رعایت اصول بهداشتی در ذبح دام
رعایت اصول بهداشتی در ذبح دام
محمودآباد آنلاین : رئیس اداره دامپزشکی محمودآباد گفت: به مناسبت عید قربان به هیچ عنوان نباید در اماکن عمومی ذبح دام صورت گیرد و در زمان پوست کنی باید بهداشت فردی رعایت شود.

سید جواد دریاباری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در روزعید قربان، شهروندان برای انتخاب و خرید دام باید یک سری نکات بهداشتی را رعایت کنند، اظهار کرد: این رعایت بیشتر برای پیشگیری بیماری‌های مشترک به ویژه بیماری تب کریمه کنگو است که بسیار کشنده بوده و در دام هیچ علامتی ندارد و می‌توانند از ترشحات بدن دام به بدن انسان منتقل شود.

وی افزود: شهروندان باید یک دام که هوشیار بوده و ظاهر و باطن سالمی دارد خریداری کنند و در هنگام کشتار از دستکش و ماسک استفاده شود.

دریاباری تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید در اماکن عمومی ذبح دام صورت گیرد و در زمان پوست کنی باید بهداشت فردی رعایت شود.

رئیس اداره دامپزشکی محمودآباد اظهار کرد:  اولین علامت نشان دهنده سلامت لاشه دام رنگ صورتی آن است و اگر این رنگ پررنگ یا کمرنگ‌تر باشد نشانه‌ی بیماری بوده و شهروندان باید به دامپزشکی اطلاع دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر در آلایش خوراکی دام ضایعات و علائم وجود داشت قابلیت مصرف ندارد و گوشت گرم نباید بلافاصله پس از ذبح استفاده شود.

وی ادامه داد: گوشت باید ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی دام ۴۸ ساعت منجمد شده و پس از آن مصرف شود و گوشت تازه قابلیت پخت کبابی را ندارد و باید به صورت آب‌پز باشد.

دریاباری با اعلام اینکه اکیپ‌های سیار دامپزشکی روز قبل از عید و روز عید قربان در خدمت شهروندان هستند،‌ بیان کرد: در چادرهایی که در میادین شهر استقرار یافته و همچنین در محل اداره دامپزشکی همکاران ما حضور دارند که شهروندان می توانند اشکالات موجود در لاشه دام را به آنها اطلاع دهند.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا مازندران