هنر تئاتر هنری مقدس و مادر تمام هنرهاست/ متاسفانه تئاتر در محمودآباد گیشه ندارد
هنر تئاتر هنری مقدس و مادر تمام هنرهاست/ متاسفانه تئاتر در محمودآباد گیشه ندارد
محمودآباد آنلاین : به بهانه روز جهانی هنر تئاتر خدمت قدیمی ترین هنرمند رشته تئاتر محمودآباد رسیدیم که سابقه هنری ایشان نزدیک به پنج دهه می باشد و در طول این سالها هنرمندان زیادی در این عرصه تحویل جامعه دادند.

جهانفر کاویانپور عضو شورای نظارت بر تئاتر شهرستان محمودآباد در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: حقیر متولد سال ۱۳۳۹ می باشم و از ۱۵ سالگی قبل از جنگ تحمیلی وارد عرصه هنر شدم .

وی گفت: با شروع جنگ تحمیلی وارد جبهه شدم و در جبهه های جنگ هم در فواصل بین عملیات به منظور ارتقای روحیه رزمندگان با دیگر دوستان هم رزمم هنر نمایشی کار می کردیم.

وی افزود : در سال ۱۳۷۰ در شهر محمودآباد بنا به پیشنهاد مدیریت آموزش و پرورش در کانون فرهنگی و تربیتی به عنوان مربی تئاتر و نمایش بیش از دو سال افتخار همکاری داشتم و نمایش های دانش آموزی زیادی آن سالها در سالن کانون بر گزار کردیم.

در ادامه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان محمودآباد استقرار یافت و آقای حمید نخعی اولین مدیر این اداره در محمودآباد بود و با حمایت های ایشان همکاری های من با این اداره آغاز شد و و هنرهای نمایشی و تئاتر به صورت جدی تر آغاز شد و در همان سال گروه هنری تئاتر میثاق که اولین گروه تئاتر در محمودآباد محسوب می شد تاسیس کردیم و به منظور توسعه فعالیت های نمایشی انجمن نمایش را هم برای اولین بار در محمودآباد راه اندازی و تاسیس کردیم.

پیشکسوت هنر تئاتر در پاسخ به این سوال که بعد از پنج دهه فعالیت در عرصه هنر تئاتر ، اگر بخواهید این هنر را برای نسل جوان توضیح و تشریح کنید چه خواهید گفت؟ با کمی مکث گفت: هیچ هنری به اندازه تئاتر قادر نیست حس وحدت ، انسجام ملّی ، وظیفه شناسی متقابل سیاسی و اجتماعی ، پیوستگی و وابستگی سرزمینی ، غرور و فخر فرهنگی را در میان آحاد یک مّلت تقویت و تحکیم ببخشد.

وی گفت: در طی پنج دهه فعالیت هنری شاگردان زیادی تحویل جامعه دادم که در حال حاضر هر یک در مقام کارگردانی و بازیگری بسیار مناسب وخوب هستند.

جهانفر کاویانپور هنر نمایش را هنر روز و علم دانست و گفت: افرادی می توانند در این عرصه موفق باشند که بیشتر مطالعه کنند و بیشتر فرا بگیرند و بیشتر کار بکنند و اخلاق و احترام و مهربانی را رسالت فعالیت های خود قرار دهند.

وی  هنر تئاتر را هنر مقدس و هنر مادر دانست و گفت: یک بازیگر و کارگردان تئاتر باید ادبیات نمایشی، نقاشی ، خوشنویسی ، تصویربرداری ، موسیقی و ساسر هنرهاس مرتبط را بداند و برای یک کار ساده قطعا شش ماه زمان تمرینمی برد.

پیشکسوت هنر محمودآباد یکی از مهم ترین چالشهای هنرمندان اجراهای صحنه ای را عدم برخورداری از سالن با کفایت و مطلوب دانست و گفت: شهر محمودآباد یک سالن آمفی تئاتر دارد که در سال ۱۳۸۵ افتتاح شده و بعد ازآن در راستای نگهداشت آن تعمیر و تجهیز آن هیچ اقدامی نشده و در این سالن هم فعالیت های هنری و هم همایش و جلسات اجتماعی و سیاسی برگزار می شودکه این موضوع باعث می شود شاهد میزبانی جشنواره های فاخر و مطرح نباشیم و برنامه های عظیم هنری در محمودآباد برگزار نشود.

وی همچنین تاکید کرد تئاتر در محمودآباد گیشه ندارد و آن هم به دلیل استقبال و جمعیت کم است و اگر ظرفیت سالن نیز کاملا تکمیل شود برای تهیه کننده بازدهی مالی ندارد و آخرین برنامه نمایشی که در محمودآباد به روی صحنه رفت بلیط آن ۴۰هزار تومان بود و ۹۰% برنامه های هنری محمودآباد تهیه کننده بخش خصوصی ندارد مگر برخی کار ها که به سفارش شهرداری و شورای اسلامی شهر اکران می شود که بلیط آن رایگان است.

وی تصریح کرد نبود یک سالن بزرگ و مجهز باعث می شود کلیه برنامه های محمودآباد کمتر از ۱۰ روز برگزار شود و کارگردان و تهیه کننده عصراقدام به چیدن دکور نمایند و صبح برای برگزاری همایش اداره دیگری آن دکورها برچیده شود و مجدداً غروب نصب شود و همگی اینها انگیزه ها را از هنرمندان می گیرد.

وی یکی از افتخارات خود در حوزه تئاتر را سوق دادن برخی از جوانان به سمت هنر این هنر عرفانی دانست و افزود: در گذشته فرد علاقمند با حضور در گروه های هنری و موسسات آموزشی هنر تئاتر به او آموخته می شد ولی شوق ایجاد شده در بین جوانان باعث شده است تا تعدادی از آن هاتئاتر را بصورت دانشگاهی ادامه تحصیل دهند.

وی از کارگردانان جوان شهر خواست تا هنرمندان جوان که در حال سپری نمودن دوران مبتدی و هنرجویی به روی صحنه هستند و اصطلاخا تا خاک صحنه را نخوردند  بدون آگاهی و اطلاعات و کسب مهارت و تکنیک به روی صحنه نفرستند.

جهانفر کاو نپور خاطر نشان شد : اکر بازیگران حرفه ای پول مو خواهند و کارگردانان چون برخی از این برنامه ها بازدهی مالی برای تهیه کننده و کارگردان ندارد اکثرا از ظرفیت هنرمندان جوان استفاده می کنند تا به دنبال هزینه کردن زیادی نباشند.

استاد جهانفر کاویانپور در تشریح بخشی از سوابق هنری خود انتخاب ایشان به عنوان چهره ماندگار شهرستان محمودآباد در حوزه هنر در سال ۱۴۰۱ و داوری سه دوره جشنواره استانی نمایش و نیایش و دبیری جشنواره و همچنین کسب مقام سوم جشنواره ملّی تئاتر و حضور و کارگردانی جشنواره ترنگ بسیج و داوری اولین طنزواره استانی میرماه و داوری جشنواره تعزیه استان و بیش از ۲۰ عنوان مقام برتر داوری ، بازیگری و کارگردانی در جشنواره های استانی و شهرستانی عنوان کرد.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین