دولت ۷۴ میلیارد ریال برای تجهیز و نوسازی شالیزارهای محمودآباد هزینه کرد
دولت ۷۴ میلیارد ریال برای تجهیز و نوسازی شالیزارهای محمودآباد هزینه کرد
مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: در سال های اخیر به خصوص از سال 1395 تا 1400 حدود 750 هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان با اعتباری بالغ بر 74 میلیارد ریال تجهیز و نوسازی شد که در توسعه کشت تأثیر قابل توجهی داشت.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: در سال های اخیر به خصوص از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ حدود ۷۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۷۴ میلیارد ریال تجهیز و نوسازی شد که در توسعه کشت تأثیر قابل توجهی داشت.

 

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، محمد هادی زاده گفت: کشاورزی همواره رکن اساسی اقتصاد مازندران و برای مناطق جلگه ای اصلی ترین منبع اشتغال، تولید و درآمد بوده است. کشاورزی در محمودآباد از اوایل دهه ۸۰ و زمانی که به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری تبدیل شد تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار گرفت ولی در سال های اخیر با حمایت دولت در حوزه های تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و افزایش ضریب مکانیزاسیون بار دیگر این بخش مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر در حال تبدیل شدن به رکن تاثیر گذار اقتصادی و فراتر از گردشگری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با تشریح اقدامات انجام شده برای پویایی بخش کشاورزی طی سال های اخیر، اظهار داشت: در سال های اخیر به خصوص از سال ۱۳۹۵ حدود ۷۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۷۴ میلیارد ریال تجهیز و نوسازی شد و در سال ۱۴۰۰ نیز ۵۴ هکتار از اراضی شالیزاری روستای برنجده با مبلغی بالغ بر ۳۲ میلیارد ریال آغاز به کار نموده که در سال جدید در اختیار کشاورزان عزیز قرار خواهد گرفت.

هادی‌زاده افزود: افزایش بازده تولید برنج، مکانیزه کردن کشت، امکان کشت دوم، بهبود حفاظت از آب و خاک، مدیریت و صرفه جویی آب، افزایش بهره وری آبیاری، ارتقای وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه کشاورزان، کاهش سختی کار و افزایش بهره¬‌وری از مزایای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری بوده است.

وی همچنین بر افزایش قدرت اقتصادی کشاورزان با اجرای طرح نوسازی اراضی شالیزاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۵۴۵ هکتار سطح زیر کشت اول برنج در این شهرستان است که متوسط تولید آن ۵ تن شلتوک در هر هکتار می باشد.

این مقام مسئول به افزایش کشت مجدد اشاره کرد و افزود: سال ۹۱ کشت مجدد غالبا در بخش سرخرود شهرستان و در مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار انجام می شد، ولی در حال حاضر سالانه چهار هزار و ۵۰۰ هکتار ار اراضی شالیزاری که دارای آب مطمئن هستند زیر کشت مجدد برنج می رود که هر سال در حال افزایش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد همچنین به افزایش سه برابری کشت دونوج یا رتون به عنوان بخش دیگری از پیامدهای مثبت تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری یاد کرد و توضیح داد: در گذشته تنها در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای محمودآباد پرورش دونوج انجام می شد ولی اکنون به هفت هزار هکتار رسیده است.

هادی‌زاده گفت: در مجموع سالانه ۳۰ هزار هکتار از اراضی محمودآباد زیر کشت برنج می رود که علاوه بر در اختیار گرفتن سهم ۱۰ درصدی از تولید برنج (شلتوک) استان ، سهم مهمی نیز در تولید برنج منطقه و تامین امنیت غذایی کشور دارد.

 

کشت مکانیزاسیون در محمودآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه یکی از مهم ترین بخش های توسعه ای کشاورزی طی سالیان اخیر توسعه کشت مکانیزه بوده است، افزود: در سال ۹۱ کشت مکانیزه تنها در حدود ۵۰ هکتار از اراضی شهرستان محمودآباد انجام می شد ولی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸ هزار هکتار از اراضی کشت به صورت مکانیزه انجام شده و پیش بینی می شود در سال جاری این مقدار به بیش از ۱۰ هزار هکتار نیز برسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۶۱ دستگاه نشاکار در محمودآباد وجود دارد، ادامه داد: کشت مکانیزه سبب سهولت کار، کاهش هزینه تولید و همچنین افزایش بهره وری خواهد شد که کشت حداکثری را در پی دارد که در نهایت منجر به افزایش توان اقتصادی کشاورز خواهد شد.

هادی زاده با بیان اینکه ۱ هزار و ۲۲۱ نفر از کشاورزان طی پنج سال گذشته از تسهیلات خرید ادوات کشاورزی برخوردار شدند، گفت : از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ بیش از ۴۶ میلیارد تومان تسهیلات جهت خرید دستگاه نشاکار، تیلر، پهباد، تراکتور و کمباین اختصاص یافت که زمینه توسعه مکانیزاسیون را در کشت برنج فراهم نموده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد همچنین خاطر نشان کرد برای اولین بار مراحل کاشت، داشت و برداشت ۱۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری محمودآباد به طور کاملا مکانیزه انجام گرفت.

 

اشتغال ۶ هزار نفری در حوزه پرورش گل و گیاه زینتی

هادی‌زاده توجه به پرورش گل و گیاه را یکی دیگر از اولویت های دولت و جهاد کشاورزی در مناطق با ظرفیت مناسب دانست و تصریح کرد: پرورش گل و گیاه دارای مزایای زیادی از جمله ایجاد فرصتی مناسب برای اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی و سایر رشته‌های مربوطه، تولید محصولات با کیفیت مناسب و با شاخص‌های صادراتی، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش درآمد و ارز آوری بیشتر در بخش کشاورزی است. وی با بیان اینکه ۹۱ هکتار از اراضی شهرستان محمودآباد در قالب پرورش گل و گیاه زینتی است، افزود : ۵/۷۴ هکتار از این سطح مربوط به گلخانه فضای بسته و ۵/۱۶ هکتار آن نیز مربوط به گلخانه‌های فضای آزاد می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد افزود: با این سطح کشت گلخانه برای ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم و حدود شش هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه، تجهیز و نوسازی گلخانه های موجود در سطح شهرستان محمودآباد هرساله تسهیلاتی به بهره برداران این بخش اختصاص داده می شود، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ به ۶۰ نفر از متقاضیان احداث و نوسازی گلخانه در روستای وازیک – اسکنده از طریق صندوق کارآفرینی امید ( در قالب اجرای پروژه یک روستا – یک محصول) مبلغ ۹۵ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره اعطا گردید که سبب شد این روستا به عنوان روستای پایلوت در زمینه پرورش گل و گیاه زینتی در سطح استان و حتی کشور معرفی گردد.

 

مشاغل خانگی

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ درصد از کل اشتغال کشور مربوط به مشاغل خانگی بوده که هدف از اجرای طرح ملی مشاغل خانگی، فرهنگ سازی و ترویج کسب و کار خانگی، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد، بهبود معیشت و افزایش رفاه خانوار است و نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به عنوان یک کارآفرینانه امری اثبات شده، و خوشبختانه با تصمیمات گرفته شده برای سهولت صدور مجوز مشاغل خانگی و رفع موانع پیچیده و طولانی آن، صدور مجوز مشاغل خانگی در کمترین زمان ممکن قابل انجام می باشد.

در ادامه هادی زاده گفت : در راستای توسعه و تقویت هرچه بیشتر مشاغل خانگی، اعطای تسهیلات کم بهره به این بخش در دستور کار قرار گرفت که در سالهای اخیر تسهیلات قابل توجهی به مشاغل خانگی پشتیبان و مستقل پرداخت گردیده، که در سال ۱۴۰۰ در مرحله اول به ۱۰ نفر از متقاضیان در حوزه های مختلف کشاورزی اعم از پرورش گل و گیاه، پرورش گاوشیری، پرورش مرغ بومی و پرورش ماهی مبلغ پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره با اقساط بلند مدت پرداخت گردید. برای مرحله دوم نیز پنج نفر به مبلغ دو میلیارد ریال مصوب کارگروه استانی اخذ شده که در شرف معرفی به بانک عامل شعبه شهرستان می باشند.

  • نویسنده : ملیکاکیاخسرو
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین