ضرورت افزایش توجه به «روز مازندران» با تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
ضرورت افزایش توجه به «روز مازندران» با تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
محمودآباد آنلاین : تصویب ثبت روز ۱۴ آبان به نام «روز مازندران» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ضرورت توجه بیشتر به این رویداد و برنامه‌ریزی مناسب برای شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی مازندران به بهانه این روز و در هفته فرهنگی مازندران را بیشتر از گذشته کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی چند روز پیش در هشتصد و شصت و چهارمین جلسه‌اش که با ریاست آیت‌الله رئیس برگزار شد، با درخواست چند ساله مطرح شده از سوی برخی فعالان و مسئولان فرهنگی مازندران برای ثبت ۱۴ آبان به نام این استان در تقویم رسمی کشور موافقت کرد و بیش از یک دهه پیگیری برای تحقق این هدف به سرانجام رسید.

در این جلسه علاوه بر ۱۴ آبان که به نام روز مازندران ثبت شد، ۲۵ آبان هم که یادآور ۲۵ آبان ۱۳۶۱ و تشییع ۳۷۰ شهید دفاع مقدس در اصفهان است به نام این استان ثبت شد. دلیل پیشنهاد روز ۱۴ آبان از سوی فعالان فرهنگی مازندران نیز سالروز بیعت مازندرانی‌ها با حسن‌ابن زید علوی -داعی کبیر- و استقرار نخستین دولت علویان در سال ۲۴۳ هجری خورشیدی در مازندران است.

پیشنهاد ثبت روزی به نام مازندران در تقویم رسمی کشور اواخر دهه ۸۰ بود که از سوی تعدادی از چهره‌های فرهنگی استان و برخی مسئولان وقت مطرح شد و به مرور برای برگزاری برخی رویدادهای فرهنگی مورد توجه قرار گرفت. تا جایی که طی چند سال اخیر هفته فرهنگی مازندران از ۱۴ آبان تا ۲۱ آبان نیز با در نظر گرفتن چند برنامه فرهنگی و هنری برگزار شد. اما در مجموع آن‌چه که طی این یک دهه برنامه‌ریزی برای گرامیداشت روز و هفته مازندران در آبان هر سال مشاهده شد، اجرای یک سری برنامه‌های روتین بود که نتوانست نقش مشخصی در برجسته کردن این روز و هفته برای بومیان این استان و پررنگ کردن مبانی فرهنگی و هویتی مازندران برای مردم سایر نقاط کشور داشته باشد.

با این حال از برخی رویدادها و برنامه‌های برگزار شده در مازندران و تهران برای گرامیداشت این روز طی چند سال اخیر نیز نمی‌توان چشم پوشید. برنامه‌هایی که البته محدود بودند و نتوانستند به اندازه نام و تاریخ و هویت فرهنگی مازندران دیده شوند و به جای این که به برنامه‌هایی جریان‌ساز تبدیل شوند، در حد برنامه‌های رویدادی مرسوم باقی ماندند.

حالا با تصویب روز مازندران در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ثبت رسمی ۱۴ آبان به نام این استان در تقویم رسمی کشور، این انتظار بجا است که برنامه‌ریزی‌ها برای روز مازندران و هفته فرهنگی مازندران در سال جاری با جدیت و اهمیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد و به اجرای چند برنامه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی انجمن‌های فرهنگی مردم‌نهاد محدود نشود. به عبارتی دیگر با ثبت شدن یک روز به نام مازندران در تقویم رسمی کشور، حالا همه دستگاه‌ها و نهادهای استان و مدیران و مسئولان و نمایندگان مازندران باید برای بسیج کردن ایده‌ها، امکانات و توانمندی‌ها در مسیر بهره‌برداری درست از این فرصت ایجاد شده برای مازندران استفاده کنند.

البته به نظر می‌رسد اهمیت این موضوع هنوز برای مسئولان استان چندان روشن نشده است. زیرا با گذشت حدود چهار روز از زمان تصویب روز مازندران در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز این موضوع در استان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته تا پس از آن عموم جامعه هم از اهمیت این ثبت آگاه شوند. در این مدت به جز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران که از نظر شغلی ارتباط مستقیمی با این حوزه دارد، هنوز هیچ مسئول دیگری از استان به این مناسبت توجهی نکرده است.

ضرورت افزایش توجه به روز مازندران با تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

پیام تبریک مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

حسین جوادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پیامی به مناسبت تصویب روز مازندران در شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته است:

مازندران، کهن‌دیار فرهنگ، تاریخ، زادگاه پهلوانان، سرزمین بزرگمردان و سرداران و شهیدان سرفرازی است که با نثار جان خویش از دین و آیین و مرزهای ایران زمین دفاع کرده‌اند؛ مازندران، دیار اولین‌ها، مدال استقرار نخستین حکومت علویان را نیز بر سینه دارد.

چهارده آبان، روز بیعت و میثاق مردم مازندران با داعی کبیر و سالروز تاسیس نخستین حکومت مستقل علویان در تبرستان که همواره دلداده اهل بیت(ع) و فرزندان پیغمبر(ص) بوده‌اند، مردم این دیار را به سرچشمه‌های زلال و ناب ولایت پیوند زده است.

اینجانب تصویب ۱۴ آبان به عنوان روز مازندران در شورای عالی انقلاب فرهنگی را به مردم ولایتمدار استان مازندران، همچنین ریاست و اعضاء محترم شورای فرهنگ عمومی استان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

از تلاش‌های جناب دکتر اسماعیلی وزیر محترم و دفاع شایسته ایشان از درخواست مردم مازندران و همچنین از زحمات دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور که پیگیری‌های ایشان منجر به این اتفاق مهم فرهنگی در سطح ملی شد تقدیر و تشکر می‌نمایم.

ضرورت افزایش توجه به روز مازندران با تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

فرصت هم‌افزایی فرهنگی برای مازندران

صرف‌نظر از این که برخی فعالان فرهنگی معتقدند برای انتخاب روزی به نام مازندران و پیشنهاد ثبت آن روز به شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌شد چند مناسبت دیگر را نیز مد نظر قرار داد، اکنون که این روز به طور رسمی به نام مازندران ثبت شد، به نظر می‌رسد باید توان مدیریت موجود در استان برای به کارگیری مشارکت مردمی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

برای افزایش توجه جامعه بومی استان به این روز و گرامی شمردن آن به عنوان یک روز استانی، باید مسئولان بیشتر از گذشته و با برنامه‌هایی دقیق‌تر و چندبعدی پای کار بیایند تا دو عامل مهم تک‌وجهی دیده شدن انتخاب روز پیشنهادی و دولتی شدن برنامه‌ریزی برای آن به مرور کمرنگ شود. به این ترتیب می‌توان روز مازندران را از حالت صرفا تقویمی‌اش به یک رویداد سالانه فرهنگی و هنری برای مازندران تبدیل کرد که مورد توجه اقشار بیشتری از جامعه این استان باشد.

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا مازندران