ردپای محکم “گردشگری سلامت” در توسعه اقتصادی مازندران
ردپای محکم “گردشگری سلامت” در توسعه اقتصادی مازندران
محمودآباد آنلاین : مازندران در کنار همه داشته های زراعی که موجب همکاری های بین المللی و توسعه تجارت خارجی برای استان شده با بهره گیری از زیرساخت های بهداشتی درمانی با سرعت به دنبال پیمودن مسیر توسعه گردشگری سلامت است.

به گزارش محمودآباد آنلاین به نقل از ‌گردشگری سلامت از تاکیدات ویژه در برنامه هفتم توسعه است و بخش مهمی از توسعه کشورها، توسعه روابط بین‌الملل است و هرچقدر این روابط گسترش یابد، قطعا توسعه پایدارتر خواهد بود.

یکی از شاخصه‌های ارزیابی موفقیت دولت‌های مختلف هم موفقیت در نظام سلامت است و به برکت انقلاب اسلامی همه شاخص‌های نظام سلامت کشور رشد قابل توجهی داشته است و دیگر نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نیست.

برای اولین بار رد پای محکمی از گردشگری سلامت در قانون برنامه هفتم توسعه داریم؛ درحالی که در ۶ قانون اول شاید اسناد بالا دستی چندان در حمایت از فعالان عرصه کردشگری رد پای محکمی نداشتند؛ اکنون اهداف کیفی و کمی برای این بخش دیده شده است که از جمله آن می‌توان به معافیت‌های مالیاتی و ارائه اختیار ویژه به استانداران برای گردشگری و بویژه گردشگری سلامت اشاره کرد.

برای این منظور علاوه بر اینکه باید به فعالین بخش خصوصی این حوزه توجه بیشتری شود، در عین حال تکلیف قانونی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای استفاده از ظرفیت توریسم سلامت موردتاکید است.

گردشگری سلامت (Health tourism) که گاهی با نام گردشگری پزشکی (Medical tourism) نیز شناخته می‌شود، از قرن‌های گذشته در کشورهای مختلف وجود داشته، اما در سال‌های اخیر به عنوان یک صنعت پویا و جذاب، مورد توجه قرار گرفته است. سفر به سایر کشورها یا شهرها برای بهره‌گیری از تجارت پزشکان و استفاده از چشمه‌های آب گرم یا دریاچه‌های نمک، لجن یا ماساژ طبی از جلوه‌های قدیمی گردشگری سلامت بوده که در طول تاریخ جریان داشته است.

ردپای محکم "گردشگری سلامت" در توسعه اقتصادی مازندران

وجود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی با فعالیت در زمینه های تخصصی پزشکی و درمانی بخشی قابل ملاحظه زیرساخت های موجود استان مازندران در حوزه گردشگری سلامت به شمار می رود. در کنار وجود چنین ظرفیتی در مازندران، ‌ هر یک از این بیمارستان ها طی سالهای اخیربا تزریق اعتبارات دولتی در گام های مختلف طرح “هتلینگ” در آنها اجرا شده است که در این طرح شکل و شمایل اتاق های بیمارستان متناسب با استانداردهای روز جهان بهسازی و ترمیم شد به طوریکه این زیرساخت در برخی از بیمارستان ها باعث شده تا وضعیت ساختاری و ظاهر آنها بسیار متفاوت تر از گذشته شود.

در راستای پیگیری و تحقق برنامه هفتم در مازندران هفته اخیر سفیر بلاروس در ایران از ظرفیت های موجود دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران بازدید کرد و تفاهم نامه های همکاری در این زمینه امضا شده است که بخش عمده ای از آن به موضوع گردشگری سلامت اختصاص دارد.

همچنین از حضور و بازدید سفیر زیمباوه در کشور ما از ظرفیت ها و زیرساخت های پزشکی و درمانی مازندران که در اردیبهشت ماه اتفاق افتاد این بار سفیر بلاروس در ایران با حضورش در مازندران از این ظرفیت ها بازدید کرد و از این طریق مسیر گردشگری سلامت مازندران به سمت این کشور باز شده است.

ردپای محکم "گردشگری سلامت" در توسعه اقتصادی مازندران

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سفیر بلاروس در ایران در مدت حضورش در مازندران از ظرفیت های موجود در حوزه درمان و پزشکی استان بازدید کرد و از نزدیک با توانمندی های این بخش آشنا شد.

فرهاد غلامی افزود: در پایان این دیدار و حضور سفیر کشور مربوطه تفاهم نامه های همکاری در بخش های مختلف امضا شد که بخش عمده ای از آن به حوزه درمان وگردشگری سلامت اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: براساس مفاد این تفاهم نامه ها اعزام بیماران کشور بلاروس به مازندران و انجام کارهای درمانی آنها در استان حضور تیم های درمانی مازندران در این کشور نیز نورد موافقت قرار گرفته است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران علاوه بر این اعزام دانشجویان مازندران به دانشگاه های این کشور و فراهم کردن فرصت مطالعاتی و همچنین اعزام دانشجویان بلاروس به مازندران از دیگر مفاد تفاهم نامه های صورت گرفته است.

ردپای محکم "گردشگری سلامت" در توسعه اقتصادی مازندران

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران هم با اشاره به وجود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی دراستان گفت:‌از این میان برای ۱۱ بیمارستان استان از سوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مجوز گردشگری سلامت صادر شده است.

محسن رمضانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه اعزام بیماران از خارج کشور از طریق شرکت های حوزه گردشگری سلامت که مجوز فعالیت آنها وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر می کند انجام می شود.

وی ادامه داد: برای این منظور با توجه به بی رغبتی شرکت های گردشگری سلامت مازندران برای فعالیت در این خصوص طی رای زنی انجام شده شرکت هایی از تهران در این زمینه با مازندران همکاری می کنندو بیمارانی خارجی در قالب فرمت تعریف شده گردشگری از کشور مبدل تحویل گرفته و به استان مازندران منتقل می شود.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با زیرساخت هایی که فراهم شده است پیش بینی می شود ماهانه ۱۰ تا ۱۵ بیمار از کشورهای دیگر برای انجام جراحی و یا دیگر مداخلات درمانی در بیمارستان های استان بستری شوند.

وی اظهار داشت:‌ به ازای ورود هر بیمار خارجی به مازندران پیش بینی می شود هفت هزار دلار درآمدزایی برای کشورو استان ایجادشود.

رمضانی افزود:‌ بیمارستان امام خمینی(ره) ‌ساری برای انجام جراحی های زیبایی و اقدامات درمانی نازایی، ‌ بیمارستان خاتم الانبیا بهشهر برای درمان و جراحی چشم و شیمی درمانی و بیمارستان رازی قائمشهر برای درمان بیماری های عفونی بیماران خارجی آماده فعالیت است.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از انجام رایزنی های لازم برای فعال کردن زمینه های گردشگری سلامت استان خبرداد و گفت:‌برای این منظور رایزنی های لازم با کشورهای عراق، ‌ترکمنستان، ‌ تاجیکستان، ‌روسیه، افغانستان و قرقیزستان انجام شده است.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : ایرنا مازندران