نظارت‌های جدی بر نحوه مصرف آرد /  مردم نگران نان نباشند
نظارت‌های جدی بر نحوه مصرف آرد /  مردم نگران نان نباشند
محمودآباد آنلاین: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با تاکید بر اینکه میانگین مصرف آرد مشخص شده است، گفت: در این زمینه بحث نظارت‌ها جدی است و مردم نباید نگران باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، با آغاز اجرای طرح اصلاح ساختار و هدفمندی یارانه‌ها به دلیل احتکار، کمی تعادل بازار به هم خورد، که بلافاصله با حضور مسؤولان این مسائل حل شد و می‌توان گفت اکنون کمبود کالا وجود ندارد و قفسه‌های کالاها در فروشگاه‌ها پر از اقلام مصرفی است.

در کنار تامین کالاهای اساسی صف‌های شلوغ نانوایی‌ها طی هفته‌های اخیر کماکان نظر همه را به خود جلب کرده است.

صف‌های شلوغ نانوایی‌ها همچنان مورد توجه است به‌‌طوری‌که تهیه نان اکنون به اصلی‌ترین دغدغه تبدیل شده است.

برخی دلیل این موضوع را افزایش مصرف نان باتوجه به افزایش قیمت نان فانتزی و برنج عنوان کرده و برخی ایجاد شبکه‌های رانت و احتکار را دلیل آن می‌دانند، اما موضوع مهم اینکه نان به‌ویژه در شهرها بحثی اساسی است و نباید به دغدغه‌ جدی خانواده‌ها تبدیل شود.

برخی واحدهای نانوایی آرد دولتی را به شیرینی‌فروشی می‌فروشند

روح‌الله سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با اعلام اینکه موضوع نظارت بر نان بحث جدی است، اظهار کرد: براساس نظارت‌ها برخی واحدهای نانوایی آرد دولتی را به شیرینی‌فروشی می‌فروشند و حتی شبکه‌های فساد و احتکار در این میان  در زمینه انتقال آرد به خارج از استان شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه شورای مدیریت آرد و نان با محوریت فرمانداران در این میان تشکیل شد، افزود: فضای نظارتی و ابزار نظارتی در اختیار فرمانداران است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اعلام اینکه با صف‌های شلوغ و کمبود نان مواجه هستیم، تصریح کرد: باید بدانیم با اجرای طرح عادلانه هدفمندی یارانه‌ها مصرف نان بیشتر شده و مصرف نان در سفره مردم افزایش یافته است.

این مسؤول با تاکید بر اینکه میانگین مصرف آرد مشخص شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه باتوجه به برگزاری جلسات آنالیز دقیق داشتیم و در این زمینه بحث نظارت‌ها جدی است و مردم نباید نگران باشند.

*تامین و توزیع گندم؛ دغدغه اصلی

عباسعلی وفایی‌نژاد مدیرکل غله مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: اداره‌کل غله تامین‌کننده کالاهای اساسی از جمله گندم از مبادی مختلف برای کارخانجات آرد و متعاقب آن نیز تولید آرد، حمل آرد به شهرستان‌ها تا تحویل آن به درب واحدهای خبازی جز رسالت غله است.

وی افزود: با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که در بحث تامین گندم و شیوه آن و همچنین مشکلاتی که در افزایش قیمت‌ها شامل کارگری، مواد و کرایه حمل مواجه هستیم.

مدیرکل غله مازندران با بیان اینکه دغدغه اصلی ما در حوزه تامین و توزیع گندم است، اضافه کرد: نکته مهم و اساسی و مورد توجه بحث تحویل آرد به واحدهای خبازی است.

وفایی‌نژاد بیان کرد: اختلاف قیمت ۱۲ تا ۱۳ برابری آرد یارانه‌ای را با آزاد داریم در چنین شرایطی قطعا گروهی از افراد فرصت‌طلب با توجه به شرایط رانتی که ایجاد می‌شود، مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی می‌بینیم قیمت برخی کالاهای اساسی مثل برنج و نان فانتزی افزایش یافته است که موجب گرایش بیشتر مردم به سمت افزایش نان می‌شود.

مدیرکل غله مازندران اظهار کرد: تغییر ساعت پخت، کاهش سهمیه و تعطیلی خودسرانه از عواملی است که موجب فساد در این بخش می‌شود و موجب شده است تا نان کمتری پخت شود.

*تشدید برخورد با خبازی‌های متخلف

وفایی‌نژاد با اشاره به تشدید برخورد با واحدهای خبازی متخلف، یادآور شد: در همین هفته گذشته در ساری ۵ واحد متخلف پلمب شد و در شهرستان‌های دیگر هم می‌بینیم با واحدهایی که اصرار بر تخلف و پایمال کردن حقوق شهروندان دارند ، برخورد جدی‌تر توسط‌ دستگاه‌‌های مسؤول در دستور کار است.

وی بیان کرد: امیدواریم با سازوکار دولت در توزیع عادلانه یارانه‌ها و اصلاح ساختار آن بتوانیم به جمع‌بندی مثبتی برسیم؛ چرا که راهی جز اصلاح و هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد و واقعا از سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب و زیاده‌خواه جلوگیری شود.

مدیرکل غله مازندران به آغاز فعالیت ۳۰ مرکز خرید گندم در مازندران اشاره کرد و  یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود ۱۱۰ هزار تن گندم امسال از کشاورزان در مازندران خریداری شود.

وفایی‌نژاد با اعلام اینکه حجم واردات کالاهای اساسی از جمله گندم و روغن خام از بنادر افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: بخشی از نیروهای ما درگیر تخلیه و حمل روغن به سایر کشور هستند و عملا به بحث تامین و توزیع کالاها ورود پیدا کردیم برهمین اساس انتظار داریم دستگاه‌های حوزه تخصصی نظارتی با اهتمام بیشتری داشته باشند.

براساس پیگیری خبرگزاری فارس از فرمانداری ساری طی دو هفته اخیر ۵ نانوایی متخلف پلمب شده و نظارت‌ها به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش فارس؛ گندم و آرد به‌عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین برنامه سیاست دولت است و این روزها مسؤولان تمام تلاش خود را باید به کار می‌گرفتند تا همراه با برنامه‌ها پیش روند تا مردم در تامین قوت قالب خود که نان است، با مشکل مواجه نشوند.

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس