اختتامیه اولین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی در محمودآباد برگزار شد
اختتامیه اولین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی در محمودآباد برگزار شد
جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی با همکاری موسسه فرهنگی هنری همایش آرای سبحان و با ابتکار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عصر امروز برای ترویج زبان و فرهنگ مازنی و کشف استعدادهای نوجوانان این استان در مجتمع نفت محمودآباد برگزار شده است.

به گزارش “محمودآباد آنلاین ” حسین جوادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این مراسم با اشاره به اینکه نوجوانان این استان با آثار ارزشمند خود حماسه خلق کردند، گفت: همراهی خانواده‌ها موجب این حماسه شده است و این در عصری که زبان تبری به شدت تهدید شده این استقبال ارزشمند است.

وی با بیان استقبال بیش از دو هزار خانواده مستقیم و ده هزار خانواده غیرمستقیم درگیر در این جشنواره ، عنوان کرد: نسبت به این جشنواره معاونت وزیر آموزش و پرورش از راه دور بر اجرای این دانش‌آموزان نظارت داشتند و این به اهمیت بودن وزارتخانه نسبت به فرهنگ بومی و محلی استان‌ها برمی‌گردد و دغدغه دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از ۶ بخش در این جشنواره اشاره کرد و گفت: این جشنواره در بخش‌های شعر و دکلمه خوانی، قصه، نقالی، سرود گروهی و آزاد از سنین ۸ تا ۱۵ سال در دو مرحله ویدیوی و حضوری برگزار شد که بیش از ۲ هزار دانش‌آموز از کل استان در این جشنواره شرکت کردند و از این تعداد بیش از ۲۰۰ نفر به مرحله حضوری راه یافته و مورد تجلیل واقع شدند.

هویت را تداوم دهنده فرهنگ، دین، ایمان

اصغر باقرزاده معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کار خیر این جشنواره را همراهی خانواده‌ها عنوان و اظهار کرد: حضور این خانواده‌ها این روزها کمتر دیده می‌شود و این یکی از ویژگی‌های مهم است.

وی هویت را تداوم دهنده فرهنگ، دین، ایمان خواند و اظهار کرد: چرا که هویت مثل ریشه بار می‌دهد، هویت در واقع دین و فرهنگ کشور را حفظ و قوی کرده است.

باقرزاده بابیان اینکه ارکان هویت بسیار است که جغرافیا، آداب و دین مهمترین آن زبان می‌باشد، گفت: زبان حقیقتا هویت بسیار مستحکمی را برای یک کشور به وجود می‌آورد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در زمان تلاوت قرآن کریم عرب زبان قوی داشت و شعر می‌گفت اما ریشه‌های آن قوی نبود در حالی‌که هویت فارسی اگر محتوای مهمی داشته باشد ریشه محکمی را به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه جشنواره مازنی محتواهای ویژه‌ای را تقویت و تمرین کرد، عنوان کرد: با مشاهده چند مورد کلیپی خیلی خوب بود، نوجوانان در جای آسیب قرار دارند که برای رفع آن نیاز به ایجاد موقعیت اجتماعی است؛ از ویژگی‌های جشنواره نیز ایجاد این موقعیت اجتماعی و فرهنگی با داوری و رقابت بوده تا نوجوانان حضور یابند.

باقرزاده مهم ترین بخش را برگزاری بزرگداشت شهدای مدافعان حرم و دفاع مقدس خواند و خاطرنشان کرد: با وجود این شهدا تربیت نوجوانان در کشور جایز و مهم است که امیدواریم چنین جشنواره‌ای ملی با حضور سایر استان‌ها به این شکل و محتوا بار دیگر شاهد باشیم.

اسامی برگزیدگان:

در بخش مجری گری در مقطع ابتدایی؛

آوا کلاگر علمداری از بابل رتبه اول، هستی رنجبر رتبه دوم از قائم شهر، آرزو ادبی رتبه سوم از بابل و فاطمه زهرا عالیشاه از قائمشهر، ماهان حسنی از امل مشترک سوم شند و ابوالفضل فلاحتی از بابلسر، فاطمه زهرا پور علی از محمودآباد، معراج زارع از امل، شاهرخ مقیمی از بابل مشترک عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.

در مقطع متوسط اول؛

سونیا کاظمی رتبه اول از ساری، شیوا نصیری رتبه دوم از سوادکوه، ثنا فضلی از قائمشهر، معصومه باوندی از سوادکوه، امیر مهدی کوزه‌گراز نور مشترک حائز کسب مقام سوم شدند و فاطمه طهماسبی از قائمشهر، نازنین زهرا پوشیان از جویبار، حانیه مهدوی از آمل مشترکا شایسته تقدیر شدند.

در بخش شعرنونا

صمدی از قائمشهر رتبه اول، ثمینا قربان زاده از ساری و نازنین زهرا عماد از بلده، امیرسام مقصودی از نور ضحا سیف الله پور از محمودآباد مشترکا رتبه دوم شدند، فاطمه نجاتی از ساری، هلنا حسینی فر از آمل، مبین بابایی از ساری، فاطمه زهرا مهدی نژاد از بابلسر رتبه سوم مشترک را کسب کردند، ماتینا بلباسی از محمودآباد، نیکا فقیه از رامسر، شقایق واثقیان از بابل، امیر محمد مهدی زاده از بابلسر، سجاد طاهریان از بابلسر شایسته تقدیر شدند.

در بخش آزاد رقیه قاسمی از نور، سدنا تقی نژاد، آیلین علی نژادپ از قائمشهر، مهدیس راعی از جویبار، ساجده حاجیان از گلوگاه، هانیه همایونفر از آمل، آویسا نیاکانی از بابل، باران داداشی از نور، محمد امین فتح تبار از بابل، تبسم اسماعیلیان از بابل، خدیجه گلین امیری از تنکابن، یسنا ساداتی از ساری رتبه شایسته تقدیر

در بخش مجری گری در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول؛ شاهرخ مقیمی از بابل، معراج زارع از آمل، فاطمه زهرا پور علی از محمود آباد، ابوالفضل فلاحتی از بابلسر، حانیه مهدوی از آمل، نازنین زهرا پوشیان از جویبار، فاطمه طهماسبی از قائمشهر و رتبه شایسته تقدیر در بخش شعر و دکلمه خوانی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول؛ سجاد طاهریان از بابلسر، امیر

محمد مهدی زاده از بابلسر، شقایق واثقیان از بابل، نیکا فقیه از رامسر، ماتینا بلباسی از محمودآباد، سجاد حاجیان از گلوگاه و شایسته تقدیر در بخش نقالی و قصه گویی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول هنیا نوروزی از نور، هستی ذوالفقاری از آمل، فاطمه عظیمی از فریدونکنار، تا ذبیحی محمودآباد، پارسا فاضلی فر از آمل، ضحا زمانپور از بابل و همچنین مدارسی که بیشترین آثار را به اولین جشنواره نوجوان مازنی ارسال کردند و تقدیر شدند، دبستان طلوع از شهرستان نور، دبستان حضرت رقیه از شهرستان محمودآباد، مدرسه حضرت زینب از شهرستان نور، دبستان پسرانه طلوع از آمل، دبستان شهیدان داوودی و حسینی از نور، دبستان حضرت سکینه لاریم از جویبار، دبستان شهید احمدلزگی از ساری، مدرسه دخترانه شاهد قائمشهر، مدرسه دخترانه شاهد چالوس، مدرسه ۱۲ بهمن از نور تقدیر شدند.
تقدیر بخش دبیرخانه ماهسان نجفقلی از آمل، مهبد تقوایی تنکابن، یکتا صفر رضویی زاده چالوس، النا حسین پور از قائمشهر، پدرام قاسم زاده از بابل، نیایش رضاپور از محموداباد، فاطمه پاشا زانوسی از نوشهر، نیکو بشیری از امل، عرشیا خلیلی از سواد کوه شمالی در این بخش تقدیر شدند.
لازم به ذکر است در این جشنواره با محوریت ترویج فرهنگ بومی استان مازندران با حضور معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، فرماندار محمودآباد و رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد و جمعی از خانواده‌های نوجوانان سراسر این استان در مجتمع آموزشی شرکت نفت محمودآباد برگزار و از برترین‌های این جشنواره در شش بخش تجلیل به عمل شد.
  • نویسنده : بهناز مقدس
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین