سرمایه انسانی مهمترین عامل رشد و جبران عقب افتادگی شهرستان محمودآباد
سرمایه انسانی مهمترین عامل رشد و جبران عقب افتادگی شهرستان محمودآباد
محمودآباد آنلاین: سید محمود هاشمی : به بومی گرایی در عرصه مدیریت در شهرستان اعتقاد دارم چون مدیر بومی همواره مورد قضاوت قرار می گیرد به ناچار خود را مقید به پاسخگویی و تلاش وافر می داند.

دکتر سید محمود هاشمی فعال سیاسی و اجتماعی شهرستان محمودآباد در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: خواه نا خواه محمودآباد از شتاب توسعه بازمانده است و نباید به دنبال مقصر باشیم و باید تاب آوری و انعطاف پذیری را تمرین کنیم و فقط برای اثبات خود تلاش نکنیم.

وی گفت: باید گفتمان و انعطاف پذیری را یاد بگیریم تا منشاء تغییر و تحول باشیم و با نفی دیگران برای اثبات خودمان گام برنداریم. با بررسی محیط پیرامون و گفتمان مستقیم و غیر مستقیم از همه ظرفیت ها برای توسعه بهره مند شویم.

وی توسعه صنعت گردشگری را نیاز استان های شمالی و بالاخص شهرستان محمودآباد دانست و افزود: متاسفانه سالانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر از این خطه ساحلی تردد دارند ولی نداشتن زیر ساخت و برنامه محوری در این بخش باعث شده است تا سهم خوبی از این صنعت جهانی نداشته باشیم و حتی شاهد توقف مسافران نباشیم.

ایشان مهم ترین ضعف محمودآباد در سالهای اخیر در شتاب توسعه را عنصر مدیریت دانست و تاکید کرد: متاسفانه محمودآباد کارگاه آموزشی مدیریت برای آدم های سفارشی است.

هاشمی بیان داشت: محمودآباد سرشار از نخبگان و چهره های سرشناس در حوزه های علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و امروز این قشر که در سراسر کشور حضور دارند باید با درک مسئولیت اجتماعی نسبت به آیندگان این شهرستان برای تحقق توسعه و‌ جبران عقب افتادگی شهر کمک حال مدیران باشند و مطالبه گری را باید از بدنه شهر و‌ بالاخص نخبگان شروع کرد.

وی وجود چهار مرکز مهم وزارت نفت اعم از مجتمع آموزشی و ورزشی نفت، دانشکده علوم دریایی صنعت نفت، مرکز آموزش مدیریت نفت و مرکز آموزش تخصصهای دریایی شرکت ملی نفتکش را یک ظرفیت مهم برای توسعه محمودآباد دانست و‌ تصریح کرد: باید با تعامل بیشتر با مدیران وزارت نفت بستر و امکانات و‌خدمات بیشتری را برای توسعه و تامین زیر ساختهای شهرستان فراهم می کردیم. در این بین نقش مدیران اعم از فرماندار و نماینده مجلس و غیره اثر بخش می باشد.

ایشان نبود سازمان فنی و حرفه ای در محمودآباد را یک ضعف مهم در راستای مهارت آموزی و راه اندازی کسب و کار جدید و کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان مملو از ظرفیت انسانی و خدادادی دانست و خاطر نشان نمود: باید به علوم پایه، مهندسی و فنی و حرفه ای جهت راه اندازی صنایع کوچک توجه بیشتری می شد، چرا که محمودآباد بهترین ظرفیت کسب و کار خدماتی را دارد.

این فعال سیاسی ضعف درآمدی را یکی از مهمترین آسیب ها و‌ موانع توسعه محمودآباد دانست و‌ گفت: بهره مندی از مواهب مهم الهی از جمله دریا، جنگل، آب بندان ها، گلخانه ها، شهرک صنعتی و نزدیکی به پایتخت کشورمان به عنوان اولین شهر ساحلی یک فرصت بی بدلیل اقتصادی را برای توانمند سازی شهروندان و‌ مدیریت شهری در حوزه درآمدی می توانست باشد ولی در این بخش هم می توان گفت غافل ماندیم.

وی از نسل جوان و‌ آینده ساز محمودآباد خواست تا با مشارکت و احساس تکلیف نسبت به وضع موجود از گذشته این شهر پلی برای توسعه آینده بزنند. ضعف های گذشته را پوشش دهند و تهدید های موجود را به فرصت تبدیل کنند، چرا که محمودآباد با این قشر پویا ظرفیت و‌ شتاب توسعه را دارد.

وی اضافه کرد: امروز محمودآباد نیاز دارد تا سرمایه های انسانی موفق آن جمع شوند و برای بازآفرینی شهری توسعه یافته و ایده آل فرصت آفرینی کنند و‌ مدیران فعلی هم باید از این ظرفیت انسانی در پیشبرد امورات و اهداف سازمانی خود در شهرستان بهره ببرند.

گفتنی است سید محمود هاشمی فارغ التحصیل مقطع دکترای مدیریت و اهل روستای اهلم از بخش مرکزی شهرستان محمودآباد می باشند.

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین