خرید و فروش ملک ورثه ای
خرید و فروش ملک ورثه ای
محمودآبادآنلاین:به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تادر این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم و مشکلات حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.
پایگاهخبری محمودآبادآنلاین بخشی به عنوان دوشنبه های حقوقی را در نظر گرفته است تا در این بخششهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن رااز مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالاتحقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد.

در هجدهمین ردیف دوشنبه های حقوقی به موضوع  خرید و فروش ملک ورثه ای پرداخته شده است

خرید ملک ورثه ای موضوعی است که بارها از طرف مخاطبان ما مطرح شده و شاید شما نیز با چنین وضعیتیرو به رو شده باشید که ملکی را می بینید و می پسندید و جهت خرید آن اقدام می کنید اما بعد ها متوجه اینموضوع می گردید که صاحب ملک فوت کرده و در حال حاضر ملک متعلق به ورثه می باشد . لذا در خرید ملکیکه متعلق به وراث است لازم است به چند نکته توجه نمایید .

الف ) احراز مالکیت : در خرید ملک ورثه ای اولین گام احراز مالکیت ورثه است . اگر ملک مورد معامله موروثیباشد لازم است که سند مالکیت بنام شخصی باشد که فوت کرده که مهمترین مدرک برای احراز مالکیت ورثهگواهی انحصار وراثت می باشد . در این گواهی که از طرف شورای حل اختلاف صادر میشود نام ورثه متوفی ومیزان سهم الارث آنها ذکر می گردد که توصیه میشود جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در خرید این نوعاملاک ، علاوه بر رویت گواهی انحصار وراثت با رویت شناسنامه متوفی و یا استعلام از اداره ثبت احوالاحتمال وجود ورثه دیگر نیز بررسی گردد.

ب) لزوم موافقت و امضای همه وراث : در صورت تعدد وراث لازم است همه آنها در هنگام انجام معامله و تنظیممبایعه نامه حضور داشته باشند و آن را امضا نمایند و یا اینکه به نیابت از ورثه، وکلای آنها حضور داشتهباشند.

نکته کاربردی و مهم در فروش املاک موروثی این است که اگر احدی از وراث خواستار فروش میزان سهم الارثخود از ملک ورثه ای باشد و سایر ورثه مخالف این امر باشند شخص متقاضی باید به دادگاه مراجعه نماید ودرخواست صدور دستور فروش آن ملک را مطالبه کند که بر همین اساس می بایست ابتدا به اداره ثبت اسناد واملاک مراجعه نموده و درخواست صدور گواهی عدم افراز آن ملک را مطرح نماید که گواهی مذکور به معنای عدمامکان تقسیم آن ملک میان ورثه است لذا شخص متقاضی بعد از دریافت این گواهی می تواند از طریق دادگاهاقدام به فروش آن ملک نماید و سایر ورثه می توانند یا سهم متقاضی را خریداری نمایند و یا سهم خودشان رابا او بفروش برسانند .

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین