قوهای سرخ‌رود دان یارانه ای دریافت کردند
قوهای سرخ‌رود دان یارانه ای دریافت کردند
محمودآباد آنلاین:تخصیص این میزان ذرت برای تغذیه پرندگان مهاجر مازندران با پیگیری سازمان دامپزشکی و پس از تلف شدن یک بال قو در وزرا محله محمود آباد به عنوان کانون شیوع آنفلوانزای پرندگان و همچنین کوچ موقت قوهای تالاب سرخرود به دامگاه های اطراف صورت گرفت.

آذر ماه امسال جمعیت قوهای تالاب سرخرود ، جایی که پناهگاه محافظت شده آنها محسوب می شود به خاطر کمبود غذا به دامگاه های اطراف پرواز کرده بودند. نتیجه این جا به جایی شکار یا زنده گیری تعدادی از آنها بود که با واکنش تند دوستداران محیط زیست مواجه شد. در آن زمان محیط بابان محمودآباد در یک  فقره ۲۴ بال قو را که پس از پرواز به دامگاه اطراف توسط یک شکارچی زنده گیری شده بود ، شناسایی کرده و به تالاب سرخرود بازگردانده بودند.

موضوع تامین دان برای تغذیه این قوها و بعضی دیگر از گونه های جمعیت پرندگان مهاجر در دستور کار قرار گرفت تا این که اکنون جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرده است که ۴۰ تن ذرت یارانه ای برای این کار اختصاص داده است.

گذشته از شکار غیرمجاز قوهای سرخرود به خاطر پرواز آنها به دامگاه های اطراف ، دامپزشکی مازندران نیز چندی پیش نسبت به تشدید شیوع بیماری آنفلونزای حاد پرندگان در صورت جا به جایی زیاد پرندگان  مهاجر بویژه قوهای سرخرود هشدار داده بود.

دامپزشکی مازندران آذر ماه امسال از شناسایی دو کانون این بیماری در محمودآباد پس از تلف شدن چند بال پرنده مهاجر خبر داده و نسبت خطرآفرینی پرندگان مهاجر برای بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری صنعتی استان ابراز نگرانی کرده بود.

مازندران طبق آمارهای رسمی سالانه با تولید بیش از ۱۸۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۲ درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند.

اما و اگر برای تامین هزینه ذرت یارانه‌ای 

همسو با رفع چنین نگرانی از سوی مسئولان دولتی بویژه دامپزشکی مازندران ، محیط زیست استان هم بر لزوم تامین غذا برای قوها تاکید و اعلام کرد که تا کنون  با حمایت های تشکل های زیست محیطی و علاقه مندان به پرندگان وحشی بخش زیادی از کمبود غذای این پرندگان تامین شده است ، ولی اکنون تعیین سهمیه دان یارانه ای کمک دیگری است که می تواند تاثیر زیادی بر حفاظت از قوهای مهاجر تالاب سرخرود داشته باشد.

تالاب سرخرود که اواسط آذر ماه امسال به خاطر کمبود غذا تقریبا از جمعیت قوها خالی شده بود ، حالا با بازگشت این پرندگان شادابی و نشاط بیشتری یافته است ، موضوعی که مورد تایید رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران است. کوروس ربیعی به خبرنگار ایرنا گفت که در حال حاضر طبق آخرین بررسی ها جمعیت قوها در تالاب سرخ رود به بیش از ۲ هزار بال رسیده است.

وی به وجود ذخیره گندم و ذرت برای تامین غذای این پرندگان نیز اشاره کرد و افزود :خوشبختانه با حمایت های تشکل های زیست محیطی به خصوص علاقه مندان به پرندگان وحشی به صورت روزانه تغذیه این پرندگان از با ذرت و گندم فراهم می شود.

ربیعی گفت : علاوه بر کمک های روزانه تماشاگران پرندکان در این منطقه ،اتحادیه مرغداران شهرستان آمل هم در یک فقره سه تن ذرت را برای  تغذیه این قوها اختصاص داد و این حمایت ها همچنان ادامه دارد.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران مصوبه اختصاص ۴۰ تن ذرت یارانه ای سازمان جهاد کشاورزی استان را گامی مهم برای حفاظت از پرندگان و هرگونه خطرات احتمالی ناشی از بیماری آنفلونزای حاد پرندگان دانست و گفت:  از آن جایی که کنترل بیماری در پرندگان وحشی بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است و احتمال آلوده بودن پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز بسیار بالا است ، سازمان دامپزشکی با هماهنگی پشتیبانی امور دام پس از تایید تلف شدن یک بال قو در روستای وزرامحله محمودآباد ، به اهمیت تامین غذای این پرندگان پی برده و  پیگیری تامین ذرت را انجام داده است.

وی توضیح داد : اگرچه ۴۰ تن ذرت با قیمت یارانه ای است ، اما در صدد هستیم تا این مقدار ذرت را به صورت رایگان بگیریم ، چه بسا کمک های تشکل های زیست محیطی و حتی اتحادیه مرغداران ، جهاد کشاورزی و دامپزشکی نیز وجود دارد.

قوهای فریادکش هر سال پاییز و زمستان را در تالاب سرخرود می‌گذرانند. امسال نیز مانند سال گذشته یک دستگاه کانکس برای استقرار شبانه‌روزی محیطبانان با هدف حفاظت از قوها توسط شهرداری سرخرود تهیه شد و در تالاب قرار گرفت و روزانه بسیاری از شهروندان با خرید چند کیلو  ذرت و گندم و تحویل آن به ماموران محیط زیست به تماشای پرواز و فرود و این پرندکان زیبا می نشینند.

استان مازندران با داشتن چندین تالاب از جمله تالاب بین المللی میانکاله با ۴۸ هزار هکتار و ۸۰۰ آببندان و اراضی کشاورزی بهشت پرندگان محسوب می شود و سالانه حدود ۱.۵ میلیون بال پرنده معادل ۶۰ درصد پرندگان مهاجر در این استان فرود می آیند.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : ایرنا