شهروندان و رونق اقتصادی شهرستان، موجب شده است هیچ حمایتی از بخش خصوصی در این شهرستان نشود .

علیرغم صحبت های شیرین مسئولین این شهرستان نسبت به اینکه درب این شهرستان به روی کلیه سرمایه گذران باز است، ولی به جرات می توان گفت عدم اعتماد سازی و حمایت مدیریت شهری از طرح های بخش های خصوصی موجب کاهش رونق صنعت توریسم در این شهرستان شده است.

همچنین عدم زمینه سازی برای مشارکت بخش خصوصی و سلیقه ای عمل کردن مدیران شهری در این شهر ، شتاب توسعه را از آن ربوده است و در برخی از موارد شاهد فراری شدن سرمایه گذاران به شهرهای همجوار شده ایم. چندی پیش تعطیلات سال نو و غیره را گذراندیم و متاسفانه باید گفت سهم ما از حضور مسافران نوروزی تنها

ترافیک و زباله بود و نبود اماکن تفریحی ، توریستی ، مجموعه های ورزشی و سرگرمی و فروشگاههای کناره موجب شده است که مسافران با ورود به این شهر، مسیر خود را به سمت بابلسر و ،چالوس،نوشهر و یا رامسر ادامه بدهند و اقتصاد پویایی را در شهرهای غرب استان شاهد باشیم و جوان بیکار و جویای کار محمودآبادی در سایر شهرهای همجوار درتکاپو بماند.

نکته قابل اشاره این است که اکثر مدیران این شهر تنها راه توسعه و پیشرفت شهر محمودآباد در خروج از این بحران – با توجه به ساحل آزاد و بهره مندی از جنگل و آب بندان ها و سایر مناظر طبیعی – را توسعه صنعت گردشگری عنوان نموده اند که در این رابطه کمیته ها و کارگروه های متفاوت با عناوین گردشگری با هدف توسعه این صنعت از سوی سازمانهای محلی اعم از فرمانداری و شهرداری و شورای اسلامی شهر و فعالان این صنعت تشکیل شده است که متاسفانه خروجی عملیاتی خوبی را شاهد نبوده ایم.

با توجه به بافت فرسوده و فراهم نبودن سخت افزار های جذب توریست در شهرستان محمودآباد، حتی نگاه نرم افزاری نیز به این حوزه نشده است که با مشارکت شهروندان و دستگاههای فرهنگی می توان با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری اعم از راه اندازی بازارچه های بین المللی ، فستیوال ها ، جشنواره ها و مسابقات فرهنگی و ورزشی و سرگرمی مسافران را برای مدتی در این شهرستان اقامت داد.

برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری در کیش ، قشم ، بندر انزلی از نمونه های بارز و موفق اقدامات نرم افزاری در جذب توریست است.

تا تعطیلات تابستانی دو قدم باقی است ولی شهر من هنوز بهار و سال نو را باور نکرده و در خواب زمستانی بسر می برد ، دیوار های رنگ باخته ، بافت های فرسوده ، بلوارهای رنگ پریده ، سواحل کثیف و پارکهای فاقد امکانات و حتی نبود یک تابلوی” به محمودآباد خوش آمدید “، همگی نمایانگر خواب سنگین شهر محمودآباد در آغازین روزهای تابستان می باشد و با شرمساری از هموطنان عزیزمان میزبانی خواهیم کرد .

محمودآباد شهری که طبیعت برونش روح می نوازد و ساختار درونش دل می آزارد، به شدت نیازمند پیرایشی کارشناسانه است و این چهره  نازیبا، شایسته شهری نیست که عنوان توریستی و ساحلی را یدک می کشد.

محمودآباد نیازمند احیاء و بازسازی است.این شهر کوچک به شدت زخمی از سیاست شده است.  فقط در کلام می توان امیدوار بود در پس اقدامات و تصمیم گیریها و تصمیم سازیهای مسئولینش در افق و چشم انداز ۱۴۰۴ تابلوی” به محمودآباد ؛ شهر من ، شهر تو ، شهر ذوق های بارانی ، شهر شور و نشاط ، شهر شکوفه های مهربانی” را در ورودی آن مشاهده نماییم و برای میزبانی از مسافرین تابستانی چشم انتظار باشیم.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین