مرگ تدریجی کشاورزی در پی تغییر کاربری اراضی در محمودآباد
مرگ تدریجی کشاورزی در پی تغییر کاربری اراضی در محمودآباد
محمودآباد آنلاین: تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي كه اين روزها نفس روستاهاي مازندران را گرفته است در شهرستان توريستي محموداباد به چالشی مهم براي جهاد كشاورزي اين شهرستان تبديل شده است

به گزارش خبرنگار محمودآباد آنلاین این روز ها قطعه قطعه شدن زمین های شالیزاری و دیوار کشی و فنس کشی‌ اطراف آن و همچنین نصب پارچه نوشته هایی مبنی بر فروش این زمین ها در سراسر حاشیه جاده اصلی و فرعی مازندران بیشتر شده است.

از آنجایی که بسیاری از امکانات ، تجهیزات‌ و تاسیسات زیربنایی نظیر آب ، برق ، تلفن و دسترسی آسان به حمل و نقل برای زمین های حاشیه جاده های اصلی مهیا است ، انگیزه فروش این زمین ها از سوی کشاورزان به ویژه زمین های تقسیم شده ناشی از قانون ارث با قیمت های بالا و یا تغییر کاربری توسط خودشان و ساخت و ساز در آنها افزایش می یابد.

همچنین  آمارهای  گفته های مشاورین املاک در استان نشان می دهد که  مشتری برای خرید زمین های کشاورزی خرد شده از سوی غیر بومی ها وجود دارد و در سال های اخیر خرید و فروش  زمین های حاشیه راه های فرعی در بافت های روستایی نیز بیشتر شده است.

هرچند که این زمین فروشی در همه جای استان دیده می شود ولی در شهر گردشگر پذیر و توریستی همچون محمودآباد بیشتر از سایر نقاط استان دیده می شود.

مدیریت جهاد کشاورزی محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: تغییر کاربری و تخریب اراضی کشاورزی و باغی در مازندران به عنوان قطب کشاورزی کشور علاوه بر کاهش تولید محصولات کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان و تخریب محیط زیست، موجب افزایش بیکاری وتهدید امنیت غذایی می شود.

وی با بیان اینکه  امروز اصلی ترین مشکل کشاورزی در سطح شهرستان تغییر کاربری اراضی استافزود: برای خروج از این مشکل باید همه ارگانها و نهاد ها با کمک هم  با زمین خواری مبارزه کنند .

محمد هادی زاده ، مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را نیازمند اراده جمعی دانست وتاکید کرد: نبود پشتوانه قانونی در برخی از تصمیمات و نبود تجهیزات کافی از جمله مشکلات ما در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز است، اما باید  از ظرفیت سایر ادارات برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و برخورد با متخلفان استفاده شود.

وی افزود: ما نیاز روستا و نیاز افراد به داشتن منزل در پیرامون روستاها را درک می‌کنیم ولی آنچه که امروز به این نام اتفاق می‌افتد عملاً تغییرکاربری برای افزایش قیمت زمین و به دست آوردن ارزش افزوده است.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت:متاسفانه بیشترین وقت جهاد کشاورزی به جای توسعه وپیشرفت کشاورزی صرف  مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری ها می شود.

وی قانون ارثیه را یکی از اصلی ترین مشکلات زمین های کشاورزی دانست و گفت: تقسیم زمین های شالیزاری به زیر ۲ هزار متر مربع توجیه برای کشاورزی ندارد  و بسیاری از زمین های کشاورزی بلا کشت و رها شده به دلیل خرد شدن ناشی از قانون ارث است و وارثین به دنبال تغییر کاربری برای فروش و یا ساخت و ساز هستند.

هادی زاده گفت: خرد شدن زمین بر اساس قانون ارث  را از مهمترین مشکلات جدی در اجرای برنامه های کشاورزی است که اگر این مشکل برطرف نشود بسیاری از زمین های کشاورزی استان از دست خواهد رفت.

شهرستان محمودآباد دارای ۵ دهستان  و ۸۵ روستا می باشد که در این شهرستان ۱۹ هزار و ۴۸۰ هکتار اراضی زیرکشت زراعی و باغی است.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین