خطرآنفلوانزای پرندگان در کمین مرغداری‌های صنعتی مازندران
خطرآنفلوانزای پرندگان در کمین مرغداری‌های صنعتی مازندران
محمودآباد آنلاین:در پی اعلام سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک واحد مرغ مادر صنعتی در کشور ، دامپزشکی مازندران نیز از مرغداران صنعتی استان درخواست کرد تا تدابیر امنیتی و مقررات قرنطینه‌ای بهداشتی را در واحدهای مرغداری تشدید کنند.

 دامپزشکی مازندران در اطلاعیه ای که منتشر کرد ، از مرغداران صنعتی استان خواسته است تا از هرگونه پنهانکاری در مورد مشاهده موارد مشکوک به آنفلوانزای حاد پرندگان در گله هایشان بپرهیزند.

کارشناسان دامپزشکی تایید شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در یک مر غداری صنعتی کشور و هشدار دامپزشکی مازندران را خطر جدی برای صنعت مرغداری استان در صورت بی توجهی به تدابیر امنیتی و مقررات قرنطینه ای می دانند .

به اعتقاد این کارشناسان ، پرورش مرغ و ماکیان محلی و بومی در مازندران از یک سو و حضور صدها قطعه پرنده مهاجر از گونه های مختلف در این استان برای زمستان گذرانی تهدید آنفلوانزای حاد پرندگان برای مرغداری های  صنعتی مازندران را دوچندان می کند.

اظهارات این کارشناسان چندان بیراه نیست چون سه هفته پیش دو کانون  بیماری آنفلونزای حاد پرندگان بین ماکیان بومی و وحشی مازندران شناسایی شده بود.نخستین کانون شناسایی شده این بیماری یک واحد پرورش اردک بومی در روستای پائین احمدکلا شهرستان بابلسر و دومین کانون وزرا محله شهرستان محمود آباد بوده است. این هر دو منطقه بویژه محمود آباد از کانون های میزبانی از پرندگان مهاجر در مازندران هستند.

اگر چه این دو کانون طبق اعلام دامپزشکی با معدوم کردن ماکیان بومی تحت کنترل قرار گرفت ، ولی بروز دوباره این بیماری به خاطر فراگیر بودن پرورش ماکیان محلی و تداوم حضور پرندگان مهاجر همچنان به صورت جدی وجود دارد.

مازندران بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری صنعتی دارد که با تولید سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ ، ۱۲ درصد نیاز کشور در این بخش را تامین می کند.

نهان‌کاری بیماری ؛ تهدید جدی 

دامپزشکی مازندران در اطلاعیه خود علاوه بر توصیه های بهداشتی خطاب به صاحبان  مرغداری های صنعتی استان ، از آنان خواسته است تا پنهان کاری نکرده ، هرگونه تلفات غیر عادی را به دامپزشکی گزارش کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران هم در پی انتشار این اطلاعیه از مرغداران صنعتی استان خواست تا تدابیر امنیتی و مقررات قرنطینه ای  بهداشتی را در واحدهای مرغداری تشدید کنند.

دکتر محمد حسن گلپایگانی گفت : برای حفظ سرمایه گذاری ایجاد شده در صنعت پرورش طیور لازم است اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دستور کار قرار دهیم.

وی با تاکید بر این که مرغداران حتما هرگونه تلفات غیر عادی در واحدهای پرورش را به ادارات دامپزشکی شهرستان ها گزارش دهند ، از کلینیک داران فعال دامپزشکی هم خواست تا در این زمینه حساس بوده و با جدیت به وظایف قانونی خود عمل کنند.

 توصیه‌های ایمنی به مرغداران 

مدیرکل دامپزشکی مازندران مهم ترین اقدام برای در امان نگه داشتن مرغداری های صنعتی از آنفلوانزای حاد پرندگان را رعایت دستورالعمل های بهداشتی دانست و گفت : برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن مرغداری و دان و آب مصرفی آنها با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و نیز سایر حیوانات جلوگیری شود.

وی ا فزود : هرگونه جاذبه ای برای پرندگان وحشی مثل ریخت و پاش دان و رها ساختن کود در محوطه و نیز وجود آبگیر یا استخر در مرغداری ، زمینه را برای انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد به مرغداری فراهم می کند ، باید از بین برود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت : به منظور جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداری از هر گونه رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری شود و در صورت ضرورت، خودرو قبل از ورود مورد ضد عفونی قرار گرفته و راننده به هیچ وجه از خودرو پیاده نشود.همچنین تعویض کفش و لباس برای پرسنل و بازدید کنندگان هنگام ورود به مزرعه و سالن های مرغداری احتمال انتقال مکانیکی ویروس آنفلوانزا را به حداقل می رساند.

وی افزود : مرغداران برای آلوده نشدن گله اشان به بیماری باید در درجه اول از غیر آلوده بودن کلیه وسایل، مواد، آب ، دان و افراد ورودی به سالن اطمینان حاصل کنند و به خودروهای حمل تخم مرغ به داخل مرغداری به صورت جدی جلوگیری کنند و تخم مرغ های تولیدی را با رعایت اصول قرنطینه در درب مرغداری تحویل نمایند.

گلپایگانی بر لزوم بیمه گله با هدف به حداقل رساندن خسارات احتمالی مربوط به بیماری آنفلوآنزای پرندگان تاکید کرد و گفت : رها کردن تلفات در فضای بیرون سالن اعم از داخل مرغداری و یا خارج آن  به نحوی که در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد سبب انتشار گسترده آنفلوانزای پرندگان می شود .

وی یکی از راه های انتشار گسترده بیماری آنفلوانزای پرندگان را حمل و نقل کود مرغداری ها دانست و از مرغداران خواست تا اطلاع ثانوی از حمل و نقل کود مرغی به صورت جدی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین مرغداران را تا اطلاع ثانوی از جوجه ریزی در اطراف کانون های آلوده ، مناطق متراکم و اطراف دریاچه ها، سدها، آبگیرها و تالاب ها، مرداب ها و نیز در واحدهای چند سنی پرهیز داد.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا