محمودآباد زیر چتر محدودیت‌های قرمز کرونایی قرار گرفت
محمودآباد زیر چتر محدودیت‌های قرمز کرونایی قرار گرفت
محمودآباد آنلاین: فرماندار محمودآباد گفت که فاز نخست اجرای محدودیت‌های جامع و هوشمند کرونایی در سطح قرمز با اجرای منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ چهارشنبه شب در این شهرستان آغاز شد و به مرور تا روز شنبه هفته آینده کامل می‌شود.

محمودآباد یکی از سه شهرستان مازندران است وضعیت کرونایی آن در ارزیابی جدید ستاد ملی مقابله با کرونا از نارنجی به قرمز تبدیل شده است. فهرست جدید ستاد ملی روز سه شنبه منتشر شد. نور و گلوگاه هم ۲ شهرستان دیگر مازندران هستند که وضعیتشان از نارنجی تبدیل به قرمز شد.

خسرو طالبی بیان کرد: بلافاصله پس از اعلام وضعیت قرمز برای محمود آباد از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ، نشست شهرستانی ستاد برگزار و محدودیت های وضعیت قرمز برای اجرا به تمامی بخش ها ابلاغ شده است که در گام نخست شب گذشته منع تردد شبانه به اجرا درآمد.

وی ادامه داد : همچنین از امروز رفت و آمدها از سه ورودی شهر کنترل می شود. یک ایستگاه بازرسی در روستای کلوده در ورودی آمل به محمودآباد، در شهر سرخرود ورودی فریدونکنار به محمودآباد و خیابان آزادی در ورودی نور به محمودآباد فعال شده است که به صورت شبانه روزی از ورود غیر بومیان به شهرستان جلوگیری خواهند کرد.

فرماندار محمودآباد با اعلام این که فعلا محدودیت های وضعیت قرمز به مدت یک هفته در شهرستان اجرا می شود ، توضیح داد : اکنون که در وضعیت قرمز قرار داریم ، تمامی مشاغل به استثنای مشاغل سطح یک تعطیل خواهند بود و این موضوع به متصدیان مشاغل سطح ۲ و ۳ که پیش از این در وضعیت نارنجی فعال بودند ، اطلاع داده شده است.

وی افزود : تشکل ها و اتحادیه های هر صنفی در شهرستان از صبح امروز موظف شدند تا اطلاع سانی لازم را در باره ممنوعیت ادامه فعالیت مشاغل مختلف به استثنای مشاغل سطح یک و همچنین ضرورت رعایت پروتکل های وضعیت قرمز در مشاغل سطح یک انجام دهند و از صبح شنبه ما دیگر در محمود آباد نباید شاهد فعالیت اصناف دیگر بجز تامین کنندگان مایحتاج اولیه مردم باشیم.

نماینده عالی دولت در محمودآباد در پاسخ به این پرسش که چرا از دیروز محدودیت های وضعیت قرمز در شهرستان اجرایی نشده ، گفت : ابتدا باید ستاد استانی تشکیل جلسه می داد و از آن طریق وضعیت جدید شهرستان به ما و چگونگی اجرای محدودیت ها ابلاغ می شد که ستاد استانی هم به خاطر این که اطلاع رسانی درست انجام شود و هماهنگی های لازم شهرستانی صورت گیرد ، زمان اجرای کامل محدودیت ها از روز شنبه تعیین کرد.

وی افزود : تجربه نشان داده است که بدون انجام هماهنگی های لازم ، اطلاع رسانی گسترده ، توجیه شهروندان در باره ضرورت اجرای محدودیت ها و فراهم سازی بسترهای مورد نیاز ، اجرای هر طرحی در روزهای ابتدایی با مشکل مواجه می شود و به همین دلیل هم مقدمات کار برای اجرای محدودیت ها از روز چهارشنبه شروع شد و از شب گذشته گام نخست را برداشتیم و از بامداد شنبه زنجیره کامل خواهد شد و امیدواریم که پس از آن هیچگونه ناهماهنگی نداشته باشیم.

 

همجواری با مناطق قرمز

فرماندار محمودآباد همچنین با اظهار این که فاصله تغییر وضعیت کرونایی از نارنجی به قرمز بسیار کم است ، گفت : تجریه اخیر به ما می گوید که در صورت بی توجهی مردم به پروتکل های بهداشتی وضعیت نارنجی یک شهرستان براحتی در عرض کمتر از ۲ هفته تبدیل به قرمز می شود.

وی افزود : آنچه باعث شد تا محمود آباد از وضعیت نارنجی به قرمز وارد شود ، در درجه اول عادی انگاری مردم نسبت به ویروس کرونا و بی اعتنایی به خطرات بیماری کووید- ۱۹ بوده است که سبب شد تا از پروتکل های بهداشتی مانند رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک  فاصله بگیرند ، اقدام به برپایی دروهمی های خانوادگی و جشن و مراسم کنند.

طالبی گفت : در عین حال هم پیوستگی جغرافیایی مناطق شهری و روستایی مازندران و گستردگی شبکه ارتباطات فامیلی میان شهرستان های مختلف سبب شده است تا محمود آباد تحت تاثیر همجواری با شهرستان دارای وضعیت قرمز قرار گیرد. وضعیت شهرستان آمل پیش از آغاز اجرای محدودیت های جامع از اول آذر ماه قرمز بود و همجواری ما با این شهرستان سبب شد تا وضعیت محمود آباد به قرمز تبدیل شود.

وی افزود : مراودات کاری و محلی بین این دو شهرستان زیاد و اجتناب پذیر است و به همین دلیل تغییر وضعیت کرونایی  در یکی از این شهرستان ها بر دیگری نیز اثر خواهد گذشت.

فرماندار محمودآباد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان این شهرستان بستری هستند ، گفت : امیدواریم با رعایت دقیق  محدودیت های جدید و همراهی مردم بتوانیم سریع تر از وضعیت قرمز خارج شویم.

طبق آخرین گزارش مراجع بهداشتی ، هم اکنون ۸۹۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های مازندران هستند . حال عمومی ۲۰۰ نفر از این بیماران وخیم گزارش شده است و در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا مرکز مازندران