دیپلماسی ضعیف نباید خسارت دیگری به کشور وارد کند
دیپلماسی ضعیف نباید خسارت دیگری به کشور وارد کند
محمودآباد آنلاین / حجت‌الاسلام مهدی تقی‌زاده امام جمعه سرخ‌رود طی سخنانی در خطبه های نمازجمعه ۱۰ بهمن ماه که بصورت مجازی نشر داده شده است گفت: مدیران سیاست خارجی نباید دوباره با دیپلماسی ضعیف و وادادگی و خلاف منویات رهبر، کشور را وارد باتلاق و خسارت محض دیگر مانند برجام کند.

فراز کامل سخنان مهدی تقی‌زاده خطیب جمعه سرخ‌رود در خطبه مجازی مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۰ که توسط ستاد برگزاری نمازجمعه شهر سرخ‌رود منتشر شده است به شرح ذیل می‌باشد:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در بیان توصیه به تقوای الهی یکی از ابعاد و اضلاع مراعات تقوای الهی و در واقع تقوای کاربردی و راهبردی با توجه به بیان نورانی حق تعالی در قرآن کریم موضوع مهم و حیاتی ولایت و تبعیت از این موهبت بزرگ الهیست.

که در آیه ۵۹ سوره نسآء می فرمایند:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا

لذا بحسب وظیفه و به تقارن ایام در میلاد حضرت صدیقه طاهره زهرای شهیده سلام علیها که وجود نازنین ایشان و بهره مندی از تفکر بلند توحیدی ایشان خود مراعات تقوای الهیست و در زمانی به سر می بریم که دشمنان اسلام در صدد تغافل جامعه انسانی و بی بهره کردن انها از مسیر نورانی ولایت و امامت و عصمت طاهرین می باشد بر همگان لازم هست که در این باره سخن بگوییم

در وهله اول میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز گرامیداشت مقام شامخ زن(مادر) را به ساحت مقدس عزیزان تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

در بیان عظمت شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها همین بس که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره حضرت فاطمه(س) فرموده‌اند؛

او بانویی است که روز قیامت خداوند می‌فرماید ای فاطمه از من بخواه تا عطا کنم و آرزو کن تا خشنودت کنم.

یکی از موضوعات مطروحه در مورد این بانوی بزرگ اسلام برخورداری از تفکر قرآنی و علوم وحیانی و استدلال متقن عبادی سیاسی و دفاع از حریم ولایت می باشد همچنان که علامه جوادی آملی در این باره می فرمایند: «در معارف بالای قرآن و در قله های قرآن این بانو حضور دارد. وجود مبارک حضرت زهرا در متن حجه الوداع،  و جریان غدیر بود و این واقعه را استدلال کرد، در جریان مسجد هم استدلال کرد و به مردم سخن پیامبر را که فرمود من کنت مولاه  فهذا علی مولا یادآور شد. پس حضرت زهرا در همه این جریان ها بود و آنها را حفظ و استدلال کرد.»

یکی از ابعاد بزرگ شناخت شناسی حضرت زهرا (س) همچنان که در روایات بسیاری دارد که حضرت فاطمه زهرا (ع) در نخستین مرحله از پیدایش زمینی شان از میوه بهشتی تکون یافته است؛ از جمله روایتی است در امالی صدوق که امام رضا (ع) به نقل از پیامبر (ص) فرمود: وقتی به معراج رفتم،جبرئیل دست مرا گرفت و وارد بهشت نمود؛ رطب بهشتی به من داد که آن را خوردم و آن غذا در صلبم به نطفه تبدیل شد، چون به زمین آمدم، با خدیجه هم بستر شدم و او به فاطمه باردار شد.

مرحوم کلینی(ره) در جلد اول کافی نقل می‌کند که بعد از رحلت وجود مبارک پیغمبر (ص) جبرئیل می‌آمد و آن معارف الهی را بیان وحوادث آینده را تشریح و بازگو می‌کرد. صدیقه کبری (س) هم اینها را می ‌شنید بعد به حضرت امیر (ع) املاء می‌کرد و علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) نیز آنها را یادداشت می‌کرد ‌و در نهایت مصحف فاطمه (س) نام گرفت.

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این نکته می گوید: «اگر خدا به حضرت ابراهیم(ع) یا برخی انبیای دیگر صحف داد به وجود مبارک صدیقه کبری(س) هم صحیفه عطا کرده است منتها این صحیفه شریعت نیست؛ ولی اخبار غیبی هست، علوم و معارف الهی هست و مانند آن. این واقعاً مقدور ما نیست که جبرئیل می‌آید یعنی چه؟! چگونه تنزّل می‌کند؟ این چه وحی‌ ای است که بر غیر نبی می‌آید! چه وحی‌ای است که بر غیر امام می‌آید! این چه وحی‌ای است که بر حجّت خدا بر معصومه کبری می‌آید.»

حال چه زیباست در بیان الگوهای گفتاری و رفتاری این منتخب الهی سخن گفته شود:

الف: شیوه تعامل یک دختر با پدر

احترامی که حضرت فاطمه(س) برای پدر خود قائل بودند، در نوع خود بی نظیر است؛ برای مثال هنگامی که حضرت علی(ع) برای خواستگاری حضرت صدیقه(س) آمده بودند، حضرت زهرا(س) به پدر خود فرمودند: «پدر، نظر شما بر نظر من اولی تر است» و این یعنی احترام و تعامل یک دختر با پدر در سبک زندگی اسلامی. این در حالی است که برخی از فرزندان به دلایل مختلفی از جمله پدر و مادر را فراموش کردن (چه در قید حیات و چه بعد از مرگ)، رعایت نکردن احترام آن ها و … عاق والدین می شوند.

ب: ارتباط با فرزند: همچنان که می دانیم حضرت علی(ع) در امور منزل مشارکت جدی داشتند بسیار جالب توجه است. امیرالمومنین (ع) با این که مرد کارزار و فردی اجتماعی و سیاسی است، مشارکت زیادی در منزل دارد و در اموری مثل نظافت منزل، رتق و فتق امور فرزندان، کمک به پخت غذا و … با فاطمه زهرا(س) همراهی می کند. در بحث مادری هم ارتباط حضرت زهرا (س) با فرزندان، ارتباطی عمیق و قابل الگوگیری است. روایت های زیادی از رفتار مادرانه ایشان وجود دارد شامل: در آغوش گرفتن فرزندان، آموزش دادن، قصه گفتن و بازی کردن با آن ها که همه در زمره آموزه های نوین روان شناسی به شمار می رود. این ها چیزهایی است که کهنه نمی شود و مادران امروز به آن نیاز دارند. امروز شاهدیم مادرانی به صورت فانتزی کودکان خود را بزرگ و بچه ها را از روابط گرم مادرانه محروم می کنند.

پ: مدیریت عواطف در زندگی خانوادگی

یکی از مسائلی که سبب می شود زوجین کمتر به مسائل خانواده و روابط همسری بیندیشند، مشغله های مادی و اقتصادی است. زندگی خانوادگی دختر پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) هم خالی از دغدغه های مادی نبوده اما این مسئله سبب نشده است که دغدغه های مادی، جای اهداف اصلی زندگی را بگیرد. حضرت زهرا(س) در کنار شرایط سخت مادی، مادر چهار فرزند است. با این حال جایگاه امیرالمومنین(ع) در زندگی او محفوظ و نقش مادری، جا را برای نقش همسری تنگ نکرده است. مدیریت عواطف حضرت زهرا(س) مثال زدنی است؛ محبت ایشان به پیامبر(ص) طوری است که او را «ام ابیها» می کند؛ محبت به فرزندان، او را مادری دلسوز و محبتش به امیرالمومنین(ع) او را به یک انسان عاشق تبدیل کرده است. در واقع همه اطرافیان نزدیک از عواطف او بهره مند می شوند اما در جهات مختلف. این الگو نشان می دهد برخلاف برخی نظریات امروزی، مدیریت عاطفه در مقدورات یک زن هست و کاملا قابل الگوگیری است، بدون این که موازنه روابط به هم بخورد. در واقع این مدیریت عواطف یک شاخص در زندگی حضرت زهرا (س) است که می شود در طول تاریخ از آن بهره برد.

و در آخر هم : چرا روز ولادت ایشان روز زن یا مادر نامیده می‌شود؟

از باب مادر بهترین مادر و از باب زن و همسر نمونه بارز بهترین همسر است چرا که وقتی ایشان از حضرت علی می‌پرسند آیا از من راضی هستی یا نه علی (ع) گفت، ۹ سال با هم زندگی کردیم و نشد یکبار از من خواسته‌ای داشته باشی و حضرت زهرا (س) می‌فرمایند از پدرم شنیده‌ام که نکند از همسرت خواسته‌ای داشته باشی که او نتواند آن را بر آورده کند که نه در دنیا عاقبت بخیر می‌شوی نه در آخرت و سپس به امیر المومنین می‌گویند اگر از من رضایت دارید دست هایت را رو به آسمان بالا ببر و بگو من فاطمه را حلال می‌کنم.

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: لطف تو یک لحظه از من دریغ نشد و تو حتی یک لحظه از من خواسته‌ای نداشتی.

آیا خانمی که ۹ سال از همسر خود هیچ خواسته‌ای ندارد نمی‌تواند الگوی زنان عالم باشد پس ارزش‌های حضرت فاطمه زهرا (س) بسیار بیشتر است از صحبت هایی که ما می‌کنیم و شاید نامگذاری روز زن در روز میلاد آن حضرت کار بسیار شایسته‌ای باشد و شخصیت او می‌تواند الگوی مناسبی برای زنان عالم باشد

 

و اما مسائل سیاسی این هفته:

 

۱⃣ایام الله دهه مبارکه فجر

با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران از قرآن و نهضت عاشورا نشأت گرفته باید ارتباط واقعی دهه فجر و قرآن در جامعه تبیین شده و نباید بحث دهه فجر و پیروزی غیرتمندانه ملت شریف ایران به رهبری معمار و معیار کبیر انقلاب امام خمینی عزیز(ره) از قرآن جدا باشد.

لذا بر همه دلسوزان و رهپویان مکتب انقلابی امام عزیز به ویژه بر مسئولین واجب است که در راستای ترویج این فرهنگ غنی تلاش کرده و آن را برای جوانان تبیین کنند .

قطعا صدور این انقلاب و پویایی و بالندگی ان بخاطر زنده بودن آن و نشات گرفتگی ان بر اساس علوم وحیانی می باشد.

عزیزان قرآن پژوه همچنان که مستحضرید یکی از آیاتی که می توان از آن برای مناسبت بزرگ ایام الله دهه فجر استفاده کرد آیه ۵ سوره مبارکه ابراهیم (ع) می باشد «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»

که این آِیه متناسب با دهه فجر است و بسیاری از مفسرین در تفسیر«ایام‌الله» به ویژه رهبری معظم و مکرم انقلاب امام خامنه ای عزیز آن را به معنای روزهای سرنوشت ساز یک ملت تعبیر کردند که روزهای ۱۲ و ۲۲ بهمن مصداق ایام الله است.

البته از عوامل بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی وجود مردم استوار و همیشه پای کار، داشتن مکتبی که مروج ایثار گری و شهامت و شهادت است و نیز وجود رهبری آگاه می باشد که باعث پیروزی انقلاب اسلامی گردیده اند.

که امروز با درایت و کیاست شاگرد مکتبی امام راحل حضرت امام خامنه ای در حال گسترش بوده تا به حدی که ام القرای جهان معرفی گردیده و یکی از عوامل افول آمریکا و ایادی کفر و قدرت گرفتن جبهه مقاومت این تفکر بزرگ مقاومت به رهبری امام خامنه ای عزیز بر اساس دستور حق تعالی و عنایت ویژه امام زمان عج در سایه مقاومت و ایستادگی است که باعث بروز و ظهور ایام الله های دیگری گردیده که ان شاء الله هفته بعد در این باره سخن خواهیم گفت

 

۲️⃣در هفته ای که گذشت رهبر معظم انقلاب با خانواده شهید فخری زاده دیدار کردند و مقام علمی و فنی شهید و حضور سخت کوشانه ایشان در میدان علم و عمل را یاداور شدند.

ایشان شهادت را مزد زحمات و اخلاص کم نظیر ایشان دانستند که با هیچ مقام دنیوی قابل مقایسه نیست.

پیش از این هم رهبر معظم و مکرم انقلاب در این باره سخن فرموده اند.

ب،بر ادامه راه این شهید بزرگوار تاکید کرده بودند.

اقداماتی که ایشان در حوضه هسته ای و نظامی و…انجام دادند بسیار برجسته بود و شهید فخری زاده در زمان حیات خود یک جریان علمی به راه انداختند که با شهادت ایشان مصمم تر و با انگیزه تر به راه خود ادامه خواهد داد.

امثال شهید فخری زاده و حاج قاسم ها هستند که در تراز یک مدیر انقلابی قرار دارند.

تلاش زیاد و پر ثمر،اخلاص،دوری از حاشیه و هیاهو و…این چنین شخصیت هایی باید به عنوان الگو در جامعه ترویج داده شوند تا سرمشقی برای جوانان ما باشند.

– و از نمونه های این جریان در هفته گذشته،افتتاح پالایشگاه بیدبلند بود، که سومین ابر پروژه جهان در سال ۲۰۲۰ است.این یعنی اگر به فکر و توان و ظریفیت داخلی بها داده شود ،و نگاهمان را از بیرون برداریم،هر کار غیرممکن و سخت را با همین جوانان انجام خواهیم داد.

 

۳️⃣گویی بدعت های بعضی از مسئولین در این دوره،پایانی ندارد.

این حرف که رئیس دفتر رئیس جمهور می گوید اگر اشکالی در یک مصوبه باشد رئیس جمهور آن را امضا نمی کند،چه معنی می دهد؟!

قانونی که نمایندگان مردم آن را تصویب کرده اند و به تایید شورای نگهبان رسیده،لازم الاجراست،و هیچ عذر و بهانی ای هم مورد پذیرش نیست،و استنکاف دولت به معنی عمل خلاف قانون که قابل پیگیریست.

در موضوع بودجه هم به همین شکل.

نمایندگان ملت با جلسات سنگین در کمیسیون ها و اغلب با نمایندگان دولت،در حال چکش کاری این بودجه درهم هستند.

آن وقت دولت مردان با شانتاژ و سر و صدا،می خواهند بنای بی قانونی را بگذارند.

توصیه ما به دولت مردان این است که به وظایف قانونی خود که همانا اجرای قانون است عمل کنید.

-ماجرای حرکت ناشایست و دور از شان یک نماینده مجلس،و مواضع به موقع و درست رئیس مجلس و دیگر مسئولین نشان داد در جمهوری اسلامی شان و منزلت یک سرباز با نماینده مجلس در پیشگاه قانون فرقی نمی کند.

و اگر شخصی کار خلاف قانون و رفتار ناشایست انجام بدهد باید مورد بازخواست قرار بگیرد و مجازات شود.

این همان تراز انقلاب اسلامیست و نشان دموکراسی در ایران.

از طرفی هستند برخی دولت مردان که حتی تحمل شنیدن سخنان یک کارشناس در برنامه تلویزیون را که به مزاق آنها خوش نیامده را تحمل کنند اما خودشان در طول ۷ سال،انواع توهین ها را به دلسوزان و منتقدین نظام انجام دادند.

این کجا و آن کجا.

 

۴️⃣در روزهای ابتدایی ریاست بایدن شاهد ۱۷ فرمان اجرایی در زمینه مختلف بودیم،اما هیچ اثری از بازگشت به توافق برجام دیده نشد،و از انتخاب وزیران و مواضع آنها علی الخصوص وزیر خارجه،که شخصی یهودی و وفادار به اسرائیل است نشان از آن دارد که حداقل فعلا تصمیمی برای بازگشت به برجام ندارند.

و از طرف دیگر مواضع دولت های فرانسه و آلمان را می بینید که با کمال وقاحت و در عین حالی که هیچ حرکتی در برجام انجام ندادند،در مورد فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی می کنند.

این بدان معنیست که احتمالا با ورود بایدن همان ماجرای پلیس خوب و بد دوران اوباما تکرار خواهد شد،تا با همین ترفندها کلاه گشاده دیگری،بزرگ تر از برجام را بر سر ملت ایران بگذراند‌.برجامی که خسارت محض بود.

با این وجود در داخل افرادی هستند که به همین دولت روباه صفت آمریکا،که با زیرکی و خباثت اهداف خود را پیش می برد،امید بسته اند.

شاهد این مطلب سخنان معاون اول رئیس جمهور است که گفتند در روزهای پایانی تحریم و فشار قرار داریم!!

آیا ایشان از ماهیت افرادی مثل بایدن اطلاع دارند،ایا اقدامات اخیر و مواضع دولت مردان آمریکا را ندیدند.شاید هم سناریویی پشت پرده در جریان باشد، و قرار است با یک شوی دیگر افکار عمومی جامعه را فریب دهید تا در انتخابات پیش رو دوباره مردم را دچار خطای محساباتی کنید!!

-از طرف دیگر انفجارهای عراق در روز تحلیف بایدن و بر عهده گرفتن مسئولیت آن توسط داعش،نشان خطرناکیست که پدر معنوی داعش که همین دموکرات بودند،تلاش می کنند دوباره داعش را احیا کنند،تا بتوانند به مقاصد شوم خود دست یابند.

همه این اتفاقات و سابقه تاریخی که وجود دارد،نشان دهنده آن است که اگر دموکرات خطرناک تر از طیف جمهوری خواه نباشند،کم خطرتر هم نخواهند بود.

و امیداوریم و توصیه می کنیم دوباره با دیپلماسی ضعیف و وادادگی و خلاف منویات رهبر،دوباره کشور را وارد باتلاق و خسارت محض دیگر مانند برجام نکنند.

آنها مسلما دنبال امتیاز گیری بیشتر و برجام های دیگر خواهند بود.

۵️⃣نکته آخر ان شاء الله با توجه به ایام الله دهه فجر و جشن بزرگ عید میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها جلساتی مسئولان محترم فرهنگی بخش و شهر و قرارگاه فرهنگی سید الایام نماز جمعه سرخ رود و روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر سرخ رود برگزار و در حال انجام هست تا با لطف ایزد منان با توجه به شرایط حساس کرونایی تصمیماتی انقلابی و مجدانه برای برگزاری جشن و چراغانی محله ها در بخش و شهر سرخ رود پیرو مصوبه ستاد فرعی دهه فجر انجام خواهد پذیرفت تا به یاری حق تعالی و درایت جناب آقای مهندس رنجکش بخشدار محترم سرخ و جناب آقای مهندس کبود شهردار محترم سرخ رود و معاونت شورای محترم اسلامی بخش و شهر و روحانیت بزرگوار و فرمانده هان خوب و مقتدرمان در هیئت رزمندگان اسلام بخش سرخ رود و حوزه های مقاومت برادران و خواهران وظایف خود در قبال انقلاب و امام راحل و رهبر عظیم الشأن اسلام و حقی که در قبال شهدا داریم را به حسب وظیفه انجام بدهیم ان شاءالله تعالی.

  • نویسنده : امیر عباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین