محمودآباد میزبان جشنواره استانی موسیقی سوچلا
محمودآباد میزبان جشنواره استانی موسیقی سوچلا
دبیر اجرایی جشنواره موسیقی سوچلا گفت: جشنواره سوچلا با هدف احیاء موسیقی بومی محلی مازندران تیر ماه امسال در محمودآباد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، ایمان خسروی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سوچلا در فرهنگ تبری شیوه‌ای از صید مبتنی بر موسیقی گروهی (کارآوا) است، اظهار کرد: صیادان سنتی طبق آئین بسیار کهن، در نیمه‌های شب سوار بر قایق همراه با نواختن تشت‌های مسین و ایجاد ریتم‌های متنوع ، به صید مرغابی‌های وحشی در آب بندان‌ها و تالاب‌های منطقه مازندران می‌پرداختند.

وی با اعلام اینکه این موسیقی گروهی، متشکل از دو ریتم متفاوت بوده است، افزود: این دو ریتم برحسب نوع صید، اجرا می‌شد و سوچلا یکی از اولین کارآواهای گروهی شناخته شده در مازندران است.

 خسروی با عنوان اینکه موسیقی‌های گروهی و آیینی ما بسیار ارزشمند است ولی امروزه جایگاه آن در موسیقی مازندران خالی است، تصریح کرد: موسیقی مازندران بیشتر بعد تک نوازی و تک خوانی را دنبال می‌کند.

 وی اضافه کرد: به صورت کلی، جشنواره های موسیقی بومی ضمن حفظ کرامت هنر موسیقی اقوام و استادان برجسته این حوزه، با برقراری اخلاق حرفه‌ای، اقدام به ایجاد فرصت‌های برابر برای شکوفایی و پرورش استعداد‌های موسیقی نواحی کرده است.

خسروی عنوان کرد: جشنواره موسیقی بومی مازندران می‌تواند بستری برای همکاری، هم‌افزایی، اشاعه تفکر هم‌زیستی میان فرهنگی در استان مازندران باشد و این جشنواره‌ها در تعامل با نهادهای اجرایی کشور می‌تواند به رسالت ذاتی خود یعنی هم سویی با نیازهای اجتماعی در عرصه‌های مختلف پاسخ دهد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره سوچلا از برگزاری جشنواره سوچلا در محمودآباد خبر داد و گفت: این جشنواره به دو بخش کلی گروه نوازی موسیقی مازندران و امیری خوانی است که در بخش گروه نوازی باید تنها از سازهای اصیل استفاده شود و با تاکید بر اینکه سوچلا یک آئین موسیقایی است که مبتنی بر معیشت بوده  که معیشت آن زمان ناگزیر به صید بوده است و از این رو باید وجه موسیقایی آن پر رنگ‌تر شود.

 وی خاطرنشان کرد: ما این جشنواره را از این وجه که کارآواهای گروهی است و عده‌ای به صورت گروهی نوازندگی می‌کنند، به نام سوچلا انتخاب کردیم و رویکرد این جشنواره کشف استعدادهای ناشناخته است و تشکیل تیم‌های پژوهشی برای کشف استعدادهای موسیقی در روستاها و مناطق محروم مازندران ضروری است که این مهم، با برگزاری چنین جشنواره‌هایی دست یافتنی خواهد بود؛ چرا که جامعه امروز نیازمند برگزاری برنامه‌های فرهنگی فاخر است.

رئیس انجمن موسیقی شهرستان محمودآباد، امیری خوانی را یکی از قدیمی ترین آوازها در مازندران برشمرد و یادآورشد: این موسیقی یک لحن است که در مناطق شمالی کشور، البرز مرکزی و البرز جنوبی وجود دارد و جزئی از آئین ما است و نباید از بین برود بدین منظور در امیری خوانی برای احیاء ، اشاعه و تسری دادن آن در بین جوانان، بخش استعدادیابی و معرفی استعدادها را در دو رده سنی زیر ۱۳ سال و بالای ۱۳ سال در نظر گرفتیم که در بخش گروهی خوانی محدودیت سنی نخواهیم داشت.

خسروی خاطرنشان کرد: زمان اجرای این برنامه در تیرماه است که صبح آن روز افتتاحیه رسمی با حضور مسؤولان و شرکت کنندگان برگزار و اختتامیه آن در همان شب انجام خواهد شد.

 وی با اعلام اینکه این جشنواره در ۲ مرحله داوری می‌شود، تصریح کرد: در مرحله اول، فراخوان و دریافت آثار صورت می‌گیرد و قسمت گروه نوازی در همان زمان داوری شده و ۳ گروه به عنوان گروه برگزیده انتخاب می‌شوند و در روز جشنواره این ۳ گروه به عنوان ۳ گروه برتر اجرا خواهند کرد.

دبیر اجرایی این جشنواره تاکید کرد: در مرحله امیری خوانی ابتدا جمعی از آثار انتخاب و داوری می‌شود و مرحله نهایی داوری در روز جشنواره خواهد بود و از بین هر رده سنی ۲ نفر انتخاب خواهند شد و گروه‌های موسیقی شهرستان محمودآباد، بدون رقابت، اجازه اجرا در روز جشنواره را دارند و به عنوان گروه بومی تندیس جشنواره را دریافت خواهند کرد.

  • نویسنده : سید مهرداد محمدیان
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس مازندران