محورهراز تَرک برداشت/ تیشه معدنکاران بر پیکره طبیعت
محورهراز تَرک برداشت/ تیشه معدنکاران بر پیکره طبیعت
محمودآباد آنلاین- ترک‌های عمیق ایجاد شده در محور هراز آژیر خطر را برای رهگذاران این جاده ترانزیتی در شمال به صدا درآورده، هرچند متولیان امر اعتقاد دارند، همه چیز طبیعی است.

وسعت ناحیه پرخطر دارای شکاف و ترک‌های عمیق مشرف به جاده هراز ۱۵۰ در ۴۰۰ متر و ارتفاع ترک خوردگی از کف جاده هراز نیز حدود ۱۲۵ متر محاسبه شده است، این شکاف‌ها و ترک خوردگی‌ها در صخره‌های سنگی بعد از پلور نرسیده به آب اسک و منطقه امامزاده علی نمایان است.

این ترک‌ها در سنگ‌های تراورتن و ناشی از فعالیت معادن ایجاد شده که اکنون برخی از آنها تعطیل و متوقف شده اما زخم آنها همچنان بر پیکره طییعت پیدا است و بررسی عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ میلادی یعنی حدود ۲۰ سال قبل این شکاف و ترک‌ها وجود داشت.

از اوایل دهه ۱۳۷۰ منطقه آب اسک در کنار رودخانه از سمت تهران به آمل بعد از پلور به دلیل ریزش‌های ممتد مسدود شد، قرار است بزودی این منطقه در محور هراز توسط شرکت زیرساخت و توسعه راه‌ها چهاربانده شود، از این رو بازنگری در طرح چهاربانده شدن و تغییر واریانت مسیر الزامی به نظر می‌رسد.

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طبق بازدید صورت گرفته از محور هراز اظهار داشت: منتظر هستیم که تیم تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گزارش خود را به صورت مکتوب ارائه دهد.

وی افزود.برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این ترک مربوط به سال‌های گذشته بود و جدید نیست و بعید است خطری در پیش داشته باشد اما باید نظر کارشناسی در این زمینه ارائه شود.

 وی با اظهار اینکه توصیه‌های موقتی برای پیشگیری از حادثه در این محور ارائه شده است، گفت: یکی از توصیه‌ها این است که چند دکه و مغازه موجود در محدوده خطر جمع آوری شود اما واقعیت این است که اگر این ترک‌ها خطرآفرین باشد، برای کاربران جاده‌ای نیز حادثه ساز خواهد بود.

 احمدی با اشاره به سابقه ریزش و رانش در منطقه امامزاده علی در دهه ۷۰ گفت: بسته شدن و مسدود شدن محور دارای تبعاتی است و باید این مسائل دقیق ارزیابی و بررسی شود.

محور هراز از جمله راه‌های ارتباطی مازندران به پایتخت محسوب می‌شود و طی سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از این مسیر چهاربانده شد و روزانه شمار زیادی از آن تردد می‌کنند، ریزش و رانش از مشکلاتی موجود در این مسیر ترانزیتی و توریستی به شمار می‌رود.

 به تاکید کارشناسان اگر فعالیت توده خطرزا در محور هراز صورت گیرد و یا توده براثر تحریکات ژئوتکنیکی و زلزله فعال شود کل محور هراز ۳۰۰ تا ۴۰۰ مترمحدوده خطر آبستن حوادث است و باید چاره اساسی برای تغییر واریانت مسیر صورت گیرد.

 اسماعیل فولادی سرپرست اداره کل راهداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ترک‌های ایجاد شده در کوهستان هراز با اظهار اینکه این اتفاق مال امروز و دیروز و یا شش ماه پیش نیست، گفت: این ترک و شکاف‌ها حداقل به چنددهه برمی گردد و شواهد نشان می‌دهد که یک دهه اخیر تغییری در آن ایجاد نشده است.

 منتظر گزارش تیم تحقیقات راه هستیم

 وی با اظهار اینکه در دهه ۷۰ شاهد بروز رانش و ریزش در محور هراز بودیم، افزود: گروهی از مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی از ترک‌های موجود در محور هراز بازدید کرد و قرار شد تا ۱۰ روز آینده نظر نهایی آن ارائه دهند.

وی ادامه داد: آنچه که از دید بصری قابل مشاهده است اینکه این شکاف وترک در برخی مناطق عمق ندارد و گونه‌های سبز و خشک شده در منطقه نشان می‌دهد که این ترک‌ها قدیمی است.

 فولادی با بیان اینکه احتمال دارد فعالیت معدن سنگ تراورتن که قبلاً در منطقه فعال بود، این شکاف را شدت بخشیده باشد و اکنون این معدن متوقف است و از سوی دیگر شکاف خارج از بازه و حریم راه است و بعد از ۱۰۰ متر حریم راه قابل مشاهده است.

 این گسل تهدیدی برای تمامی کاربران جاده‌ای محور هراز محسوب می‌شود

 سرپرست راهداری مازندران یادآور شد: از نظر کد ارتفاعی نیز بالای جاده و در طول ۵۰۰ متر جاده قرار دارد و بیش زا ۱۰۰ متر از آکس جاده فاصله دارد.

 وی گفت: در محدوده این شکاف واقع در امامزاده علی چند دکه فعالیت دارد که به آنها اخطار برای جمع آوری دادیم، هرچند فعال شدن این گسل تهدیدی برای تمامی کاربران جاده‌ای محور هراز محسوب می‌شود.

 وی در عین حال با اظهار اینکه محور هراز همواره با ریزش سنگ‌های ریز و درشت مواجه است، گفت: راهداری وظیفه نگهداری از راه را دارد و طراح شرکت زیرساخت بوده و باید در زمینه چهارخطه کردن محدوده در جاده هراز بازنگری داشته باشد و یا نسبت به تغییر واریانت اقدام کند.

 ترک‌خوردگی‌های بزرگی در صخره‌های سنگی بعد از پلور نرسیده به آب اسک جابجایی جاده در محدوده پرخطر برای پیشگیری از زمین لغزش و ریزش مهمترین مطالبه مردم و شهروندان مازندرانی از دولت است تا ترک‌های ایجاد شده در صخره‌های هراز، حادثه ساز نشود.

 

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری مهر مازندران