شروع خرید و فروش برنج مازندران در بورس از هفته آینده
شروع خرید و فروش برنج مازندران در بورس از هفته آینده
محمودآبادآنلاین:مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در آمل از شروع خرید و فروش برنج در بازار بورس طی هفته آینده خبر داد و گفت  که با شناخت بازار از قیمت و رونق نسبی داد و ستد برنج ، امیدواریم خرید و فروش این محصول در بازار بورس نیز  مورد توجه قرار بگیرد.

رییس پایانه صادراتی برنج کشور مستقر در آمل گفت که اگرچه بازارتا حدودی رونق گرفته است اما همچنان  در انتظار اعلام قیمت خرید تضمین برنج پر محصول کیفی از سوی  وزارت جهاد کشاورزی است.

اسماعیل یزدان پناه با ذکر این نکته که درهفته جاری  بعضی از کشاورزان محصولشان را با  قیمت ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان به نسبت درصد شکستگی عرضه و  فروختند، گفت : این که بازار برنج استان پس زا گذشت حدود ۷۵روز  به تعادل و  توافق بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان رسیده جای امیدواری است ، معتقدم جهاد کشاورزی باید به صورت کارشناسی در تعیین قیمت ارقام پرمحصول ورد پیدا کند تا رویکرد  خودکفایی تولید با توسعه کشت ارقام پرمحصول دچار لطمه نشود.

وی تصریح کرد: اینکه کشاورزان تا کنون کمتر از۲۵ درصد از محصولشن را عرضه کنند چراکه  می خواستند برنج را طبق تورم و هزنیه های تولید بفروشند ، طی سال های شالیکاری پس زا انقلاب سابقه نداشته است ، به همین دلیل باید رفتاری منطقی در ورود به بازار برنج داشته باشیم.

وی قیمت برنج پرمحصول کیفی ندا را در هر کیلو گرم  ۳۷ هزار تومان شیرودی ،۴۵ و فجر را ۶۵ هزار تومان اعلام کرد و توضیح داد: با توجه به توافق و تعد بازار بر سر سقیمت برنج طارم محلی و هاشمی به نظر می رسد فاصله قیمت این ارقام  با رثم های پر محصول زیاد است و دولت در ترسیم قیمت خرید تضمینی باید دقت و بررسی ها جانبه را داشته باشد.

 

یزدان پناه با بیان یان که سال گذشته  یک هزار تن خرید و فروش برنج مازندران در بورس عملیاتی شده است، بیان داشت: برای نخستین بار امسال خرید و فروش رقم کیفی پرمحصول فجر نیز در بورس انجام می شود.

وی با اظهار این که مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران کیفیت برنج مازندران را هنگام عرضه در بورس تضمین می کند و ضمانت کننده تحویل محصول به خریدار با کیفیت خریداری شده ، است افزود : البته علاوه بر کشاورزان برنجکار ، هر شهروند ایرانی می تواند به خرید و فروش برنج به عنوان یک کالای بورسی ورود کند و سود مورد نظر خود را ببرد.

یزدان پناه یکی از مزیت های عرضه محصولات کشاورزی در بازار بورس را شفاف سازی قیمت و کوتاه کردن دست دلالان دانست و گفت : در واقع بورسی شدن محصولات استراتژیک کشاورزی به نوعی جایگزین قانون خرید تضمینی است که با هدف حمایت از تولید محصولات راهبردی کشاورزی در دست اجرا قرار گرفته است.
وی افزود : وقتی کشاورزی که قصد عرضه محصولش در بازار بورس را دارد و برنجش را به مرکز تجارت تحویل می دهد ، این مرکز گواهی سپرده کالایی برایش صادر می کند که که نوعی اوراق بهادار معتبر محسوب می شود و کشاورز هم می تواند با ارائه این گواهی به مرکز ، محصولش را دوباره تحویل بگیرد و هم می تواند از گواهی سپرده کالایی برای دریافت تسهیلات بانکی استفاده کند و یا آن را به دیگران واگذار نماید.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا