بازار گرمی ویلاهای استیجاری مازندران با سرمای نوروزی
بازار گرمی ویلاهای استیجاری مازندران با سرمای نوروزی
محمود آباد آنلاین:تکمیل ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی گردشگری در پی ورود حجم بالای مسافر همزمان با برودت دما و بارش‌های پی در پی در مازندران طی موج نخست تعطیلات نوروزی سبب افزایش چشمگیر نرخ ویلاهای استیجاری شد و بازار این اقامتگاهای غیر رسمی را گرم کرده است.

به گزارش ایرنا، مازندران در تعطیلات نوروز امسال  پس از ۲ سال خواب زمستانی صنعت گردشگری به خاطر همه گیری ویروس کرونا ، با حجم بالایی از مسافران رو به رو شد و بنا به گفته مسوولان امر ظرفیت اقامتگاه های رسمی در پایان دومین روز فروردین به طور کامل پر شد و گنجایش پذیرش مسافر جدید را نداشت.

مسوولان اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مازندران هم اعلام کرده اند که از تاریخ ۲۶ اسفند ماه تا سوم فروردین تمام ظرفیت اقامتگاه های گردشگری استان و خانه های مسافر اشغال شد و در حال حاضر  حتی در ۱۷ شهرستان طبق تاکید استاندار و در شرایط اضطرار از تمامی ظرفیت ها مدارس، مساجد و اماکن متبرکه و سالن های ورزشی نیز برای اسکان مسافرها استفاده شده است.

علاوه بر ورود حجم بالای مسافر، تعطیلات جاری در مازندران با سرمای هوا و بارش های مداوم همراه شده که نه تنها بساط چادر خوابی در این استان را برچیده بلکه اقامت در هر فضای بازی را  غیر ممکن کرده است.

استقبال زیاد مسافران برای اقامت در مازندران و همچنین برودت هوا که طبق گفته هواشناسی در نیمه دوم تعطیلات عید نیز ادامه خواهد داشت سبب شده است که نرخ ویلاهای استیجاری در مازندران به رقم های نجومی برسد.

ویلا تنها انتخاب مسافران

در شرایطی که اقامتگاه های رسمی طی دو روز گذشته به طور کامل پرشده و شرایط جوی نیز اجازه هرگونه اقامت در فضای باز را غیر ممکن ساخته است، بازار ویلاهای استیجاری غیر رسمی به عنوان اصلی‌ترین رقیب صنعت توریسم مازندران بسیار گرم و حتی داغ شده است.

بر اساس بررسی میدانی خبرنگار ایرنا  در شهر ساحلی محمودآباد قیمت اجاره یک واحد ویلا معمولی از حدود چهار میلیون تومان برای هر شب آغاز می شود و برای ویلاهای نیمه لاکچری یا لاکچری با موقعیت جغرافیایی خط ساحلی تا ۱۵ میلیون تومان برای یک شب ادامه دارد.

در تماس با شماره های سیار ویلاهای استیجاری که اکنون در هر قسمت از شهرهای استان در دیدرس قرار دارد و در و دیوارهای خانه ها را به تابلوی تبلیغاتی تبدیل کرده است، قیمت  اجاره یک شب ویلا  از پنج میلیون تومان آغاز می شود و بنابر بررسی ها در برخی از مناطق و وهمچنین ویلاهای استخردار تا ۲۰ میلیون نیز افزایش می یابد.

بازارگرمی اجاره ویلاهای غیرمجاز در نبود نظارت را می توان در یک گفت و گوی ساده از طریق تماس با شماره تلفن هایی که در سطح شهرهای مختلف مازندران بویژه مناطق ساحلی در منظر عموم قرار دارد ، دریافت. خبرنگار ایرنا روز پنجشنبه چهارم فروردین به عنوان مسافر در تماس با یکی از صدها شماره تلفنی که ویلا اجاره می دهد ، کم و کیف این کسب و کار غیرمجاز را جویا شده است:

خبرنگار : سلام جناب، برای اجاره ویلا تماس گرفتم.

اجاره دهنده : سلام بفرمایید.

خبرنگار : ما پنج نفر هستیم و برای سه شب ویلا می خواستیم، میشه بفرمایید قیمت چنده؟ ترجیحاً ویلا استخردار باشه و کنار ساحل. محمودآباد یا نور باشه هم بهتره.

اجاره دهنده : فعلا ویلاهای محمودآباد پر شده و جای خالی ندارد ، اما برای شهر نور قسمت جنوبی از شبی چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومن شروع میشه تا برای شمالی و منظره کنار دریا تا ۱۴ میلیون و البته اگر ایزدشهر بخواین ۱۸ تا ۲۰ میلیون. فقط جسارتا برای چند روز می خواهید؟

خبرنگار : برای سه شب. یعنی تا شنبه.

اجاره دهنده : برای سه شب میتونم یه تخفیف ریز هم براتون بگیرم. البته توی این شرایط اصلا نباید انتظار تخفیف داشته باشید چون هر لحظه داره مسافر میاد و ویلاها تقریباً پر شده و اصلا پیدا نمیشه.

خبرنگار : مگه قیمت ها ثابت نیست و نرخ مشخص نداره؟

اجاره دهنده : نه این ویلاها شخصیه و هر لحظه قیمتش تغییر میکنه.

خبرنگار : ممنون مشورت می کنیم باهاتون تماس میگیریم

بازار گرمی ویلاهای استیجاری مازندران با سرمای نوروزی

ویلاهای استیجاری سم صنعت گردشگری در مازندران

معاون گردشگری اداره کل  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزایش قیمت های ویلاهای استیجاری در استان را سمی دانست که به خون گردشگری مازندران تزریق می شود.

مهران حسنی افزود: متاسفانه مالکین ویلاهای استیجاری به مسافران نگاه لحظه ای و یکبار مصرف دارند و از این رو  به چشم سرمایه به گردشگران نگاه نمی کنند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر به علت افزایش قیمت ویلا در استان تعداد این افراد به مراتب بیشتر شده است ، گفت: اجاره ویلا در ایام تعطیل با قیمت فضایی سبب می شود کسانی که اقدام به دریافت پروانه برای اجاره اقامتگاه کرده اند نیز دیگر رغبتی به تمدید پروانه های خود نداشته باشند.

معاون گردشگری  افزود: در سال های اخیر بیش از چهار هزار و ۵۰۰ خانه مسافر در استان ساماندهی و برای کسب پروانه اقدام کردند ولی ادامه این شرایط  یعنی عدم جلوگیری از اجاره دادن ویلاهای شخصی بدون مجوز سبب می شود  مالکین دارای مجاز نیز به سمت فعالیت غیرقانونی تمایل پیدا کنند.

وی با بیان اینکه اجاره ویلا به این شکل و بدون مجوز مشکلات زیادی را برای صنعت گردشگری استان به وجود خواهد آورد ، گفت : برای ساماندهی این افراد اداره کل میراث فرهنگی  به تنهایی قادر به انجام کار نمی باشد بلکه لازم سایردستگاه های زیربط از جمله شهرداری ها، بخشدار و دهیاری نیز به این میاله ورود کند.

حسنی همچنین خواستار ورود نیروهای انتظامی و دادستانی به حوزه ویلاهای استیجاری  شد و گفت: لازم است این ارگان ها دستورات لازم را برای برخورد با اجاره ویلای غیرمجاز  بر اساس قانون صادر کنند تا این افراد الزام به گرفتن پروانه داشته باشند.

وی توضیح داد: طبق قانون توسعه ، هر کسی که بخواهد فعالیت جهانگردی و یا ایرانگردی انجام دهد مکلف است مجوز لازم را اخذ کند، ولی متاسفانه هنوز هم این فکر اشتباه  که چون خانه متعلق به خودشان است و می توانند بدون رعایت مقررات آن را اجاره دهند در میان مردم حاکم است که لازم می باشد با این فکر برخورد شود.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا