جلد کتاب‌های درسی با کاغذ‌های ایرانی
جلد کتاب‌های درسی با کاغذ‌های ایرانی
محمودآباد آنلاین : امید نیک‌نژاد مدیرعامل چوب و کاغذ مازندران از تولید کاغذ پایه برای جلد کتاب‌های درسی در این کارخانه خبر داد و گفت: طی تحقیقاتی که طی ماه‌های اخیر داشتیم متوجه شدیم که کشور سالانه به واردات ۵ هزار تن کاغذ برای جلد کتاب‌های درسی نیاز دارد، زیرا کاغذ خاصی بود که در کشور تولید نمی‌شد.

او افزود: این کاغذ سفید ۲۰۰ گرمی نیاز به کوتینگ (ایجاد پوششی از مواد بر روی کاغذ) دارد، باید صیقل داده شود و فرآیندی را طی کند تا بتواند چاپ‌پذیری داشته باشد.

نیک‌نژاد با اشاره به فرآیند تولید کاغذ ۲۰۰ گرمی در شرکت چوب و کاغذ مازندران، گفت: این کار با تلاش همکاران ما انجام شد، آزمایش‌های اولیه بر روی این کاغذ خوب بود و توانستیم جواب‌های مورد نیاز خود را بگیریم.

او افزود: در این زمینه نیز صحبتی با شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی داشتیم که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم جلد کتاب‌های درسی را که پیش از این سالانه حدود ۵ هزار تن از آن وارد کشور می‌شد را تامین کنیم.

نیک‌نژاد با بیان اینکه کاغذ «کوت شده» گران قیمت است، گفت:، چون امسال از ۶ ماهه دوم این کار شروع می‌شود، شاید نتوانیم خیلی تولید داشته باشیم، اما برای سال آینده می‌توانیم تمام نیاز‌های این مجموعه را تامین و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

او با اشاره به برنامه‌های کارخانه، افزود: در راستای تعهداتی که داشتیم و برنامه‌ریزی‌های خود از سال گذشته، تعهد کرده بودیم، حدود ۳۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کشور را در این مجموعه تولید و عرضه کنیم.

نیک‌نژاد گفت: اکنون این تولید از ابتدای مرداد‌ماه شروع شده است و به تدریج در حال ارسال برای مجموعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستیم.

نیک‌نژاد با بیان اینکه در کنار این موضوع برای تولید کاغذ چاپ و تحریر نیز تعهد داشتیم، افزود: همچنین ۲۵ هزار تن انواع فلوتینگ امسال به کشور عراق صادر کردیم که نخستین‌بار بود، این حجم صادرات از کارخانه اتفاق افتاد.

  • نویسنده : امین امینی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان مازندران