تکلیف حوزه‌های بدون رقیب در انتخابات خبرگان چه می‌شود؟
تکلیف حوزه‌های بدون رقیب در انتخابات خبرگان چه می‌شود؟
محمودآباد آنلاین : در ۴۸ ساعت اخیر بحثی مطرح شده که در برخی از حوزه های انتخابیه مجلس خبرگان، رقیب برای نامزدها وجود ندارد، مثلا در قزوین سه صندلی دارد که سه نفر تایید شدند، یا در گیلان و مازندران ۵ نفر تایید شدند و چهار نفر باید انتخاب شوند، در خراسان جنوبی هم یک صندلی دارد و یک نفر تایید شده است، آیا انتخابات در این حوزه ها بدون رقیب برگزار می شود؟

به گزارش محمودآباد آنلاین به نقل از حرف آنلاین، عضو پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات بدون رقیب برگزار نمی‌شود،اظهار داشت: مسأله یا با جابه‌جایی حوزه های انتخابیه حل می شود، یا در غیر این صورت تکلیف انتخابات آن حوزه در انتخابات میان دوره ای بعدی با تعداد نامزدهای بیشتر روشن می‌شود.

محمد بهادری جهرمی عضو پژوهشکده شورای نگهبان، با حضور در برنامه تلویزیونی «جریان» به سوالاتی درخصوص ساز و کار عملکرد شورای نگهبان از جمله شبهاتی که این روزها درخصوص برگزاری انتخابات خبرگان مطرح است، پاسخ داد.این شدنی نیست. ما در ادوار قبلی هم استان‌هایی داشتیم که یا به تعداد کرسی‌های خبرگان و یا حتی کمتر تأیید صلاحیت شده وجود داشت.اولا زمان برای اعتراض وجود دارد و امکان دارد، و معمولا هم این اتفاق می‌افتد و به تعداد تأیید صلاحیت شده‌ها درصدی اضافه می‌شود. امکان دارد افرادی که در روند بررسی اعتراض‌ها تایید صلاحیت می‌شوند نامزد انتخابات خبرگان در این استان‌ها باشند.بقیه موارد نیز با جابه‌جایی نامزدها حل می‌شود. کما اینکه در انتخابات مجلس کسی می‌تواند از حوزه انتخابیه تهران ثبت کند و بعد به حوزه انتخابیه اصفهان جا به‌جا شود، در انتخابات خبرگان هم چنین امکانی وجود دارد و می‌توانیم نامزدها را به درخواست خودشان از استان‌هایی به استان‌های دیگر جابه‌جا کنیم. این مورد قبلا هم سابقه داشته و با جابه‌جایی مشکل حل شده است

 

درصورتی که درخواستی برای جابه‌جایی به این حوزه‌ها وجود نداشته باشد، تکلیف چیست؟

 

در این حالت انتخابات برگزار نمی‌شود و با اولین انتخابات میان‌دوره‌ای بعدی در آن استان با حضور داوطلبان بیشتر از تعداد کرسی‌ها برگزار می‌شود.

 

این نشانه عدم مصلحت‌سنجی شورای نگهبان است. اگر شورای نگهبان درصدد مصلحت سنجی بود تدبیری می‌اندیشید که این وضعیت حادث نشود. ولی در هر دوره ما شاهد این وضعیت هستیم و دلیل مشکل این است که تعداد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان کم است و در کل کشور مثلا ۳۰۰، ۴۰۰ نفر بر ای انتخابات مجلس خبرگان داوطلب می‌شوند.

 

شرایط نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان باید احراز شود و اگر احراز نشود این امکان وجود دارد که در حوزه‌ای هیچ دواطلبی وجود نداشته باشد . در این شرایط اگر با جابه‌جایی مشکل حل شود که انتخابات برگزار می‌شود، اگر حل نشد در انتخابات میان‌دوره‌ای بعدی نماینده مردم انتخاب می‌شود.

 

بهادری جهرمی در ادامه اظهار داشت: در انتخابات قبل هم این مشکل را در یکی از استان‌ها داشتیم که بعدا با جابه‌جایی حل شد.

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : حرف آنلاین