نفقه و شرایط تعلق آن در قانون
نفقه و شرایط تعلق آن در قانون
محمودآبادآنلاین:به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیمتادر این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم و مشکلات حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

پایگاهخبری محمودآبادآنلاین بخشی به عنوان دوشنبه های حقوقی را در نظر گرفته است تا در این بخششهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالاتحقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد.

در شانزدهمین ردیف دوشنبه های حقوقی به موضوع نفقه و شرایط تعلق آن در قانون پرداخته شده است.

بارها واژه نفقه را از زبان کسانی که در حال طلاق می باشند شنیده اید! در قانون حمایت خانواده فهرستی از دعاوی خانوادگی مورد اشاره قرار گرفته است که این دعاوی از جهت رسیدگی قانونی در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارند که یکی از موضوعات مهم مندرج در این فهرست موضوع نفقه می باشد. در تعریف نفقه باید گفت : “نفقه عبارت است از همه ی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه(لباس ها) ، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم ، در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض”. که شوهر طبق قانون مکلف به پرداخت آن می باشد که جهت تعیین آن باید به عرف مراجعه نمود که در صورت اختلاف در تعیین آن محاسبه میزان نفقه برمبنای شئونات خانوادگی زن و عرف و عادت ساکنان منطقه و وضع مالی مرد بر عهده دادگاه خانواده خواهد بود .
در ادامه باید عنوان نمود که برای تعلق نفقه به زن دو شرط لازم می باشد : ۱٫ عقد دائمی باشد : که مطابق قانون مدنی در عقد دائم ، نفقه برعهده شوهر می باشد ، در عقد موقت که در اصطلاح به آن صیغه می گویند به زن نفقه ای تعلق نمیگیرد مگر اینکه در زمان عقد شرط گردد که مرد ماهیانه مبلغی را بعنوان نفقه به زوجه بپردازد. ۲٫ زن از مرد تمکین نماید: که در این مورد تمکین باید به طور کامل و در هر مکان و زمان باشد اعم از تمکین عام و خاص که مطابق قانون مدنی هرگاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع نماید مستحق نفقه نخواهد بود . و یکی ازویژگی های مهم تعلق نفقه به زن، این است که نفقه زن بر نفقه اقارب مقدم می باشد و جزء طلب ممتازه بوده که اگر زمانی شوهر ورشکسته گردد ابتدائا باید نفقه زن را جهت پرداخت در الویت بدهی هایش قرار دهد .
ضمنا در خصوص ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه می توان به دو صورت حقوقی و کیفری آن را مطالبه نمود که زن میتواند از طریق دادگاه حقوقی اقدام به ارائه دادخواست حقوقی مطالبه نفقه نماید که در صورت وجود شرایط تعلق آن به زن ، مرد موظف به پرداخت می باشد که اگر به دلایلی نتواند بپردازد برای زن حق طلاق به وجود خواهد آمد . که در خصوص ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه باید عنوان نمود که اگر مرد با داشتن استطاعت مالی از پرداخت نفقه امتناع نماید دادگاه او را به مجازات حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه محکوم می نماید .

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین