هشت هزار تن زباله از ساحل محمودآباد تخلیه شد
هشت هزار تن زباله از ساحل محمودآباد تخلیه شد
محمودآباد آنلاین/ اختیاری شهردار محمودآباد با بیان اینکه حدود ۲ ماه از آغاز مجدد تخلیه زباله از ساحل این شهر می گذرد،گفت: طی این مدت حدود هشت هزار تن زباله از این سایت جمع آوری و خارج شد.

مهدی اختیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: عملیات جابجایی زباله از ساحل محمود آباد پس از یک وقفه چند ماهه به دلیل مشکلات پیش آمده مجدداً از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که تا به امروز بی وقفه در جریان است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد زباله از ساحل محمودآباد تخلیه و به مکانی دیگر متقل شده است افزود: طی دو ماه اخیر حدود ۸ هزار تن زباله از ساحل محمودآباد جمع آوری و از سایت زباله خارج شد .

شهردار محمودآباد برآورد زباله های موجود در سایت ساحلی این شهر را حدود ۶ هزارتن اعلام کرد و گفت: طبق پیش بینی های انجام شده تا یک ماه دیگر این مکان به طور کامل از زباله تخلیه خواهد شد .

وی همچنین افزود: خوشبختانه برخلاف گذشته دیگر زباله های روزانه به این مکان منتقل نمی شود و همین سبب سرعت بالای انجام کار شده است تا سریع تر این مکان به طور کامل از زباله تخلیه شود.

سایت زباله محمودآباد که در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر قرار دارد و بیش از چهار دهه مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان ساحلی بوده است ،در سال های اخیر به یک معضل ملی تبدیل شد .

آذر ماه سال ۹۸ پس از انتشار فیلم ها و تصاویری از فاجعه سایت زباله شهر محمودآباد در رسانه‌ها و فضای مجازی ، صدای آن از بعد استانی و کشوری فراتر رفت. انتشار این تصاویر همچنین سبب شد تا معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور وضعیت زباله در استان‌های شمالی کشور بویژه محمودآباد را فاجعه بار توصیف و اعلام کند ” حجم زیاد زباله در فاصله نزدیک دریا رها شده‌ است که شیرابه‌های آن به صورت مستقیم از یک طرف وارد دریا و از طرف دیگر وارد شالیزارهای اطراف آن می‌شود.

این تصاویر و اظهارات معاون سازمان شهرداری و دهیاری های کشور سبب شد مسئولان استانی و شهرستانی به فکر جابجایی زباله از ساحل محمودآباد بیفتند که متاسفانه طی یکسال و نیم گذشته با وجود تلاش هایی که انجام شد هربار پس از خالی شدن نیمی از زباله در این مکان، مجددا زباله دپو شد و این سایت به حالت عادی خود بازگشت و وعده های مسئولین شهری و استانی مبنی بر تخلیه یک ماهه و دو ماهه رنگ عمل به خود نگرفت.

از جمله عواملی که توسط مسئولان شهری گفته شد می توان به گسترش شیوع کرونا و محدودیت های ناشی از آن که مانع حمل زباله به خارج از استان شده بود، تعلل محیط زیست برای تایید زمین برای محل دپوی جدید، استعفای شهردار محمودآباد و نبود متولی در شهرداری اشاره کرد.

در دی ماه سال ۹۹ پس از چندین مرحله خالی شدن نصف و نیمه این ساحل از زباله در شورای اداری استان که در محمودآباد برگزار شد تصمیم گرفته شد مجددا انتقال زباله از سر گرفته شود هرچند که آن وعده به بیش از یک ماه انجامید ولی در نهایت در بهمن ماه پس از چندین جلسه که با حضور مدیر کل پسماند استان برگزار شد تخلیه زباله از این ساحل از سر گرفته شد.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین