یک‌مورد ابتلا به وبا در مازندران شناسایی شد
یک‌مورد ابتلا به وبا در مازندران شناسایی شد
محمودآباد آنلاین:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شناسایی یک مورد ابتلا به وبا در استان خبرداد و گفت: این فرد سابقه سفر خارجی داشته و تست وی مثبت شده است.

عباس علیپور  با بیان اینکه این فرد اخیرا از سفر خارجی بازگشته و نتیجه آزمایش (اِلتور) او مثبت شده است، افزود: مراحل درمان وی به صورت سرپایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: وبا بیماری است که از طریق دهان منتقل می شود و خوردن آب مانده و ضدعفونی نشده در بروز این بیماری تاثیر دارد و احتمالا استفاده از آب غیربهداشتی دلیل بروز بیماری در افراد شده است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ابراز امیدواری کرد که تعداد مبتلایان به این بیماری در استان کم باشد که با تشخیص و درمان به موقع از تبعات این بیماری جلوگیری شود.

علیپور از زائرانی که از عتبات عالیات باز می‌گردند خواست که در صورت داشتن علائم بیماری، خود را قرنطینه و اگر شدت بیماری آنها زیاد است به پزشک مراجعه کنند.

علائم وبا را بشناسید

وی اسهال آبکی شدید و متوسط، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی،  گرفتگی عضلات پشت ساق پا و عطش فراوان را از مهمترین علایم بیماری وبا برشمرد و ادامه داد: آشامیدنی و خوراک آلوده مانند سبزی ها و میوه هایی که با آب آلوده شسته شده اند و آلودگی غذاهای پخته شده بعد از تهیه، تماس مستقیم دست با ترشحات اسهالی بیمار مبتلا به وبا راه انتقال این بیماری بوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: جوشاندن یک دقیقه ای آبی که از سلامتش اطمینان ندارید، شستشوی دست با آب و صابون قبل از غذا و بعد از اجابت مزاج، خودداری از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان و ضدعفونی کردن سبزی ها و میوه ها از راه‌های پیشگیری است.

هشدارهایی که باید جدی گرفته شود

علیپور رعایت بهداشت فردی را بهترین و مطمن ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیمار عنوان کرد و افزود: شستن مرتب دست ها می تواند برای مقابله با این بیماری تاثیر داشته باشد .

وی ادامه داد: شهروندان نیز سعی کنند در صورت مشاهده علائم ابتلا به این بیماری در زائران به مدت چهار تا پنج روز از ملاقات و دیدار با فرد خودداری کنند.

وی اظهار داشت: عامل بیماری وبا در آب، محیط های مرطوب، میوه و سبزی، صدف دریایی و گوشت زنده می ماند ولی تحمل چندانی نسبت به خشکی و نور آفتاب ندارد و با جوشاندن آب به مدت یک دقیقه از بین می رود و منبع بیماری وبا، آب و غذای آلوده به مدفوع انسانی است.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : ایرنا