وکالت در طلاق
وکالت در طلاق
محمودآبادآنلاین: به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تادر این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم و مشکلات حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

پایگاه خبری محمودآبادآنلاین؛ بخشی به عنوان دوشنبه های حقوقی را در نظر گرفته است تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن رااز مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالاتحقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد.

در بیست و یکمین  ردیف دوشنبه های حقوقی به موضوع  وکالت در طلاق در قانون پرداخته شده است.

همانطور که می دانید یکی از متداول ترین دعاوی که در دادگاه ها مطرح می گردد دعوای طلاق می باشد و خاتمه رابطه زناشویی میان زن و مرد با طلاق صورت می پذیرد و طلاق صرفا ویژه نکاح دائم می باشد و در خصوص نکاح موقت طلاق جاری نمی گردد .

بر اساس قانون مدنی ایران و شرع اسلام حق طلاق با مرد می باشد اما قانون امکان وکالت دادن در آن را پیش بینی نموده است که به واسطه آن مرد می تواند به زن یا شخص ثالثی وکالت در طلاق بدهد و برای اقدام آن از جانب زن نیاز به حضور مرد نباشد . بنابراین زن براساس قانون و شرع اصولا حق طلاق را ندارد مگر اینکه ضمن عقد نکاح این حق به صورت شرط ضمن عقد به زن اعطا گردد و از این حق در بیان عامه به حق طلاق یاد میگردد و زمانی که زن وکالت در طلاق را اخذ نمود می تواند هرزمان که بخواهد خود را مطلقه سازد که در این صورت نیازی به حضور مرد برای انجام روند طلاق و اجرای صیغه طلاق وجود ندارد و زن میتواند همزمان با اقدام برای طلاق کلیه حقوق مالی خود را نیز مطالبه نماید البته این امکان وجود دارد که وکالت دادن در طلاق به زن با بذل بخشی از حقوق مالی زن درحق مرد نیز همراه باشد که در این میان آنچه که ملاک است ، توافق زوجین ضمن تنظیم این وکالت نامه می باشد .

جز بحث وکالت در طلاق حق دیگری به واسطه شروط ۱۲ گانه مندرج در سند نکاح برای زن وجود دارد که تفاوت این دو در آن است که با داشتن  وکالت در طلاق زن نیاز به اثبات امری را برای طلاق ندارد و می تواند هر زمان که بخواهد نسبت به اعمال حق طلاقش اقدام نماید اما در شروط ۱۲ گانه زن باید موارد مذکور را اثبات نماید و سپس از دادگاه درخواست  طلاق نماید . در نتیجه می توان وکالت در طلاق را هم به صورت شرط ضمن عقد اعطا نمود و هم می توان بعد از عقد در هر زمان از زندگی، زوجین با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نسبت به این موضوع اقدام نمایند و نکته حائز اهمیت اینکه این وکالت باید به صورت بلاعزل باشد و در آن حق توکیل به غیر لحاظ گردد .

 

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین