قیمت مرغ همچنان قَد می‌کشد
قیمت مرغ همچنان قَد می‌کشد
محمودآباد آنلاین : کمتر از دو هفته از اعلام قیمت جدید مرغ می‌گذرد اما قیمت‌ها همانند گذشته همچنان چند نرخی است.

یازدهم اردیبشهت ماه امسال اعلام شد با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، قیمت گوشت مرغ برای مصرف کنندگان حداکثر ۷۳ هزار تومان با شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال باشد.

ستاد تنظیم بازار پیش از این قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ را ۶۴ هزار تو مان تعیین کرده بود اما به دلیل آنچه که بالا رفتن قیمت نهاد‌ها و هزینه‌های تولید اعلام شد سبب گردید به خاطر اینکه تولید کنندگان ضرر نکنند قیمت جدید مرغ تصویب شود.

تصور می‌شد با این اقدام هم تولید کننده و هم مصرف کننده شرایط بهتری را پشت سر بگذارد اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تعیین قیمت ۷۳ هزار تومانی مصوب برای هر کیلوگرم مرغ هم نتوانست روند چند نرخی شدن آن را متوقف کند.

گران می‌دهند، گران می‌فروشیم، گران می خریم
سامان حبیبی یکی از فروشندگان مرغ در بابل می‌گوید: هر کیلوگرم مرغ اکنون در این شهر برخلاف آنچه که مصوب شده است به قیمت ۸۰ تا ۸۴ هزارتومان هم به فروش می‌رسد.

او افزود: وقتی هر کیلوگرم مرغ ۷۵ هزار تومان به فروشگاه‌های مواد پروتئنی تحویل داده می‌شود چگونه ممکن است آن‌ها مرغ را ۷۳ هزار تومان بفروشند؟

این مغازه دار می‌گوید: هر کیلوگرم مرغ باید حداقل ۷۰ هزار تومان به دست فروشنده در بازار برسد تا بتواند آن را با نرخ مصوب به دست مردم برساند اما این اتفاق نمی‌افتد.

حبیبی افزود: توزیع مرغ‌های منجمد با قیمت دولتی هم آنقدر کم شده است انگار فقط به دست افراد و فروشندگان خاصی می‌رسد.

محمد ولی زاده یکی از شهروندان بابلی نیز می‌گوید: در دو هفته اخیر اقدام به خرید مرغ کردم اما هر بار قیمت خرید تفاوت چشمگیری با قیمت مصوب مرغ داشت.

او با بیان اینکه مرغ با قیمت مصوب در شهر بابل وجود ندارد، افزود: مسئولان اعلام کردند مرغ‌های منجمد برای تعادل در بازار عرضه می‌شود اما پیدا کردن مرغ با قیمت دولتی بسیار سخت و گاهی غیرممکن است.

قیمت مرغ همچنان قَد می‌کشد + فیلم
ولی زاده گفت: مسئولان شهرستان بابل می‌گویند چند تن مرغ منجمد روزانه در این شهر توزیع می‌شود اما اگر اینگونه است چرا همه مردم ناراضی هستند و مشخص نیست توزیع کنندگان و دریافت کنندگان مرغ چه کسانی هستند، خریداران عادی هستند یا افراد خاص.

این شهروند اهل بابل ادامه داد: متاسفانه همزمان با افزایش قیمت مرغ، وزن مرغ‌های کشتار شده هم افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که هر مرغ اکنون حدود سه کیلوگرم وزن دارد و برای خرید یک قطعه مرغ باید بیش از ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

رحیمی یکی دیگر از شهروندان اهل بابل نیز می‌گوید: سال‌های قبل مرغ جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های مردم داشت، اما با افزایش قیمت این محصول، مرغ نیز به یک ماده غذایی اعیانی دارد تبدیل می‌شود.

او افزود: در خیابان شریعتی بابل چندین فروشگاه مرغ وجود دارد که در هر مغازه قیمت‌ها متفاوت است این نشان می‌دهد نظارت‌ها دقیق و برخورد‌ها در فرایند تولید تا توزیع جدی نیست.

گلایه‌های مردم را قبول داریم، نظارت می‌کنیم
محسن آهنگری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: افزایش هزینه‌های تولید سبب بازنگری در نرخ مصوب و تعین قیمت جدید شده بود

او با بیان اینکه فروشندگان مرغ موظف هستند این نرخ را برای فروش لحاظ کنند، افزود: قیمت مرغ اکنون بین ۷۵ تا ۷۷ هزار تومان است، اما برخی برند‌های مرغ به دلیل شیوه کشتار و کیفیت گوشت، کمی بیشتر از این نرخ، محصول خودشان را عرضه می‌کنند.

آهنگری ادامه داد: این شرکت‌ها نیز باید با همان قیمت مصوب مرغ را عرضه کنند و گلایه شهروندان در خصوص کم بودن مرغ‌های منجمد با نرخ دولتی و چند نرخی شدن قیمت مرغ کشتار روز درست است.

قیمت مرغ همچنان قَد می‌کشد + فیلم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل گفت: گروه‌های بازرسی و نظارت برعملکرد فروشندگان ایجاد شده است و تاکنون بیش از ۱۵۰ بازدید از مراکز توزیع داشتیم که ۱۵ پرونده تخلف تشکیل و برای ۳ مجموعه هم حکم قطعی صادر شده است.

او در خصوص کم‌یاب بودن مرغ‌های منجمد تنظیم بازاری نیز گفت: توزیع مرغ تنظیم بازاری پیش از عید نوروز آغاز و تاکنون ۳۰۰ تن مرغ منجمد توزیع شده است.

آهنگری افزود: در تعطیلات نوروزی روزانه ۴ تا ۵ تن و اکنون ۲ تا ۳ تن مرغ برای شهرستان بابل اختصاص داده شده است که باید علاوه بر شهر بابل در شهر‌های تابعه این شهرستان، بخش‌ها و روستا‌های بابل توزیع شود.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان