بازگشایی مدارس و پایان دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی
بازگشایی مدارس و پایان دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی
محمودآبادآنلاین:بازگشایی کامل مدارس از امروز یکشنبه دغدغه این روزهای جامعه پزشکی مازندران باتوجه به تداوم شیوع کرونا است و آنان از آموزش و پرورش می‌خواهند با اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی علاوه بر ایجاد فضای امن بهداشتی، دغدغه دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی را پایان دهند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ششم فروردین امسال اعلام کرد که همه مدارس و مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند و سه روز بعد از این اعلام  و در نهم فروردین هم وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه حضوری شدن مدارس را، به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد تا به نوعی در مدت زمان باقی‌مانده زیرساخت‌های لازم برای تحصیل حضوری دانش آموزان فراهم شود.

اعلام و ابلاغ این مصوبه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا برای تحصیل حضوری دانش آموزان همانند ادوار گذشته واکنش‌هایی را در محافل خانوادگی و فضای مجازی از سوی والدین و دانش آموزان مازندران به دنبال داشته ، اما این بار بسیاری از آنان با اجرای این طرح موافق هستند و برخی‌ هم در ارتباط با بازگشایی مدارس و حضور فرزندانشان در کلاس‌های درس نگرانی هایی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در باره واکنش والدین به بازگشایی کامل مدارس می‌گوید : طبق ارزیابی و نظرسنجی که از ۵۲۰ هزار دانش آموز و والدین آنان در هفته‌های گذشته انجام شده حدود ۸۰ درصد آنان از بازگشایی مدارس و از سرگیری مجدد تحصیل حضوری فرزندانشان استقبال کردند ، اما برخی از والدین هم معتقدند در صورتی که به معنای واقعی دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس رعایت شود، حاضر خواهند بود فرندانشان را به کلاس‌ درس بفرستند و به نوعی وضعیت زیرساخت‌های بهداشتی مدارس مازندران را برای تحصیل حضوری دانش آموزان مناسب نمی‌بینند.

در سوی دیگر این ماجرا دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان متولی اصلی سلامت قرار دارد که دیدگاه تداوم تعطیلی مدارس را ندارد ، اما معتقد است که برای اجرای طرح بازگشایی مدارس، زیرساخت‌هایی لازم است که باید فراهم شود و در کنار آن با تحقق آمار مطلوب واکسیناسیون در بین جامعه هدف معلمان، کادر اجرایی مدارس و دانش آموزان و همچنین الزام استفاده از ماسک و  رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بین دانش آموزان و گردش هوا در کلاس‌های درس، بازگشایی مدارس هیچ منعی ندارد.

وحدت نظر میان مسوولان آموزش و پرورش ، والدین و متولیان دستگاه سلامت مورد تایید بسیاری از کارشناسانی است که می‌گویند تجارب نظام‌های آموزشی مختلف نشان می‌دهد که تعطیلی طولانی‌مدت مدارس نه تنها تأثیر چندانی بر گسترش همه‌گیری کرونا در جوامع  نداشته، بلکه این وقفه به دلیل  دسترسی نداشتن دانش‌آموزان به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مطلوب، آسیب‌های جسمی و روحی متعددی را برای دانش‌آموزان در پی داشته و از این رو برای ادامه سال تحصیلی جاری و آینده، تصمیم‌گیری و سیاستگذاری آموزش و پرورش باید حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس باشد ضمن این که طبق دستورالعمل ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا لازم است پروتکل های بهداشتی به صورت سختگیرانه در مدارس و دانشگاه ها اجرایی شود.

بازگشایی مدارس و پایان دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی

تزریق واکسن؛ اولین اولویت مهم

در این ارتباط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام آمار تزریق واکسن کرونا در بین گروه‌های هدف آموزش و پرورش مازندران معتقدند است که در برخی از گروه‌ها روند تزریق واکسیناسیون علیه کرونا بسیار عالی و پرشتاب بوده و در برخی گروه‌ها هم از روند طرح واکسیناسیون برای مهار کرونا به هیچ عنوان رضایت بخش نبوده است.

دکتر عباس علیپور اضافه کرد: در زمان حاضر حدود ۹۵ درصد معلمان استان حداقل ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کردند ، اما سهل‌انگاری در بین حدود ۴۰ هزار معلم استان در تزریق دز سوم واکسن کرونا وجود دارد و در زمان حاضر تنها ۴۵ درصد از این جامع هدف نسبت به تزریق دز تکمیلی واکسن خود اقدام کردند.

وی ادامه داد: همچنین ۹۸ درصد از مجموع ۲۵۰ هزار دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سال واجد شرایط مازندرانی هر ۲ دز واکسن کرونای در نظر گرفته شده خود را دریافت کردند و واکاوی این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دغدغه کمی برای این گروه سنی و حاضر شدن آنان در کلاس درس حضوری در استان به دلیل ایجاد ایمنی جمعی با تزریق واکسن وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که از مجموع ۲۲۰ هزار دانش آموز هفت تا ۱۲ ساله در مازندران تنها ۲۵ درصد نسبت به تزریق تنها دز واکسن در نظر گرفته شده کرونای خود اقدام کردند، گفت: بازگشایی مدارس ابتدایی استان با توجه به آمار غیرقابل قبول تزریق واکسن کرونا در بین این گروه سنی بسیار خطرناک است و از آموزش و پرورش می‌خواهیم که علاوه بر فرهنگ‌سازی برای تزریق واکسن، نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس ابتدایی استان دغدغه بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین آمار تزریق واکسن برای کارکنان سرویس مدارس هم در مازندران به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و از مجموع ۱۰ هزار نفری که در این حوزه در استان فعالیت می‌کنند، تنها ۴۰ درصدشان نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کردند.

این مسوول گفت : مولفه اصلی و مهم برای بازگشایی مدارس تزریق بموقع واکسن کرونا است و معلمان و مدیران مدارس باید با جدیت نسبت به فرهنگ‌سازی برای واکسیناسیون علیه کرونا دانش آموزان بکوشند چراکه آمار کنونی واکسیناسیون گروه هدف آموزش و پرورش در استان بسیار شکننده است و بازگشایی مدارس بدون توجه به واکسیناسیون می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری در افزایش ابتلا و بستری‌ها به بارآورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به روند افزایش آمار بستری‌ها و مراجعان سرپایی کرونایی به درمانگاه و بیمارستان‌های مازندران در روزهای گذشته، گفت: حدود ۲۵ درصد از تعداد مراجعه کنندگان به این مراکز در زمان حاضر کودکان و نوجوانان هستند.

وی اضافه کرد: روزانه حدود ۳۰۰ کودک و نوجوان در ایام نوروزی برای انجام نمونه‌گیری‌ ابتلا به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند و به معنای واقعی به‌دلیل بی‌توجهی اقشار مردم بویژه کودکان به دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک نگران شیوع موج جدید کرونایی در مازندران هستیم.

علیپور گفت: بررسی حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس در سال تحصیلی جاری در ماه‌های آذر، دی و بهمن سال گذشته نشان می‌دهد، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در کلاس‌های درس به هیچ عنوان رضایت بخش نبوده و تنها ۳۰ درصد دانش آموزان به این رویه‌ اساسی برای مدیریت مقابله با کرونا توجه دارند.

وی افزود : مسوولان امر باید با جدیت نسبت به رعایت دستورالعمل‌های کرونایی در مدارس حساسیت به خرج دهند چرا که همچنان سویه غالب این ویروس خطرناک در مازندران، اومیکرون است و این سویه برخلاف سویه‌های قبلی کودکان را مبتلا می‌کند. بنابرین باید باجدیت عوامل پیشگیرانه ابتلا مانند تزریق واکسن و همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دستور کار قرار گیرد.

بازگشایی مدارس و پایان دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی

سلامت دانش آموزان، خط قرمز آموزش و پرورش

با این حال مدیرکل آموزش و پرورش مازندران می‌گوید که سلامت دانش آموزان برای متولیان امر تعلیم و تربیت بسیار اساسی است و به طور حتم مدیران مدارس نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و لزوم استفاده از ماسک حساسیت به خرج خواهند داد.

علیرضا سعدی‌پور در گفت و گو با ایرنا افزود: اعتباراتی را برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و آماده سازی مدارس استان برای پذیرش محصلان به صورت حضوری در نظر گرفتیم و  تا روز ۱۴ فروردین تمام مراکز آموزشی مازندران آماده پذیرش دانش آموزان شدند.

وی خاطر نشان کرد: در روزهایی که مصوبه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا اعلام شد بسیاری از والدین و دانش آموزان مازندرانی از بازگشایی مدارس استقبال کردند و طبق دستورالعمل‌های که وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته است، مدارس را برای حضور دانش آموزان آماده کرده ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت : در تعطیلات نوروزی ۱۴۹ مدرسه استان برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده بود و این مدارس تا ظهر ۱۲ فروردین پذیرای مهمانان بودند و از بعد از ظهر همان روز روند ضدعفونی، جانمایی نیمکت و شست و شوی سرویس بهداشتی و محوطه مدارس برای حضور دانش آموزان انجام شد و به نوعی تمام مدارس استان در زمان مقرر برای اجرای طرح برگزاری آموزش حضوری آماده شدند.

وی با برشمردن مزایا و معایب آموزش مجازی در شرایط کرونایی افزود: آموزش مجازی هرچند به والدین این امکان را می‌دهد که با حضور نیافتن فرزندانشان در مدرسه نسبت به سلامت فرزند خود، احساس امنیت بیشتری کنند، اما دانش‌آموزان به اجتماعی شدن نیاز دارند و این مهم با آموزش حضوری فراهم می‌شود، چرا که مدارس به جز فعالیت‌های آموزشی و یادگیری که دارند با برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها در زمینه‌های مختلف دینی، فرهنگی، هنری و ورزشی نقش بسزایی در رشد همه‌جانبه دانش آموزان خواهند داشت.

سعدی‌پور تصریح کرد: افت تحصیلی و شکوفا نشدن استعدادهای دانش آموزان در ماه‌هایی که تحصیل حضوری برقرار نبود در مازندران بسیار افزایش یافته و اگر روند مبهم تحصیل مجازی ادامه می‌یافت به طور حتم در بلند مدت اثرات منفی به جامعه تعلیم و تربیت کشور و استان وارد می‌شد.

وی اضافه کرد: در دوران همه‌گیری کرونا، دانش‌آموزان به طور عمده با خانواده‌های خود در خانه بودند و هیچ تعامل دیگری با سایر هم‌سالان خود و جامعه نداشتند و این حضور نداشتن در کنار همدیگر موجب شده که رشد اجتماعی آنان تا حدودی متوقف شود و با معیارهای استاندارد سنی آنان فاصله پیدا کند.

بازگشایی مدارس و پایان دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی

لزوم بازنگری در مخالفت با بازگشایی مدارس

همچنین کارشناسان آموزشی و معلمان نیز معتقدند آموزش حضوری دانش آموزان در شرایط کرونایی یک حلقه از زنجیره تصمیم گیری در کشور در شرایط کرونایی است و یک موضوع جداگانه نیست همان گونه که پیش از این همه شاهد بازگشت فعالیت کامل صنوف مختلف ‌، بازگشایی کارخانجات ، فعالیت کامل وسایط نقلیه عمومی و فعالیت‌های تجاری در سطح کشور بودیم ، اکنون نوبت به مدرسه رسید چرا که برای آموزش دانش آموزان ، مدرسه و معلم جایگزین ندارند و به طور قطع بی‌توجهی به آموزگاران و کلاس‌های درس باوجود شیوع کرونا ، تعلیم و تربیت و کیفیت در نظام آموزشی را ابتر می‌سازد و باید مخالفان بازگشایی مدارس راجع به این موضوع با درک اهمیت تعلیم و تربیت حضوری به نوعی در نگاهشان بازنگری کنند.

یکی از معلمان جویباری در گفت و گو با ایرنا با اظهار این که آموزش مجازی ضربه سنگینی به نظام آموزشی کشور زده است و باید هر چه سریع تر جلوی زیان بیشتر گرفته شود ، گفت : باید برای تحصیل حضوری دانش آموزان برنامه‌ریزی می‌شد که وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ اخیر خود گام محکم برای اجرای این طرح برداشت.

رجب بهارپور افزود : به خاطر شیوع کرونا ، سبک و سیاق تعلیم و تربیت و تحصیل طی دو سال گذشته تغییر کرده و برای افزایش تمایل دانش آموزان به مدرسه، تغییر در برخی از قوانین در زمان بازگشایی مدارس و تحصیل اجتناب ناپذیر است و دانش آموزان را نمی‌توان بدون مقدمه و همانند سابق وارد فضای مدارس باهمان سبک قدیم کرد.

وی توضیح داد : به عنوان مثال، نوآموزانی که ورودشان به مدرسه با شیوع کرونا همزمان شد اکنون در سال دوم و یا سوم ابتدایی تحصیل می‌کنند که شاید تاکنون پایشان به مدارس باز نشده باشد و هیچ حس و درکی از حال و هوایی مدرسه ندارند و یا دانش آموزان دیگر در ماه‌های گذشته از طریق رایانه و تلفن همراه آموزششان را دنبال کردند و ده‌ها نمونه دیگر که با سبک تحصیل در مدارس متفاوت بوده که نیاز است مدیران و معلمان همزمان با بازگشایی مدارس در کنار رفع مشکلات سخت افزاری و یادآوری رعایت دستورالعمل‌های‌ بهداشتی به مسایل روحی و روانی دانش آموزان و آداب تحصیل در مدارس ویژه توجه کنند.

این معلم مازندرانی خاطرنشان کرد : در کنار توجه به مسایل زیرساختی، فنی، و تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش باید برای اقناع‌سازی و اطمینان بخشی به دانش آموزان و اولیاء و مربیان برای تحقق و اجرای الگوی آموزشی ابلاغ شده آموزش و پرورش اقدام کند.

این معلم مقطع متوسطه دوم گفت : همچنین بسیاری از خانواده‌ها خواستار سهیم شدن و همکاری با متولیان مدارس برای ایجاد محیطی سالم و ایمن با همکاری انجمن‌های اولیاء و مربیان هستند که توجه به این موضوعات می‌تواند روند ورود دانش آموزان به مدارس و قانع کردن والدین در شرایط کرونایی بسیار تاثیر گذار باشد.

بازگشایی مدارس و پایان دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی

معایب ادامه تحصیل مجازی

آموزش مجازی اگر چه باعث شد کرونا نتواند تحصیل علم و دانش را طی دو سال گذشته تعطیل کند ، ولی این شیوه آموزشی هیچگاه نتوانسته و نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود .

یک روانشناس و مشاور خانواده در ساری در گفت و گو با ایرنا گفت: در بحث ارتباطات والدین و کودک شاید ما گاهی تاکید بر حُسن رابطه والدین و کودک در زمان قبل از کرونا داشتیم اما این روزها با تعطیلی مدارس، والدین نقش ناظم به خود گرفتند و ناظم و سخت گیر بودن در رابطه والد و فرزند بسیار تاثیر گذار بوده است.

دکتر شقایق ملک زاده افزود : کرونا آموزش‌ها را از حالت طبیعی خارج کرد و مسوولیت زیادی بدون آموزش قبلی بر دوش خانواده ها افتاد و هر گونه ایراد و تنبلی و قصوری که والدین از دیدگاه شخصی خود می بینند موجب تنبیه و حتی کودک آزاری هم شده است.

وی ادامه داد : والدین با سلیقه‌ خود قضاوت و آموزش در منزل را عهده دار شدند و بررسی می‌کنند و طبیعی است که رابطه مادر و فرزند بشدت تحت الشعاع این‌ مساله قرار گرفته و بد و بدتر شده است.

این روانشناس خاطر نشان کرد: مشکل دیگر آموزش مجازی قطع ارتباط استدلال ساز معلم  با دانش آموزان می‌باشد و دانش آموزی که در رختخواب به درس ها کم و بیش گوش می‌دهد و یا هر وقت اگر خودش بخواهد گوش می کند آیا می توان به اندوخته هایش در طول سال تحصیلی اعتماد کرد؟

وی افزود: تعطیلی مدارس، بچه ها را مخفی کار هم کرده است و از سوی دیگر همین برخورد والدین با بچه ها نیز گاهی به خاطر جواب ندادن به یک سووال استرسی شدیدی به آنان می دهد در عین حال که باید چاق شدن کودکان ، آسیب های چشمی، ناتوانی در یادگیری بعضی از مطالب پس از یک بار آموزش را در نظر داشت که باعث نگرانی والدین، روانشناسان و معلمان شده است.

بازگشایی مدارس و پایان دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی

حضور تمام عوامل اجرایی در مدارس

به هر صورت تمامی مدارس مازندران از امروز یکشنبه ۱۴ فروردین آموزش حضوری را با نشستن تمامی دانش آموزان سر کلاس درس شروع کرده اند و در واقع امروز برای مدارس یادآور اولین روز ماه مهر بوده است ، روزی که طی دو سال گذشته در مدارس وجود نداشت.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مازندران با اشاره به بازگشایی مدارس استان به خبرنگار ایرنا گفت : همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی از امروز در مدارس حضور یافته اند.

علی دهقان با تبیین بخش‌نامه دفتر وزارتی در خصوص بازگشایی مدارس بر حضور منظم دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی، تاکید کرد و افزود : تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس انجام می‌شود.

به گفته وی ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز تنها به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره برداری قرار گیرد.

دهقان با تاکید بر حضور منظم دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی ادامه داد: در صورت غیبت غیر موجه دانش آموزان، مطابق آیین نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: دانش آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر شاد، آموزش‌های لازم را دنبال کنند.

وی اضافه کرد: تبیین اهمیت و ضرورت آموزش حضوری، اطلاع‌رسانی جامع و اقناع اولیای دانش آموزان از طریق روابط عمومی ادارات، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، انجمن‌های اولیا و مربیان، رسانه‌ها، گروه‌های آموزشی، تبلیغات محیطی و فضاسازی‌های شهری در دستور کار است تا ضمن کاهش نگرانی خانواده‌ها، زمینه برای حضور کامل دانش آموزان در مدارس فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت: با توجه به مدت زمان باقی‌مانده از سال تحصیلی، ضرورت و الزامی برای تهیه پوشش متحدالشکل دانش آموزان نیست و نظارت بر پوشش مناسب و لباس دانش آموزان مطابق فصل پنجم آیین نامه اجرایی مدارس از جانب مدیران مدارس الزامی است.

وی بر جذاب سازی محیط مدرسه و تنوع بخشی در محیط‌های یادگیری از طریق برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، رویدادها و اردوهای فرهنگی، تربیتی و ورزشی توسط مدیران، مربیان و معلمان مدارس و استفاده از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه برای کیفیت بخشی به فرآیندهای تربیتی و تسهیل در بازگشت پذیری دانش آموزان تاکید کرد.

دهقان افزود: به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دانش آموزان، چنانچه مواردی از شیوع مجدد بیماری و افزایش مبتلایان در مدارس مشاهده شد، مدیران مدارس باید نسبت به ثبت اطلاعات مبتلایان اقدام و مراتب را به نزدیکترین مرکز جامع خدمات سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مازندران اطلاع دهد.

بازگشایی مدارس و پایان دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی

بازگشت ساعت فعالیت مدارس به قبل زمان کرونا

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران هم  در گفت و گو با ایرنا گفت: ساعت فعالیت مدارس استان از امروز ۱۴ فروردین ماه به زمان قبل کرونا مطابق با بهمن ماه سال ۹۸ برگشته است.

قربانعلی سهرابی افزود: با توجه به حضوری شدن آموزش دانش‌آموزان از امروز ، بر اساس بخشنامه‌ای که به همه مناطق آموزشی استان ارسال شده ساعت آموزشی مدارس نیز اعلام شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس زمان فعالیت آموزشی مدارس متوسطه اول در شیفت صبح از ساعت هشت تا ۱۳ و در نوبت عصر از ساعت ۱۳و۳۰ تا ۱۸و۳۰ دقیقه خواهد بود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران زمان فعالیت مدارس دوره دوم متوسطه نظری را در نوبت صبح از ساعت هشت تا ۱۴:۴۵ و در نوبت عصر از ساعت ۱۳و۳۰ تا ۱۸و۳۰ عنوان کرد و افزود: زنگ چهارم این دوره تحصیلی نه برای همه روزهای هفته بلکه مختص روزهایی است که بیش از سه زنگ فعالیت آموزشی داشته باشند.

سهرابی زمان فعالیت آموزشی هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کارو دانش را که در نوبت صبح فعالیت دارند از ساعت هشت تا ۱۴و۴۵دقیقه عنوان کرد.

وی همچنین زمان فعالیت مدارس ابتدایی دوره اول شامل پایه اول، دوم و سوم را در نوبت صبح از ساعت ۷و۴۵ دقیقه تا ۱۲و۳۰ و دوره دوم شامل پایه‌های چهارم، پنجم و ششم را از ساعت ۷و۴۵ تا ۱۲و۳۵ دقیقه اعلام کرد.

سهرابی تصریح کرد: فعالیت مدارس ابتدایی نوبت ظهر دوره اول نیز از ساعت ۱۳و۱۵ تا ۱۸ و در نوبت دوم از ساعت ۱۳و۴۵ تا ۱۸و۰۵ دقیقه است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران با بیان این که، براساس نظرسنجی و بررسی انجام گرفته حدود ۸۰ درصد دانش آموزان و والدین مازندرانی از ادامه آموزش‌های حضوری رضایت دارند، افزود: جبران بخشی از افت تحصیلی آشکار و پنهان ناشی از کرونا و آموزش‌های غیرحضوری، غیرقابل جایگزین کردن نقش معلم و فضای مدارس جهت مدیریت مطلوب فرآیند تربیت و یادگیری، روند جهانی بازگشایی کامل مدارس و جلوگیری از آثار فاجعه‌بار اخلال در آموزش و فاصله گرفتن از معلم و مدرسه و افت تحصیلی دانش‌آموزان از مزایای آموزش حضوری مدارس است.

مازندران در سال تحصیلی جاری ۵۲۰ هزار دانش آموز دارد که توسط ۴۵ هزار معلم در چهار هزار و ۲۰۵ مدرسه تحصیل می کنند.

 

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا