اطلاعیه آموزش و پرورش درباره بازگشایی حضوری مدارس ابتدایی
اطلاعیه آموزش و پرورش درباره بازگشایی حضوری مدارس ابتدایی
محمودآباد آنلاین/معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران درباره شرایط بازگشایی حضوری مدارس ابتدایی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد: معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران درباره شرایط بازگشایی حضوری مدارس ابتدایی اطلاعیه‌ای صادر کرد که متن این آن به شرح زیر است:

 

به نام خدا

ضمن خداقوت و قدردانی از همه تلاش‌ها به‌ویژه مساعی نفس‌گیر و مجاهدت‌های بیست و پنج ماه گذشته در فعالیت‌های مجازی و ترکیبی، اینک با حضوری کامل و الزامی شدن فعالیت‌های مدارس که در ۲ هفته گذشته مورد استقبال همکاران ، دانش‌آموزان و اولیاء گرامی نیز قرار گرفته و شور و حال وصف ناپذیری از نشاط، هیجان و بازی بر فضای عمومی محیط‌های تربیت کودک اعم از مهد‌های کودک، مراکز پیش دبستانی و دبستان‌ها حاکم شده است.

 

بنابراین ضمن توجه به ضوابط و مقررات ابلاغی توجه همکاران اعم از مدیران و عوامل اجرایی و مربیان و آموزگاران را به نکات مهم ذیل که از اصول و شرایط مدیریت محیط یاددهی یادگیری، کلاسداری و تربیت تمام‌ساحتی در پساکرونا هستند، معطوف می‌داریم:

 

مراقب سلامتی و ایمنی کودکان عزیز در مراکز و مدارس باشید.

 

فضای پر ذوق و شوق و نشاط انگیز حضوری شدن کامل مدارس پس از وقفه و نوسان دو ساله که حتی پررنگ‌تر از فضای مدارس در شرایط عادی گذشته جلوه می‌کند را حفظ و تقویت کنیم.

 

در بروزرسانی و ارتقاء تنظیمات مدرسه‌ای (مدرسه پذیری و جامعه پذیری) و ترک و عبور از عادات رفتاری آموخته شده خانگی دوران کرونای بچه‌ها با حوصله بکوشیم.

 

در اخذ آزمون‌های مداد کاغذی اضطراب برانگیز کلاسی و مشق گفتن‌ها و تمرین و تکرار مفرط و تعجیل در اتمام مطالب و بودجه بندی شتاب نکرده و از استعمال زیاد واژه‌های “نمره، امتحان، آزمون، مشق، حفظ، درسخوان، زرنگ، باهوش و… ” عجالتا پرهیز کنیم.

 

از فرصت وابستگی عاطفی و روانی شدید کودکان به والدین و همراهی حداکثری اولیا و مادران کودکان در مراحل مختلف آموزش و یادگیری که کودکان به این شرایط در دوران کرونا عادت کرده که مولود شرایط آموزش مجازی دوران کرونا است ضمن درک شرایط کودکان، به صورت بهینه و قاعده‌مند از این فرصت همراهی استفاده کنیم.

 

از فرصت جرات مندی کودکان در ابراز نظر، مهارت سخنرانی و بیان توام با اعتماد بنفس، مهارت تولید و ارائه محتوای مجازی که مولود شرایط کرونایی است با دادن فرصت صحبت و خاطره‌گویی و داستان‌گویی و… به شکل بهینه و سازنده و خلاقانه در فضای کلاس بهره ببریم.

 

از راه انداختن رقابت فردی بین کودکان، مقایسه کودکان با هم دیگر و نادیده گرفتن تفاوت‌های فردی، پرسیدن سوال‌های سخت غیرلازم، برچسب زدن، متهم کردن به درس نخواندن در دوران کرونا، ارجاع کودک به مدیر و ناظم و اولیا، تخطئه و تنبیه و… جدا بپرهیزیم.

 

در نثار نیکی، تحسین و تشویق کودکان و حتی همه کلاس به بهانه‌های مختلف، ایجاد فضای بانشاط، لبخند به کودکان و تحویل گرفتن آن‌ها و گوش دادن به مطالب و خواسته هایشان، و افزایش درجه صمیمیت و مهربانی با کودکان در کلاس با دست پر و آغوش باز برخورد کنیم.

 

از تبدیل فرصت فعالیت‌های حضوری به کلاس‌های خشک و خسته کننده تمرین و تکرار و جبران ریاضی و فارسی و… بصورت مفرط و حذف کلاس‌های هنر و ورزش و… به شدت بپرهیزیم، اگرچه برای دانش آموزان لازم‌التوجه برنامه‌ریزی جبران و تثبیت یادگیری و ارتقاء سواد پایه‌شان توسط مدیران محترم مدارس و آموزگاران در فرصت‌های لازم پیگیری می‌گردد و ضروری است.

 

از فرصت بهار طبیعت و بهار قرآن (ماه مبارک رمضان) برای تبیین نو شدن و بهاری شدن کائنات و بیداری و رویش طبیعت و نیز فضیلت‌های معنوی، اخلاقی و اجتماعی اعم از احسان، اکرام، همدلی و نیکوکاری در این ماه، در راستای تربیت تمام ساحتی حتی‌الامکان بصورت هماهنگی اردو‌های محدود حیاط و باغچه مدرسه، مساجد محل و نمازخانه و دارالقرآن‌ها با رعایت شرایط و دستورالعمل‌ها بهره ببریم.

 

با برپایی مراسم صبحگاه و نیایش و مخصوصا تعظیم و احترام به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، برنامه نرمش دسته جمعی، پخش گلبانگ‌های ایرانی اسلامی در زمان‌های تفریح و استراحت، برگزاری جشنواره و مسابقات گروهی و جمعی، پویش‌های تربیتی و کودکانه، نمایش انیمیشن و فیلم کودک و پیگیری اجرای برنامه‌های کیفیت بخشی بر نشاط کودکان در زمان حضور در مدرسه و کلاس افزودن و در بازآفرینی فضای پرنشاط بکوشیم.

 

از فرصت و مهارت قصه گویی، خیال پردازی و بازی و ایفای نقش، هنر و خلاقیت در تدریس اثربخش برای یادگیری معنادار کودکان نهایت استفاده را برده و غفلت نکنیم.

 

ضمنا در تعیین تکالیف، تکالیف مهارت محور مورد توجه باشد و در آزمون‌های ارزشیابی توصیفی، اغلب آزمون‌های عملکردی مهارت محور مورد توجه باشد.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران