اشتغال و معیشت مهندسان ، حمایت مسئولین را می طلبد
اشتغال و معیشت مهندسان ، حمایت مسئولین را می طلبد
محمودآباد آنلاین : روز مهندس بهانه‌ای برای پاسداشت نقش مهندسان در مسیر پیشرفت و اعتلای کشور است اما به شرط آنکه مسئولین ذیربط هم توجهی به اشتغال و معیشت آنان داشته باشند.

به گزارش محمودآباد آنلاین؛ پنجم اسفندماه به مناسبت زاد روز دانشمند فرهیخته ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی به نام روز مهندس نام‌ گذاری شده است.

با اینکه اکثر دانش ‎آموزان ما از تانژانت و کتانژانت فراری هستند، اما تعداد بسیاری از آنها به عشق مهندس شدن، رشته ریاضی و فیزیک را انتخاب می‌کنند که این عشق و علاقه، بیانگر پیشگام بودن این فرزندان به عنوان مهندسان آینده در عرصه عمران و آبادی کشور است.

یکی از بسترهای مهم رفاه و آسایش در زندگی از آغاز تا به امروز فعالیت‌ های مهندسی بوده و به عبارتی می‌شود گفت مهندسی یعنی خلاقیت، ساختن و سازندگی.

در هر جامعه ای که علم مهندسی در آن جایگاه خود را پیدا کرده باشد، پویایی، آسایش و اهمیت اهل آن جامعه می شود البته این امر زمانی نتیجه می دهد که مهندسان اخلاق و ارزیابی درست و منصفانه را مبنای حرفه ی خود قرار دهند.

نظام مهندسی ساختمان؛ سازمانی حرفه‌ای، مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر انتفاعی و مستقل می‌باشد که به منظور وضع مقررات ملی ساختمان و نظارت بر اجرای خدمات مهندسی و همچنین بسترسازی در خصوص رشد و اعتلای مهندسی، ساماندهی به فعالیت های آن و نظم بخشیدن به عملکرد این حرفه و ارتقای دانش فنی مهندسان و رشد و آگاهی مردم نسبت به مقررات ملی ایجاد شده است؛ بنابراین وظایف مهندسی بدین گونه‌اند که یک مهندس میبایست محدودیت‌های مربوطه را تشخیص دهد تا بتواند به دستاوردهای لازم برسد.

مهندس کسی است که مسئله را به شکل فرمول در می آورد و با درک بهتری که از قوانین هستی دارد، علاوه بر طراحی تولید و راه اندازی در زمینه نیاز های حال و آینده بشر، باید از قدرت تحلیل خود در رسیدن به بهترین بازده تلاش کرده و بهره وری را افزایش دهد.

مهندسان نقد میکنند، می آفرینند و بهبود می بخشند ؛ بنابراین در این میان نمیتوان ازنقش دیگر مراجع مرتبط در حوزه ساخت و ساز در رسیدن به اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و رعایت اصول و ضوابط ملی و شهرسازی و توسعه پایدار غافل شد.

روز مهندس بهانه‌ای برای پاسداشت نقش مهندسان در مسیر پیشرفت و اعتلای کشور است، اما به شرط آنکه مسئولین ذیربط هم توجهی به اشتغال و معیشت آنان داشته باشند.

امروزه در هر خانواده ای، یک مهندس فارغ‌التحصیل حضور دارد که خانه نشین شده و به جایگاهِ خود که توسط افراد غیر متخصص و دارای تحصیلات غیرمرتبط با رشته های مهندسی تصرف شده می نگرد و توان چاره اندیشی ندارد، زیرا جامعه ای که در آن زندگی می کند نتوانسته از حقوق آن در این راستا حمایت کند.

از طرفی مردم باید مهندسین را مشاوره خود بدانند و در ساخت و ساز به متخصصان این امر مراجعه کنند ، زیرا کسانی که فاقد صلاحیت هستند سعی می‌کنند تا از عدم آگاهی مردم سو استفاده کنند، بنابراین مردم هم با انجام این کار، کمک بسیار ارزنده ای به این قشر که با بی مهری مواجه شده اند ، می کنند.

بزرگداشت روز مهندسی فرصتی برای آسیب شناسی و رفع ضعف ها، برداشتن گام های موثر در بکارگیری مصالح استاندارد و فن آوری های نوین است، انتظار می رود مسئولین ذیربط با همدلی، همکاری و کمی تأمل در اشتغال و معیشت این قشر؛ قدم محکمی بردارند و از ایده های ناب جوانان حمایت کنند.

به امید آن روزی که ایده های ناب جوانان این شهر خاک نخورد و فرسوده نشود.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی فعال رسانه ای :
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین