دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران مازندران بیش از اندازه است
دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران مازندران بیش از اندازه است
محمودآباد آنلاین: رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران از آنچه که دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران نامید انتقاد کرد و گفت : بررسی ها نشان می‌دهد دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های دولتی استان بیش از اندازه است و برای برخی نیز پرونده تخلف تشکیل شده است.

 به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجت‌الاسلام علی ‌اصغر زکوی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت شکل گیری شورای نگهبان در ساری با اظهار این که رفتار تمامی نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا رصد می شود ، افزود : نمایندگان به جای این که وقتشان را با دخالت های بی‌جا و بی رویه صرف عزل و نصب از طریق تهدید و تطمیع تلف کنند ، طرح تدوین جامع قانون انتخابات را که مقام معظم رهبری از پنج سال پیش تاکید فرمودند ، عملیاتی نمایند.

وی با اظهار این که قانون انتخابات نیاز به بازنگری دارد چون قانون فعلی جوابگو نیست ، توضیح داد : نظارت باید مستقل باشد ، اما اکنون در انتخابات مجلس شورای اسلامی و بخصوص شوراهای اسلامی شهر و روستا که بیشترین تخلفات و بد اخلاقی های مالی و قدرت های سیاسی را به دنبال دارد،  با کمبود و نواقص قوانین انتخاباتی مواجه هستیم.

او افزود : امروز نمایندگان مجلس به عنوان ناظر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خودشان ذینفع هستند و این مقوله مشکلات و آسیب های زیادی را در حوزه رانت خواری در بیت المال به وجود آورده است.

زکوی آسیب های انتخابات در شهر و روستاهای مازندران را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت : رصد دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران نشان می دهد که مشکلات اخلاقی و زد و بندهای مالی زیادی  بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شوراهای اسلامی و شهر روستای استان وجود دارد و یقین کنید با شکل گیری پرونده و مستند شدن این تخلفات ، صلاحیت این افراد در صورت نامزد شدن در  انتخابات آینده تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

وی چهار ماموریت و وظیفه  شورای نگهبان را حفظ اسلامیت نظام ، حفظ جمهوریت ، تفسیر قانون اساسی و اعتبار بخشی به قوانین مجلس برشمرد و گفت : یکی از مشکلات جدی شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است و این موضوع لزوم توجه نمایندگان به تدوین قانون جامع انتخابات را دو چندان می کند.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران توضیح داد : برای نمونه عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی یکی از تفاسیر رد صلاحیت افراد است که بسیار کلی گویی است و این موضوع برای شورای نگهبان دردسر ساز نیز شده است.

وی با ذکر این نکته که شرایط امروز کشور به لحاظ اعتماد مردم به نظام و مشارکت آنان در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری سال آینده بسیار حساس است، اظهار داشت : اگرچه طی یک سال گذشته با روی کار آمدن دولت مردمی و بسیجی دکتر رئیسی ، تحول در حکمرانی با هدف استقلال ، آزادی و توسعه رفاه عمومی آغاز شده است ، اما اگر  جنگ اقتصادی ناشی از تحریم ها بدرستی مدیریت نشود ،در انتخابات آینده با چالش اساسی مواجه خواهیم شد.

زکوی با اظهار این که قانون انتخابات کنونی مربوط به ۲۰ سال پیش است ، بیان داشت : به دلیل مشکلات و نواقص قانونی اکنون فرایند انتخابات مجلس شورای اسلامی  و شورای شهر و روستا دچار آسیب های جدی شده است که عواقب آن  به مردم رسیده است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران وجود قانون انتخابات قابل تفسیر و تحلیل و به‌روز نبودن آن را عامل اساسی بروز برخی انحرافات و آسیب‌های انتخاباتی دانست و گفت : به همین دلیل امروز در افکار عمومی ناکارآمدی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و یا شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را از زاویه تأیید شورای نگهبان می‌بینند.

وی افزود : شورای نگهبان طبق رهنمود رهبری چندین بار به روزسازی و بازنگری قوانین انتخابات را مجلس و دولت اعلام کرده است اما همچنان این موضوع تبدیل به طرح یا لایحه نشده است.

مازندران با حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا مازندران