مازندران روی کمربند سرطان
مازندران روی کمربند سرطان
محمودآبادآنلاین:خودنمایی رویِ دیگر افزایش بیماری‌های غیر واگیر در مازندران در سرطان نمودار شده و آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان حوزه بهداشت و درمان بیانگر افزایش ابتلا مردم استان به این بیماری است.

بارها و بارها هر بار سخن از بیماری های غیرواگیر در مازندران مطرح می شد همواره از بیماری دیابت نام برده شده است و اینکه مازندرانی ها در مسیر ابتلا به دیابت و رتبه دار شدن در کشور قرار گرفتند.

اما اکنون بیماری سرطان هم به جرگه بیماری های غیرواگیر که مازندرانی های بیشتری را درگیر خود کرده است قرار دارد و مسوولان حوزه بهداشت و درمان استان زنگ خطر را برای این بیماری به صدا درآوردند.

سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیونها نفر در جهان رخ می دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل اولیه محدود شده، در نتیجه درمان آن آسانتر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد می شود.

بنا به اظهار نظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر خلاف تصور عموم سرطان یک بیماری قابل پیشگیری است و بیش از ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

متوسط بروز جهانی سرطان در مردان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۱۹ و در کشور ما این رقم ۱۵۷ نفر است و متوسط بروز جهانی سرطان در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۸۳ و در ایران ۱۳۰ نفر است. میزان بروز سالیانه سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است اما پیش بینی می شود بروز سرطان در ایران طی ۲دهه آینده ۲ برابر متوسط جهانی افزایش یابد.

در همین حال سرطان با ۱۶ درصد، بعد از بیماری های قلبی عروقی، دومین عامل مرگ و میر در کشور ما به شمار می رود که علاوه بر از دست رفتن جان افراد در ابتلا به این بیماری، بنا به آمارهای سرطان جزو یکی از پرهزینه ترین بیماری ها به شمار می رود و سالانه رقمی معادل چهار هزار میلیارد تومان برای این بیماری در کشور هزینه می شود.

با توجه به شرایطی که بیماری سرطان برای مبتلایان بوجود می آورد مازندران طی سالهای اخیر روند افزایشی ابتلا به این بیماری را دارد به طویکه در جدیدترین و آخرین آمار ارائه شده در این خصوص که کتاب سیمای سرطان کشور و مازندران درج شده است این وضعیت تشریح شده است که علاوه بر افزایش ابتلا به این بیماری در استان، بیشترین فراوانی سرطان ها مربوط به روده بزرگ، پستان، پروستات و دهانه رحم است.

همچنین  سرطان به عنوان سومین عامل مرگ و میر زودرس در مازندران است که شاید این موضوع شدت بیماری در استان را به ما نشان دهد.

روند افزایش ابتلا به سرطان در مازندران

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده در کتاب سیمای سرطان کشور و مازندران، تعداد کل موارد جدیدسرطان از چهار هزار و ۸۲۹ نفر در سال ۱۳۹۳ به هفت هزار و ۶۱۰ نفر در سال ۱۳۹۷ افزایش یافت که ۵۷.۵۸ درصدی کل سرطانها در استان را شاهد هستیم.

رقیه زکی زاده افزود:در این میان موارد جدید سرطان پستان ۱۰۴.۲ درصد، موارد جدید سرطان روده بزرگ(کولورکتال) ۸۱.۸۸ درصد و موارد جدید سرطان پروستات ۱۰۴.۸ درصد رشد داشته ایم.

وی موارد جدید سرطان معده در آن سال را ۲۳ درصد و موارد جدید سرطان دهانه رحم ۱۹.۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: تمامی این آمارها نشان دهنده افزایش تعداد مبتلایان به سرطان در مازندران است که موضوع جدی در زمینه بیماری های غیر واگیر به شمار می رود.

رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:در بین سرطانهای شایع کشور و مازندران، سه سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم از شایع ترین و در عین حال قابل پیشگیری ترین سرطان ها هستند.

وی با اشاره به اینکه به همین دلیل برنامه ملی پیشگیری از آنها در نظام سلامت کشور در حال اجرا است، افزود: در استان مازندران نیزغربالگری سرطان روده بزرگ به صورت آزمایشی در شهرستان میاندورودشروع شد.

زکی زاده ادامه داد : همچنین امسال با گسترش برنامه غربالگری این سرطان با خرید و توزیع ۱۶۰ هزار تست فیت تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در جمعیت ۵۰ تا ۶۹ سال روستایی شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران اجرا شده است.

وی هدف از اجرای این برنامه را شناسایی و ثبت بیماران مشکوک یا مبتلا به این سرطان و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی و نیز ساماندهی نظام ارجاع، درمان و مراقبت بیماران اعلام کرد.

 

کهنسالی، کم تحرکی، چاقی والگوهای غلط غذایی، عوامل تاثیرگذار ابتلا به سرطان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به افزایش میزان ابتلا به سرطان در استان اشاره کرد، گفت: بخشی از علت ابتلا به این بیماری به سن مرتبط است و استان هایی که با کهنسالی روبرو هستند میزان ابتلا به بیماری در آنها زیاد است.

عباس علیپور افزود : مازندران از جمله مسن ترین استان های کشور به شمار می رود به طوریکه ۱۵ درصد از جمعیت این استان را افراد سالمند باسن بالای ۶۵ سال تشکیل می دهند در حالیکه میانگین جمعیت سالمند کشور ۹ درصد است.

مازندران حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این میزان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از ۲ دانشگاه علوم پزشکی این استان قرار دارند.

وی ادامه داد : سن بالا یکی از عوامل تاثیرگذاری در افزایش تعداد مبتلایان به سرطان در مازندران به شمار می رود که در کنار دیگر عوامل می تواند تاثیر خود را بگذارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: میزان امید به زندگی مردم مازندران بیش از ۷۶ سال است که این میانگین به نسبت کشور رقم بالاتری است که همین موضوع در احتمال افزایش میزان ابتلا افراد بیشتر به بیماری سرطان تاثیردارد.

وی افزود: مازندرانی ها که جزو رتبه دارهای کم تحرکی و چاقی در کشور به شمار می روند همین عوامل خود بر میزان ابتلا افراد به سرطان تاثیر گذاشته است و به عنوان فاکتور خطر در این خصوص به شمار می رود.

به گفته علیپور الگوهای غذایی نادرست یعنی مصرف زیاد شیرینی و نمک خود از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روند افزایش ابتلای مازندرانی ها به بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان تاثیر گذاشته و اکنون بخش بیشتری از هزینه های درمانی برای این بیماران سوق پیدا کرده است.

وی گفت:توریستی و گردشگری مازندران نیز سلامت مردم استان را تحت الشعاع قرار داده است و افزایش تعداد فست ها در مناطق مختلف استان شاهد هستیم که این نوع غذا جزو غذاهای نامناسب و مضر برای سلامتی به شمار می رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مردم استان توصیه کرد که شیوه و سبک زندگی خود را تغییر بدهند و از حالت کم تحرکی و استفاده از غذاهای نامناسب بپرهیزند.

وی گفت:در راستای همین موضوع دانشگاه علوم پزشکی مازندران برنامه غربالگری سرطان های گوارشی، دهانه رحم و پستان را در دستور کار قرار داده است و بخشی از افزایش تعداد موارد ابتلا به سرطان ناشی از اجرای این طرح های غربالگری است که منجر به شناسایی موارد جدید شده است.

علیپور شناسایی موارد جدید ابتلا به سرطان را زمینه ساز اقدام بموقع و موثر برای درمان و جلوگیری از تبعات بیماری دانست.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا