کشف ۲۴ قبضه سلاح شکاری / شکارچیان از صید پرندگان در حال انقراض خودداری کنند
کشف ۲۴ قبضه سلاح شکاری / شکارچیان از صید پرندگان در حال انقراض خودداری کنند
به گزارش محمودآباد آنلاین: رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان محمودآباد، خودداری شکارچیان از صید پرندگان در حال انقراض و محدود را خواستار شد.

علی‌محمد دعاگو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: ما در محمودآباد ۸۵ آبندان داریم که زیستگاه پرندگان با شروع فصل مهاجرت آن آبندان‌ها هستند و پرندگان مدت اقامتشان در محمودآباد را در آنجا می‌گذرانند.

دعاگو بیان کرد: یک اکیپ چهارنفره از محیط بانان به صورت روزانه از زیستگاه های محلی پرندگان بازدید می‌کند.

وی عنوان داشت: امسال پروانه شکار هنوز صادر نشده است و همچنین پروانه شکار محدود است و سازمان محیط زیست هنوز در این خصوص هیچ تصمیمی نگرفته است.

او با بیان اینکه متقاضیان برای گرفتن مجوز سلاح باید از سپاه و وزارت دفاع اقدام کنند خاطرنشان کرد: فقط افرادی که دارای مجوز هستند اجازه شکار دارند و شکارچیان، بدون آموزش نباید دست به شکار بزنند و باید از شکار گونه هایی که نسلشان در حال انقراض است خودداری کنند و از شکار پرندگان و جاندارانی که تعدادشان کم و محدود است بپرهیزند.

دعاگو اضافه کرد: غازها، شاهین‌ها، بحری، پلیکان و درنا ازجمله پرندگانی هستند که نسل آنان در حال انقراض است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان محمودآباد به خبرنگار ما گفت: با آغاز فصل سرما موج بزرگی از مهاجرت پرندگان ازجمله چنگرها، مرغابی‌ها ، غازها و پرندگان آبزی و غیر آبزی که از اروپای شمالی و سیبری مهاجرت می‌کنند به سمت محمودآباد و سرخرود می‌آیند.

وی اظهار کرد: محیط زیست کم کم خود را برای حضور قوها آماده می‌کند و با رایزنی های انجام شده با شهرداری سرخرود، در تالاب های سرخرود بعد از کشت دوم در اراضی کشاورزی شاهد حضور قوها هستیم و تالاب‌ها آماده پذیرایی از پرندگان مهاجر می‌شوند.

علی‌محمد دعاگو در ادامه اذعان داشت: پرندگانی چون غاز، غاز پازرد، غاز خاکستری و قوها پرندگان حفاظت شده هستند که تحت حمایت سازمان محیط زیست قرار دارند و کسی حق شکار آنان را ندارد.

وی افزود: در صورت مشاهده کسی که اقدام به شکار آنان کرده باشد به دستگاه قضایی معرفی می‌شود که هم جریمه مالی و هم حبس برای فرد خاطی در نظر گرفته خواهد شد.

دعاگو تصریح کرد: از شروع مهاجرت پرندگان مهاجر به عرض های پایین دست و حوزه استحفاظی شهرستان محمودآباد، یگان حفاظت اداره محیط زیست با گشت و کنترل منطقه در جهت جلوگیری از شکار و صید غیر مجاز موفق شدند تعداد ۲۴ قبضه سلاح شکاری را کشف و ضبط کنند که از این تعداد ۲۱ قبضه سلاح با جواز و ۳ قبضه غیرمجاز یا قاچاق می‌باشند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست محمودآباد در پایان گفت: قابل ذکر است در این ماموریت ها بیش‌از ۱۰۰ رشته دام هوایی نیز تخریب و جمع آوری شده است.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین