زنگ خطر بحران کم‌آبی در مازندران بصدا درآمد/کم‌آبی ۱۹ شهر و ۲۱۳ روستا
زنگ خطر بحران کم‌آبی در مازندران بصدا درآمد/کم‌آبی ۱۹ شهر و ۲۱۳ روستا
محمودآبادآنلاین: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و ورود میلیون‌ها مسافر و گردشگر به این استان، از بصدا درآمدن زنگ خطر بحران کم‌آبی در این خطه شمالی کشور خبرداد.

بهزاد برارزاد با اشاره به گردشگر پذیربودن مازندران که افزایش سرانه جمعیتی غیربومیان را به همراه دارد، اظهار داشت: زیرساخت‌های آبی این استان به هیچ عنوان جوابگوی نیازها برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم بومی و غیربومی منطقه نیست و این کار خدمت رسانی به مردم را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی از یک سو و جمعیت بیش از سه میلیون نفری مازندران در کنار جمعیت ۹۰۰ هزار نفری غیربومیان و گردشگران از سویی دیگر باعث شده تا برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز با مشکل مواجه شویم.

تنش‌آبی در ۱۹ شهر و ۲۱۳ روستای مازندران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران افزود: تداوم این وضعیت باعث شد تا ۱۹ شهر مازندران هم اکنون با تنش آبی و کمبود آب آشامیدنی مواجه‌ باشند ضمن اینکه توزیع و مصرف آب در ۲۱۳ روستای این استان نیز به نقطه سر به سر رسیده است که این امر بیانگر بحران کم‌آبی در این خطه شمالی کشور است.

برارزاده با بیان اینکه سرانه مصرف آب آشامیدنی در مازندران از میانگین کشوری بالاتر است، سرانه تولید آب در هر شبانه روز برای هر مازندرانی در مناطق شهری را ۲۰۰ و در مناطق روستایی را نیز ۱۷۱ لیتر عنوان کرد و گفت که از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

وی ظرفیت سالانه تولید آب در مازندران را ۵۲۲ میلیون مترمکعب ذکر کرد و افزود: هم‌اکنون سالانه ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب در مازندران تولید و استحصال می‌شود که از این مقدار ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا