برخورد قضائی اقدامی پیشگیرانه برای مقابله با تغییرکاربریِ غیرمجاز است
برخورد قضائی اقدامی پیشگیرانه برای مقابله با تغییرکاربریِ غیرمجاز است
محمودآباد آنلاین / دادستان عمومی انقلاب اسلامی شهرستان محمودآباد گفت: برخورد قضائی از سوی قوه قضائیه اقدام پیشگیرانه برای مقابله با تغییر کاربری و ساخت ‌و ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، جلسه کارگروه ویژه اجرای احکام قطعی با حضور دادستان عمومی انقلاب اسلامی، بخشدار مرکزی، فرمانده نیروی انتظامی، روسای ادارات آب و برق و گاز، رئیس اداره راهداری حمل و نقل جاده ای و کارشناسان ذیربط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد در سالن جلسات این اداره برگزار شد.

دادستان عمومی انقلاب اسلامی شهرستان محمودآباد در این جلسه با بیان اینکه یکی از آسیب‌های موجود در حوزه تغییر کاربری اراضی و ساخت‌ و ساز غیرمجاز تغییرات بنیادین قوانین است گفت: با وجود نقدهایی که ممکن است بر قانون مبارزه با ساخت ‌و ساز غیرمجاز داشته باشیم آنچه که مُسَلَّم است باید بر قوانین موجود و ضوابطی که امروز داریم عمل کنیم.

محمدمهدی یوسف‌تبار نبود سیاست ثابت در فرآیند مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی را از جمله مشکلات این حوزه برشمرد و ادامه داد: یکی از دلایل نبودن سیاست تثبیت‌ شده در این حوزه، وجود متولیان و دستگاه‌های مختلف و موازی است که هر سازمان، مجموعه و وزارت‌خانه‌ای راهی جداگانه برای خود در زمینه مبارزه با تغییر کاربری ترسیم کرده است.

وی وظیفه دستگاه قضائی را بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف برای مقابله با ساخت ‌و ساز غیرمجاز بیان کرد و افزود: باید تلاش کنیم که هم آسیب‌های گذشته را ترمیم کنیم و هم از ایجاد آسیب برای آیندگان در این حوزه جلوگیری و پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اراضی زراعی متعلق به کشاورزان است و باید از فعالیت کشاورزی آنها حمایت شود، اظهار داشت: عده ای در اقدامی غیرقانونی این زمین‌ها را تغییرکاربری می دهند و اقدام به ساخت باغ و ویلا و استخر می کنند که این کار نه تنها به اقتصاد کشاورزی بلکه به محیط زیست، منابع آب، برق و …  هم لطمه وارد می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد در ادامه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را نیازمند اراده جمعی دانست و گفت: نبود پشتوانه قانونی در برخی از تصمیمات و نبود تجهیزات کافی از جمله مشکلات ما در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز است، اما باید تلاش کنیم تا همه کارها نظام‌مند و قانونمند پیش رود.

هادی‌زاده خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و برخورد با متخلفان باید از ظرفیت سایر ادارات نیز استفاده شود.

محمد هادی‌زاده با بیان اینکه شهرستان محموداباد دارای ۱۹ هزار و ۴۸۰ هکتار اراضی زیرکشت زراعی و باغی است که از این میزان ۱۸ هزار  و ۱۲۷ هکتار اراضی زراعی و یک هزار و ۳۵۳ هکتار اراضی باغی می باشد، افزود: ما نیاز روستا و نیاز افراد به داشتن منزل در پیرامون روستاها را درک می‌کنیم اما آنچه که امروز به این نام اتفاق می‌افتد عملاً تغییرکاربری برای افزایش قیمت زمین و به دست آوردن ارزش افزوده است.

وی سودجویی را عامل اصلی ساخت‌ و ساز غیرمجاز در اطراف روستاها و شهرهای محمودآباد برشمرد و گفت: ساخت‌ و سازهای غیرمجازی که امروزه انجام می‌شود، به ‌هیچ ‌وجه از سوی بهره‌برداران واقعی بخش کشاورزی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه تعصب سرزمینی در شهرستان برای مقابله با تخلفات مربوط به تغییر کاربری غیرمجاز حائز اهمیت است ذکر کرد: رسانه‌ها سهم مهمی در آگاهی بخشی به جامعه برای مبارزه با تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز غیرمجاز دارند.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد