هیات نظارت صحت انتخابات شوراهای مازندران را تایید کرد
هیات نظارت صحت انتخابات شوراهای مازندران را تایید کرد
محمودآباد آنلاین / دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی مازندران گفت که صحت برگزاری ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان پس از بررسی پرونده‌ها مورد تایید اعضای این هیات قرار گرفته است.

سیدعلی سلیلی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : تمامی اعتراضاتی که نسبت به نتایج انتخابات شوراها در استان صورت گرفته بود ، بررسی و در نهایت تایید شد که همه شرایط برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان سالم بوده است.

وی با اظهار این که در هر رقابتی برنده و بازنده وجود دارد و اعتراض ها هم امری طبیعی است ، توضیح داد : هیات نظارت در پی شکایت برخی از افراد که دارای آرای نزدیکی با رقبایشان بودند اقدام به بازشماری بعضی از از صندوق های رای کرد و خوشبختانه مشخص شد که در شمارش آرا مشکلی وجود نداشت.

 

سلیلی گفت : در بعضی از حوزه های شهرهای استان مازندران از جمله شهر ساری شکایت داشته ایم و هیات عالی استان در جلسات شبانه روزی شکایات را طبق قانون بررسی کرد ولی تخلف مستندی وجود نداشت.

 

وی توضیح داد : همانند گذشته در این دوره هم با ادعاهایی در باره خرید و فروش آرا را در انتخابات بعضی از شورای اسلامی شهرها و روستاهای مازندران داشتیم ، اما برای اثبات چنین ادعاها و گزارش ها یا شکایات ارائه مستندات بسیار مهم و ضروری است که در اختیار نداشتیم و ارائه نشد و حتی در بعضی از حوزه های شهری هم که افراد هوادار در بیرون از شعب اخذ رای دستگیر شدند ، سند محکمه پسندی برای شکایت به دستگاه قضایی وجود نداشت که بتواند منجر به صدور حکم شود.

 

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای مازندران تصریج کرد : هیات عالی نظارت نمی تواند بدون استدلال و رای دادگاه ، انتخابات یک حوزه را باطل کند ، چون ابطال منوط به قانون و حکم دادگاه است.

 

وی با بیان این که هیات نظارت بر انتخابات ۲۲ شهرستان مازندران هم قبل از هیات عالی نظارت پس از بررسی های همه جانبه صحت انتخابات شوراهای اسلامی را تایید کردند، گفت : در ۲۲شهرستان مازندران چهار هزار و ۱۶۲ شعبه اخذ رای وجود داشت که هفت هزار نفر به عنوان ناظر و بازرس مردمی در آن فعالیت داشتند و به همین دلیل تخلف سازمان یافته که بتواند نتایج انتخابات را تغییر دهد ، عملا غیر ممکن بوده است.

 

سلیلی همچنین از تلاش فرماندران و بخشداران در برگزاری انتخابات سالم و امن در مازندران قدردانی کرد و گفت : علاوه بر این که حتی گزارش جزئی از تخلفات عوامل اجرایی به هیات عالی نظارت در استان گزارش نشده بود ، بلکه کم کاری نیز گزارش نشده است و رسانه ها نیز در این مدت بسیار مطلوب در مازندران اطلاع رسانی کردند.

 

مشارکت ۶۰.۴ درصدی شوراهای مازندران

 

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی مازندران میزان مشارکت در انتخابات شوراهای استان را ۶۰.۴ درصد واجدان شرایط اعلام کرد و گفت : ما در این دوره شاهد برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی در ۲ هزار و ۲۳۹ روستا با سه کرسی اصلی ، ۱۷۳ روستا با پنج کرسی و ۶۲ حوزه شهری بودیم .

 

وی با اظهار این که مشارکت در برخی نقاط استان برای انتخابات شوراهای اسلامی بیش از ۱۰۰ درصد بود ، توضیح داد : بررسی ها نشان می دهد که مشارکت در ۲۰۰ روستای استان و یک شهر سوادکوه شمالی بیش از ۱۲۵ درصد واجدان شرایط بوده است.

 

سلیلی با اعلام این که آمار مشارکت بیشتر از واجدان شرایط در شوراهای اسلامی شهر و روستا خلاف بخشنامه انتخابات است و باید مورد رسیدگی قرار بگیرد ، گفت : پس بررسی های همه جانبه این موضوع به هیات مرکزی نظارت ارجاع شده است تا به عنوان یک مشکل ویژه استان مازندران مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم در قوانین بازنگری شود.

 

وی علت مشارکت بیشتر از واجدان شرایط در استان را هم نزدیکی و فاصله کم بین حوزه انتخابی شهر و روستا از یک سو و حضور گردشگران و غیربومیان از سوی دیگر دانست و افزود : به همین دلایل است که ما با مشارکت بیش از ۱۲۵ درصدی مواجه می شویم.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین