ناشتا واکسن کرونا نزنید
ناشتا واکسن کرونا نزنید
محمودآباد آنلاین/مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت:افراد هنگام تزریق واکسن کرونا نباید ناشتا باشند.

به گزارش محمودآباد آنلاین؛ فقان پور گفت: افراد هنگام مراجعه برای تزریق واکسن علاوه بر اینکه باید میزان کافی آب و مایعات مصرف کنند، نباید ناشتا باشند و بهتر است قبل از تزریق واکسن حتماً یک میان وعده کوچک مانند یک ساندویچ نان و پنیر و گردو میل کنند.

 

برای جلوگیری از بروز سرگیجه یا افت فشار خون هنگام واکسن زدن، لازم است صبحانه یا میان وعـده سـاده‌ای مصـرف شود و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی‌های سبز تیره تـازه (اسـفناج، جعفـری، کلم بروکلی) میل شود.

 

فقان پور در خصوص ایجـاد تـب بعـد از واکسیناسـیون توصـیه کرد که از مایعات و غذا‌های آبدار به میزان فراوان نوشیده شود و که بهترین نوشـیدنی می‌تواند آب باشد.

 

کارشناسان مصـرف آب میـوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی کم شیرین را برای تامین آب بدن در هنگام تب مناسب می‌دانند.

 

به گفته این کارشناس تغذیه منظور از مصرف آب درقبل و بعد از واکسن، آب به تنهایی نیست و آب موجود در مواد غذایی، میوه و سبزیجات، آبمیوه‌های طبیعی و حتی سوپ هم محسوب می‌شود.

 

برای تزریق واکسن به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز نیست، اما لازم است با مواد غذایی که بـه سـلامت و افزایش سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می‌کند آشنا شوید تا بتوانید علائم و عوارض احتمـالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

 

دستگاه گوارش ما بیش از ۷۰ درصد سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد و، چون این دستگاه پر از فلور طبیعی یا همان پروبیوتیک است که می‌تواند با بسیاری از بیماری‌ها مبارزه کند؛ بنابراین باکتری‌های مفید بدن ما با مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر تقویت می‌شود و با غذا‌های فرآوری شده، پرچرب و شیرین تضعیف می‌شود.

 

به گفته فقان پوراگر چه ژنتیک نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد، اما خواب کافی، فعالیت بدنی مناسب، تغذیه سالم و دوری از استرس را از مهم‌ترین راهکار‌هایی شمردند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

کارشناسان معتقدند تقویت سیستم ایمنی بدن سبب می‌شود فرد کمتر به بیماری مبتلا شود و یا در صورت ابتلا به بیماری سریعا بهبود یابد. هر چقدر سن افراد بالاتر می‌رود سیستم دفاعی آن‌ها ضعیف‌تر می‌شود و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

 

به گفته فقان پور کودکان، چون در حال رشد هستند و هنوز بدن آن‌ها به طور کامل تکامل نیافته است برای تقویت سیستم دفاعی آن‌ها باید بیشتر توجه کرد.

 

در برنامه غذایی روزانه باید دو اصل تعادل و تنوع را رعایت کرد، تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، سبزیجات، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت‌ها و تخم مرغ، حبوبات ومغز‌ها قرار دارد که علاوه بر رعایت آن باید از مصرف زیاد نمک، مواد شیرین و مواد چرب پرهیز گردد.

 

به گفته فقان پور وضعیت تغذیه بر پاسخ ایمنی ناشی از واکسیناسیون مؤثر است و تغذیه فرد قبل و بعد از تزریق واکسن با تأثیر بر عملکرد سیستم ایمنی می‌تواند روی پاسخ مناسب بدن در برابر واکسن تأثیر بگذارد.

 

با توجه به اهمیت مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه، حتما از میوه و سبزیجات همان فصل استفاده گردد.

 

کارشناسان بر اهمیت مصرف منابع پروتئینی در برنامه غذایی روزانه جهت افزایش توان سیستم ایمنی بدن تاکید می‌کنند.

 

به گفته مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مواد شیرین، شور و چرپ موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود و توصیه می‌شود مصرف این مواد به حداقل ممکن برسد.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان ساری