کشاورزان تا ۸۰ درصد هزینه ماشین آلات را وام بگیرند
کشاورزان تا ۸۰ درصد هزینه ماشین آلات را وام بگیرند
محمودآباد آنلاین / رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: کشاورز بسته به نیاز و شرایط فنی خود، اقدام به انتخاب ماشین آلات می‌کند که برای آن سقفی ندارد و باید ۲۰ درصد مبلغ ماشین را پرداخت و ۸۰ درصد آن را تسهیلات بگیرد.

روند توزیع اعتبار برای توسعه مکانیزایسون کشاورزی به چه صورت است؟

عباسی: در ابتدای سال با ابلاغ خط ۵ هزار میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی می‌توانیم سال امیدوار کننده‌ای را پیش رو داشته باشیم. امسال خط ۱۰ مکانیزاسیون کشاورزی با ۵ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور ابلاغ شد. کشاورزان برای خرید تجهیزات و ماشین آلات می‌توانند به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات رجوع کنند. نرخ بازده این تسهیلات ۱۵ درصد و بازپرداخت آن ۵ تا ۷ سال است.

روند دریافت تسهیلات برای کشاورزان به چه صورت است؟

عباسی: خط مکانیزاسیون کشاورزی ظرفیت خودش را ۲۵ درصد افزایش داده است و کشاورزان با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و مراکز تبعه می‌توانند درخواست خودشان را برای دریافت ماشین آلات و تجهیزات اعلام کنند.

تعداد این تسهیلات چه مقدار است؟

عباسی: فهرست کامل تجهیزات مشمول تسهیلات ۲۵۰۰ قلم کالا است. که در سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون بارگذاری شده و کشاورزان با پرداخت ۲۰ درصد آورده شخصی ۸۰ درصد تسهیلات دریافت خواهند کرد.

حداکثر میزان تسهیلات دریافتی چه مقدار است؟

عباسی: کشاورز بسته به نیاز و شرایط فنی خود، اقدام به انتخاب ماشین آلات می‌کند که برای آن سقفی ندارد و باید ۲۰ درصد مبلغ ماشین را پرداخت و ۸۰ درصد آن را تسهیلات بگیرد.

میزان سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی در سال گذشته چه مقدار بوده؟

عباسی: سال گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده ایم و با آورده‌های نقدی به ۶ هزار میلیارد رسید. با کمک خط اعتباری توانستیم ۹۰ درصد غلات کشور را طی دو سال اخیر به صورت مکانیزه کشت کنیم. از ۸ میلیون هکتار گندم و جو ۸۶ درصد را مکانیزه کرده ایم و در حوزه برنج نیز ۸۵ تا ۹۰ درصد کشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان