آبیاری تناوبی در ۱۷ هزار هکتار شالیزار محمودآباد آبیاری تناوبی در ۱۷ هزار هکتار شالیزار محمودآباد
آبیاری تناوبی در ۱۷ هزار هکتار شالیزار محمودآباد آبیاری تناوبی در ۱۷ هزار هکتار شالیزار محمودآباد
مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از آبیاری تناوبی در ۱۷ هزار و ۵۴۵ هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد.

محمد هادی‌زاده امروز ۱۹ تیرماه در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار و ۵۴۵ هکتار اراضی زراعی شهرستان محمودآباد به کشت برنج اختصاص یافت، گفت: وضعیت سبز مزارع شالیزاری این شهرستان مطلوب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد از خوشه دهی ارقام محلی برنج در ۹۵۰۰ هکتار زمین شالیزاری این شهرستان تا تیرماه امسال خبر داد.

وی تصریح کرد: تاکنون مبارزه مکانیکی با علف های هرز با انجام عملیات وجین دستی در ۱۷ هزار و ۲۸۵ هکتار مزارع شالیزاری این شهرستان صورت گرفت.

هادی زاده با اشاره به مبارزه با بلاست برگ در ۶۸۵ هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان، افزود: مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار در نسل دوم در ۵۰۰ هکتار و مبارزه شیمیایی نیز در نسل دوم هزار و ۱۲۵ انجام شد.

این مسئول با اشاره به تقریباً تمام شالیزاری این شهرستان آبیاری تناوبی صورت گرفته، تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی برای مصرف بهینه آب در زراعت برنج، ضروریست آبیاری تناوبی جایگزین آبیاری غرقابی دائم که راندمان پایینی دارد، شود.

وی ادامه داد: تهویه خاک و خارج کردن گازهای سمی، صرفه جویی در میزان آب مصرفی، کاهش مشکلات ناشی از عدم زهکشی و افزایش عملکرد از مزایای آبیاری تناوبی است.

هادی زاده گفت: بازدید از وضعیت مزارع شالیزاری، ارائه توصیه های فنی کشاورزی از جمله مبارزه با آفات، انواع بیماری های برنج، تغذیه و مدیریت بهینه مصرف آب در دستور کار کارشناسان ستادی و مراکز جهاد کشاورزی ۳ گانه این مدیریت قرار دارد.

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین