شهروندان نگران و شهرداران سرگردان
شهروندان نگران و شهرداران سرگردان
محمودآباد آنلاین : افزایش سگ های ولگرد در شهرها و روستاها چالشی فراروی سلامت مازندران ایجاد کرده و شهرداری ها به عنوان متولی برای ساماندهی این موضوع بلاتکلیف و سرگردان هستند.

در مازندران و شهرهای مختلف آن به راحتی هر جا سر بچرخانی سگ‌های ولگرد را می‌بینی البته در حاشیه شهرها بیشتر به چشم می‌آیند. شهروندان ناخواسته از آنها می‌ترسند، شهرداری‌ها و شوراها برای تعیین تکلیف آنها، سرگردان هستند.
معضل سگ‌های ولگرد اگرچه موضوع جدیدی نیست اما افزایش تعداد این حیوانات باعث رعب و وحشت کودکان و خانواده‌ها شده و از این حیث نگران کننده است، سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بابت سرم و واکسن بیماری هاری هزینه می‌شود و افراد زیادی به‌ویژه زنان و کودکان در کشور و استان از حمله سگ‌ها به انسان آسیب دیده و گاهی در اثر حمله این حمله جانشان را از دست می‌دهند.
یکی از علل آن غذارسانی بدون برنامه به سگ‌های بلاصاحب است از سوی دیگر رها کردن این حیوانات- سگ‌هایی که گاهی با آزار مواجه بوده‌اند و آسیب‌هایی بر بدن آنها وارد شده- در سطح شهر، نداشتن محل نگهداری این حیوانات و در نتیجه افزایش فزاینده جمعیت آنها و ضعف متولیان برای جمع‌آوری و عقیم سازی این حیوانات منجر شده تا به ابرچالشی فراروی سلامت استان تبدیل شوند.

طبق قانون وظیفه جمع‌آوری، نگهداری و عقیم سازی این سگ‌ها بر عهده دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است. بر اساس دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد مصوب بهمن ماه سال ۱۳۸۷، شهرداری‌ها وظیفه اصلی را در خصوص سگ‌های ولگرد دارند و باید سگ‌ها را زنده‌گیری، واکسینه و عقیم کرده و در مراکز ویژه خارج از مناطق مسکونی نگهداری کنند، در کنار شهرداری‌ها؛ وزارت بهداشت دیگر ارگانی است که می‌تواند در خصوص ارائه راهکارهای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
از طرفی «حامیان حقوق حیوانات» هم در صورت سازماندهی درست می‌توانند برای جمع‌آوری و کنترل زاد و ولد این سگ‌ها و حمایت از این حیوانات در کنار شهرداری‌ها اقدام کنند.
کارشناسان معتقد هستند که مطابق استانداردهای سازمان بهداشت ‏جهانی،‏ مؤثرترین راه برای کاهش و کنترل سگ‌های ولگرد روش« ‏CNVR‏» است که مخفف کلمات ‏‏«گرفتن، ‏عقیم‎سازی، واکسینه کردن و رهاسازی» است که در کشور ما نیز اجرا می‌شود.‬ با این وجود جولان گله‌ای سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف شهری و مرکز شهرهای استان مازندران معضلی حل نشده است که اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است.

این مسئله علاوه بر آنکه تردد ماشین‌ها را خیابان‌های اصلی شهر مختل کرده، جان شهروندان را به دلیل اینکه سگ‌های ولگرد اغلب بیماری‌هایی نیز دارند، در معرض تهدید قرار دارد و شهروندان همواره از حملات احتمالی این حیوانات بیم دارند.
سگ‌های ولگرد ابرچالش سلامت استان است

عباس علیپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رئیس مرکز بهداشت استان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سگ‌های ولگرد ابرچالش سلامت استان است، گفت: سگ‌های ولگرد عامل اصلی افزایش کانون بیماری هاری در مازندران هستند و سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان در استان صرف درمان بیماری هاری می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یکی از معضلات فوق‌العاده حاد بهداشت استان مسئله سگ‌های ولگرد است که امسال به نسبت سال قبل، ۶۰ تا ۷۰ درصد واکسن و سرم بیشتری تزریق کردیم و حتی امسال چند فقره فوتی ناشی از بیماری هاری نیز داشتیم، ادامه داد: متأسفانه برای نخستین بار در استان شاهد انتقال بیماری هاری به سگ‌های چوپان و دام اهلی نظیر گاو هستیم که بسیار خطرناک است و جای نگرانی است.

این مسئول با بیان اینکه سگ‌هایی که توسط مسافران به مازندران می‌آیند باید حتماً دارای شناسنامه باشند و واکسن هاری زده باشند، گفت: این موارد جزو مطالبات جدی است که سهل‌انگاری در این مسئله می‌تواند برای استان بسیار خطرآفرین باشد.

علیپور با بیان اینکه شهرداری متولی اصلی ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است و اگر این ساماندهی به‌خوبی انجام نگیرد ممکن است این مسئله موجب بروز فاجعه‌های جبران ناپذیری شود، خاطرنشان کرد: سرایت بیماری هاری به انسان و دام بسیار فاجعه‌بار است و هم اکنون تمامی واحدهای بیماری هاری ما در سراسر استان به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات هستند و سالانه در استان مازندران نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بابت سرم و واکسن بیماری هاری هزینه می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت استان با تاکید بر اینکه مراجعه همراه با تأخیر بیمارانی که دچار گزیدگی از سوی سگ‌های ولگرد می‌شوند متأسفانه منجر به تبدیل عفونت ویروس هاری به بیماری هاری می‌شود که تاکنون در دنیا درمانی برای آن یافت نشده است و در نهایت منجر به مرگ بیمار می‌شود، خاطر نشان کرد: افرادی که دچار گزیدگی سگ می‌شوند باید ابتدا سریعاً به مدت ۲۰ دقیقه محل گزیدگی را با آب و صابون شستشو دهند و سپس بدون درنگ به مراکز درمانی و بهداشت مراجعه کنند.
جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با شهرداری‌ها است

حمزه آقاپور کاظمی، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مازندران نیز با بیان اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با شهرداری‌ها است و در این زمینه با مسئولان مربوطه مکاتبات لازم را داشتیم، گفت: اگر شهرداری‌ها دارای مراکز نگهداری سگ‌های ولگرد باشند ما آمادگی داریم واکسیناسیون و عقیم سازی را انجام دهیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در شهرستان‌هایی نظیر بابلسر و آمل مراکز نگهداری سگ‌های ولگرد داریم، ادامه داد: بعضی شهرداری‌ها افرادی را برای جمع آوری سگ‌های ولگرد مشخص کردند اما محل رهاسازی ندارند و سگ‌ها با اولین گرسنگی به شهرها بر می‌گردند.

وی با اشاره به مواردی که منجر به گاز گرفتگی کودکی در مازندران توسط سگ‌های ولگرد شد، ادامه داد: از مسئولان درخواست داریم در این زمینه کوتاهی نکنند، با توجه به احتمال مبتلا بودن حیوانات به بیماری هاری افرادی که در معرض گازگرفتگی حیوانات از جمله سگ قرار می‌گیرند می‌بایست هر چه سریع‌تر واکسن این بیماری را تزریق کنند.

جمعیت سگ‌های ولگرد در محیط‌های شهری مازندران به طور فزاینده‌ای بالا رفته و مسئولان شهرداری‌های استان می‌گویند که محل نگهداری لازم را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ندارند. از طرفی حمایت‌های لازم از سوی دیگر مسئولان برای مقابله با این معضل وجود ندارد و این مسئله شهرداری‌های استان را وارد برزخ بلاتکلیفی کرده است.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری مهر مازندران