عدم تطابق نقشه‌ها مهمترین چالش پیش روی مهندسین است
عدم تطابق نقشه‌ها مهمترین چالش پیش روی مهندسین است
محمودآبادآنلاین / رئیس دفتر نظام مهندسی محمودآباد گفت: مهم ترين چالش پيش روی مهندسين عدم تطابق نقشه های اجرایی با نقشه های مصوب یا همان نقشه های مطابق پروانه ساختمانی می‌باشد.

آرش خسروی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین به مناسبت روز مهندس، ضمن تبریک پنجم اسفند ماه روز بزرگداشت دانشمند فرزانه خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس، با بیان اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اسفند ماه سال ۱۳۷۴ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، گفت: مهم ترین ماموریت و کار اصلی نظام، تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه های فنی و مهندسی در بخش های ساختمان و شهرسازی و تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور و همچنین کمک به ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و ارتقای کیفیت طرح های ساختمانی و عمرانی و همکاری با وزارت راه و شهرسازی در زمینه تدوین، اجرا و کنترل مقررات ملی ساختمان می‌باشد.

 

وی بیان داشت: یکی از اهداف سازمان، ارتقای دانش فنی مهندسین و افزایش آگاهی جامعه مهندسین نسبت به مقررات ملی ساختمان می‌باشد؛ دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان شهرستان محمودآباد در همین راستا در سال های گذشته اقدام به برگزاری چندین کارگاه آموزشی استانی در این شهرستان نموده است که به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری کارگاه آموزشی ضوابط پذیرش بتن با تدریس استاد جناب آقای دکتر تدین رئیس وقت انجمن ملی بتن ایران، کارگاه آموزشی طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با تدریس جناب آقای دکتر جواد قدرتی، کارگاه آموزشی مبانی گودبرداری و مسائل ژئوتکنیکی و قانونی پیرامون آن که مدرس آن دکتر محمدرضا عطرچیان بودند اشاره کرد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و الزام به رعایت پروتکل بهداشتی کارگاه ها، دوره های آموزشی حضوری کنسل شدند و کارگاه های آموزشی بصورت مجازی از طریق کمیته آموزش استان برگزار می‌گردند.

 

وی افزود: البته در زمینه ورزشی در سالیان گذشته جهت ایجاد روحیه ورزشی و تجدید دیدار با همکاران معمولا هفته‌ای دو جلسه سالن ورزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای محمودآباد در اختیار همکاران قرار داده شده بود، همچنین در سال ١٣٩٨ میزبانی مسابقات فوتسال ویژه اعضای هیئت رئیسه دفاتر و هیئت مدیره کانون های مهندسین شهرستان های استان را برعهده گرفتیم که این مسابقات در سالن ورزشی شهید رجایی با حضور ١٢ تیم از شهرستان های مختلف استان برگزار و با قهرمانی تیم بابل و نائب قهرمانی محمودآباد به پایان رسید.

 

رئیس دفتر نظام مهندسی محمودآباد تصریح کرد: به طور کلی دو نوع ساخت و ساز در حوزه های شهری داریم، ساختمان های دارای مجوز یا پروانه ساختمانی و ساختمان های فاقد مجوز یا پروانه ساختمانی. برای ساختمان های دارای مجوز شهرداری ها مکلفند قبل از صدور پروانه ساختمانی جهت تعیین کنترل صلاحیت و ظرفیت مهندسین و همچنین کنترل نقشه های ساختمانی، نقشه های پروژه های ساختمانی را به نظام مهندسی ارسال نمایند تا نظام مهندسی پس از کنترل نقشه ها و کنترل صلاحیت و ظرفیت مهندسین ارائه دهنده خدمات این پروژه، این نقشه ها را به همراه برگه تاییدیه کنترل صلاحیت و ظرفیت مهندسین که به اصطلاح خروجی نظام مهندسی نامیده می‌شود به شهرداری ارسال نماید.

 

خسروی اضافه کرد: برای پروژه های دارای پروانه علاوه بر اینکه این پروژه ها دارای ناظرین ساختمانی ذی‌صلاح می‌باشند نظام مهندسی برای کنترل و نظارت بر عملکرد ناظرین دارای گروه های کنترل نظارت ساختمان می‌باشد که اعضای این گروه ها از مهندسین با تجربه و دارای صلاحیت طراحی و نظارت پایه یک در رشته های مختلف می‌باشند، همچنین گروه های کنترل نظارت دفتر نمایندگی بر اساس وظیفه سازمانی می‌توانند از کلیه پروژه های ساختمانی در حوزه شهر و خارج حوزه شهر در محدوده شهرستان، چه دارای مجوز و چه فاقد مجوز، بازدید نموده و گزارش بازدید را به دفتر نمایندگی ارائه نمایند؛ بدیهی است که دفتر نمایندگی گزارش این بازدیدها و احیانا نواقص موجود در پروژه ها و تخلفات ساختمانی موجود را به مراجع صدور پروانه از قبیل شهرداری ها در شهرهای محمودآباد و سرخ‌رود یا بخشداری ها در محدوده خارج شهرها ارسال می‌نماید.

 

وی در ادامه عنوان کرد: نظام مهندسی ساختمان دارای هفت رشته اصلی مهندسی معماری، عمران، برق، مکانیک، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک می‌باشد که دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان محمودآباد دارای ۹۷۴ عضو در هفت رشته اصلی می‌باشد که از این تعداد اعضا ۴۲۲ نفر دارای پروانه اشتغال و ۵۵۲ نفر فاقد پروانه می‌باشند.

 

وی افزود: در رشته های مختلف عمران ۴۵۶ نفر، معماری ۲۴۸، برق ۱۶۷، مکانیک ٨٨، نقشه برداری ١٠، شهرسازی ۴، ترافیک ١ نفر عضو دفتر نظام مهندسی محمودآباد هستند.

 

رئیس دفتر نظام مهندسی محمودآباد، مهم ترین چالش پیش روی مهندسین را عدم تطابق نقشه های اجرایی با نقشه های مصوب دانست و گفت: متأسفانه طرح های جامع و تفصیلی شهری در شهرمان محمودآباد جوابگوی نیاز امروز شهروندان برای تامین مسکن و یا ترغیب سرمایه گذاری فعالان بخش مسکن برای حضور در این بخش نمی‌باشد، ضوابط تهیه نقشه برای پروژه ها آنچنان سخت و غیر قابل انعطاف و برعکس در بخش برخورد با تخلفات ساختمانی و جریمه های ماده صد بسیار منعطف تر از شهر های دیگر می‌باشیم.

 

آرش خسروی ادامه داد: عدم تصویب طرح های جامع شهری و تفصیلی که به روز و براساس نیازمندی به حق شهروندان باشد و همچنین عدم امکان صدور پروانه ساختمانی به نحوی که که مالک بتواند حداقل ها را بر اساس منافع خود و مطابق با مقررات ملی ساختمان در ملک متصرفی خود ایجاد نماید، سبب می‌شود که مالک به سمت ساخت پروژه هایی مغایر با پروانه ساختمانی سوق داده شود.

 

وی خاطرنشان کرد: البته در این بین از سو استفاده سوداگران بخش مسکن نیز نباید غافل شد، وقتی نمی‌توانیم حداقل ها را برای مالکین در صدور پروانه مهیا کنیم و ناگزیر به سمت تخلف ساختمانی سوق داده می‌شوند و از آن طرف شهرداری ها بنا به دلایلی که جای طرح این موضوع در این گفتمان نیست، اراده‌ای برای جلوگیری از تخلف ندارند، قطعا در این بین دست سو استفاده کنندگان متخلف هم در بخش مسکن باز می‌شود که بدون کوچکترین رعایت مقررات ملی در بخش شهرسازی و با حداکثر تخلف در قسمت سطح اش۶غال وارتفاع، باعث مخدوش شدن چهره متوازن نمای شهری می‌شوند.

 

خسروی اذعان داشت: به نظرم برای تعریف بلند مرتبه سازی نیاز به باز تعریف طرح های تفصیلی و جامع شهری و در نظر گرفتن مکان های خاصی در شهر با درنظر گرفتن حداقل هایی از لحاظ مساحت زمین و مکان قرار گیری ملک مورد نظر داریم تا ساخت و ساز ها را در این حوزه سامان دهیم و همچنین کنترل و نظارت دقیق بر ساخت و ساز ها داشته باشیم تا شاهد این نباشیم که بطور مثال در یک کوچه هشت متری و زمین ٢٠٠ متری در کنار ساختمان های همکف آپارتمان های بلند مرتبه ساخته شوند.

 

وی با بیان اینکه عملکرد مهندسین در پروژه های ساختمانی چه از لحاظ فنی و چه به لحاظ اخلاق حرفه‌ای و انضباطی از سوی سازمان نظام مهندسی استان و دفاتر نمایندگی مستقر در شهرستان ها رصد و پایش می‌شوند، گفت: در حوزه طراحی گروه های تخصصی و کنترل نقشه در هر یک از رشته ها و در حوزه نظارت گروه های کنترل نظارت و کمیته کنترل نظارت دفاتر ابزار های لازم جهت پایش عملکرد مهندسین می‌باشند و قطعا با مهندسین که در انجام وظایف قانونی خویش مرتکب تخلفات حرفه‌ای، انضباطی شوند برخورد جهت رسیدگی به شورای انتظامی استان معرفی خواهند شد.

 

وی مهمترین توقع و انتظار خود از شهروندان تعامل و همکاری با مهندسان ارائه دهنده خدمات در پروژه ها جهت اجرای پروژه مطابق قوانین و مقررات ملی ساختمان می‌باشد عنوان کرد و گفت: متاسفانه در برخی از پروژه ها کارفرمایان در اجرای پروژه نظرات مهندسین پروژه را نادیده گرفته و به نوعی ناظرین پروژه را در نقطه مقابل خود می‌بینند، در صورتی که وجود به موقع مهندسین ناظر و مجری در پروژه و تعامل مالک با ایشان در جهت اجرای صحیح و اصولی پروژه و مطابق با مقررات ملی ساختمان باعث بهبود کیفیت فنی پروژه و در نهایت در جهت منافع کارفرما می‌باشد.

 

رئیس دفتر نظام مهندسی محمودآباد به علاقه مندان به تحصیل در رشته های مهندسی توصیه کرد که ابتدا تحصیلات آکادمیک را تکمیل نموده و حتما در زمینه نرم افزارهای تخصصی رشته مربوطه آموزش دیده و اطلاعات کامل را کسب نمایند و نکته دیگر اینکه حتما همزمان با دوران تحصیل در دانشگاه جهت کارآموزی وارد کارگاه های ساختمانی یا پروژه های ساختمانی موجود در شهر شوند تا با فضای واقعی موجود در پروژه ها آشنا شوند.

 

خسروی ادامه داد: شهرهای ساحلی محمودآباد و سرخ‌رود با توجه به آزاد بودن خط ساحلی به نسبت شهرهای مجاور و همچنین نردیکی شهرستان به پایتخت همواره جذابیت ویژه برای گردشگران مخصوصا گردشگرانی که از تهران می‌آیند دارد، البته آلودگی هوا و مشقات زندگی در کلانشهرها و همچنین نزدیکی فاصله با تهران سبب شده که خیلی از ساکنین تهران در صدد خرید ساختمان جهت سکونت موقت در این شهرها می‌باشند، همچنین ورود متقاضیان مسکن از شهرهای مجاور نظیر آمل و یا شهرهای دیگر نظیر ساری و یا گرگان در شهری مثل سرخ‌رود قابل ملاحظه می‌باشد.

 

وی اضافه کرد: این عوامل سبب شده که فعالان و سرمایه گزاران بخش مسکن دلایل لازم را جهت فعالیت در این بخش داشته باشند. البته لازم است مسئولین مربوطه قدر این فرصت را دانسته و با برنامه ریزی مناسب و با در نظر گرفتن زیر ساخت های لازم، زمینه جذب سرمایه گزارهای بخش مسکن را در این شهرستان فراهم نموده و با هدایت صحیح فعالان بخش مسکن فرصت بوجود آمده را تبدیل به تهدید ننمایند.

 

آرش خسروی بیان کرد: دو تفاوت در شهرسازی محمودآباد و سرخ‌رود وجود دارد، تفاوت اول در مدیریت شهری و تفاوت دوم در مناسب بودن بستر شهرسازی می‌باشد. در مورد مدیریت شهری به نظر می‌رسد ثبات بیشتر و بهتری در مدیریت شهری سرخ‌رود وجود داشته است که دلایل این موضوع از حوصله این گفتگو و از دایره اطلاعات اینجانب خارج است و موضوع دوم که تاثیر زیادی در شکل گیری بافت شهری سرخ‌رود مخصوصا در مناطق خیابان خط دریا داشته است وجود بستر مناسب جهت اجرای طرح های پیشنهادی مناسب شهرسازی از قبیل احداث یک خیابان پهن ساحلی حدود سی متر که زمینه لازم را جهت جذب سرمایه گذار بخش مسکن مخصوصا ساختمان های مرتفع در این قسمت فراهم نمود. البته امیدوارم که مسئولین مدیریت شهری در کنار فراهم نمودن زمینه احداث ساختمان های مرتفع و حجیم زیرساخت های لازم جهت تامین آب برق گاز و سیستم فاضلاب مناسب شهری را برای این پروژه ها در نظر بگیرند.

 

وی تصریح کرد: یکی از اداراتی که نظام مهندسی بصورت مستمر با آن در ارتباط است شهرداری می‌باشد، البته در مجموع سطح تعامل و همکاری بین دفتر نمایندگی نظام مهندسی محمودآباد با شهرداری های محمودآباد و سرخ‌رود مناسب می‌باشد.

 

خسروی در پایان ذکر کرد: البته در مورد استفاده از ظرفیت مهندسین برای تغییر و تحول فضای شهری، با توجه به جمعیت حدود ١٠٠٠ نفری اعضای نظام مهندسی محمودآباد پتانسیل خوب و مفیدی در جامعه مهندسین شهرستان وجود دارد که امید است مسئولین مربوطه و مجموعه مدیریت شهری از این پتانسیل در جهت تغییر و تحول مثبت در فضای شهری بهره مند شوند.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین