فعالیت ۶ ایستگاه پیش آگاهی مگس میوه در محمودآباد
فعالیت ۶ ایستگاه پیش آگاهی مگس میوه در محمودآباد
محمودآباد آنلاین : مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از فعالیت 6 ایستگاه پیش آگاهی مگس میوه مدیترانه ای در باغات این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، محمد هادی‌زاده با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه ای در درون میوه های در حال رسیدن تخم ریزی می کند و لارو آن با تغذیه از گوشت میوه سبب پوسیدگی و ریزش شدید محصول می شود، گفت: مگس میوه مدیریترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.
هادی‌زاده با تاکید بر لزوم مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات سیاه ریشه و مرکبات، درباره اقدامات این مدیریت برای مقابله با مگس مدیترانه ای اظهار کرد: این شهرستان دارای ۸۰۰ هکتار باغ مرکبات است که ۲۰۰ هکتار آن مجهز به تله های جلب کننده فرمونی و مایع سراترپ به منظور شکار انبوه این آفت بوده و ۶ ایستگاه پیش‌آگاهی هم با نصب ۱۲ تله جلب‌کننده فرمونی و مایع سراتراپ، کار ردیابی را انجام می دهد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد برداشت میوه های رسیده درختان را ضروری دانست و افزود: این میوه ها در صورتی که برداشت نشوند و روی درخت باقی بمانند ، میزبان آفت خواهند بود.
به گفته هادی‌زاده هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان های این آفت هستند.
وی با بیان اینکه حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می‌ ماند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد، اظهار داشت: وجود میزبان از جمله، میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با تاکید بر اینکه انجام طعمه پاشی در باغات آلوده باید با نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی باشد، افزود: طعمه مسموم با استفاده از پروتئین هیدرولیزات به میزان سه لیتر به اضافه ۲۰۰سی سی حشره کش مالاتیون در ۱۰۰ لیتر آب انجام شود. این مسئول تصریح کرد: بهترین روش مقابله با آفات را انجام اقدامات پیشگیرانه دانست و از صاحبان باغ های مرکبات بویژه باغ های نارنگی خواست تا میوه های فاسد را از پای درختان جمع آوری و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری زمین دفن کنند.

  • نویسنده : زهرا محمدی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین