سفیر جمهوری اسلامی در چندین کشور جهان
سفیر جمهوری اسلامی در چندین کشور جهان
محمودآباد آنلاین : در ادامه شنبه موفقیت ها این بار به سراغ سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چندین کشور جهان آمدیم.

عبدالعلی توکلی متولد پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در روستای کلاونگاه از توابع بخش بلده شهرستان نور است.

او دوره تحصیلی ابتدایی تا دبیرستان را در مدارس مختلف تهران گذراند و در سال ۱۳۵۱ وارد دانشگاه تهران و در رشته تاریخ مشغول به تحصیل شد.

وی پس از آن حین اشتغال در سفارتخانه های کشور های آفریقایی تا سطح دکتری در دانشگاه پرتوریای آفریقای جنوبی ادامه تحصیل داد.

وی در زمان تحصیل دانشگاهی در تهران، برای امرار معاش همزمان در هنرستان های تهران به تدریس مشغول شد و این سوابق موجب گردید که در سال ۱۳۵۸ با تصویب شورای انقلاب به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آید و در سال ۱۳۶۰ نیز به ریاست یکی از دبیرستان های تهران در میدان امام حسین(ع) نائل شود.

عبدالعلی توکلی در همان سال ۱۳۶۰ به فرمان حضرت امام (ره) که فرموده بودند:《 آنهایی که می توانند، بروند و وزارت خارجه را پر کنند》، برای اعلام آمادگی به این وزارتخانه رفت و پس از گذراندن مراحل گزینش از آموزش و پرورش در دی ماه همان سال به وزارت امور خارجه منتقل شدم.

وی در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ به عنوان کاردار جمهوری اسلامی ایران در کشور برزیل منصوب شد و تا اواخر سال بعد تا تعیین سفیر در این پست باقی ماند.

او از سال ۱۳۶۵ بنا بر ضرورت شرکت در جبهه های جنگ، به صورت داوطلب اعزام گردید و برای سه ماه اول در تیپ سید الشهداء در گردان های عملیاتی مشغول خدمت شد و پس از این دوره رزمی از سوی معاونت اطلاعات قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) که مسئولیت آن با سردار سرلشگر محمد باقری بود به عنوان مدیر مسئول جنگ روانی واحد مذکور منصوب و تا پایان جنگ به خدمت در جبهه مشغول بود که با توجه به مسائل امنیتی نام مستعار مرتضی بشیری بر وی نهاده شد.

توکلی پس از خاتمه جنگ و بازگشت به وزارت امورخارجه تا سال ۱۳۸۱ در نمایندگی های مختلف جمهوری اسلامی ایران، به ترتیب در کشور های سومالی، تانزانیا، روآندا، بروندی و موزامبیک با عنوان سفیر مشغول به کار بود.

وی پس از بازنشستگی و به علت عارضه شیمیایی و نارسایی تنفسی به محمودآباد نقل مکان کرد.

عبدالعلی توکلی در ایام بازنشستگی از پا ننشست و انجام سخنرانی های سیاسی و مذهبی و نگارش چندین جلد کتاب که اکثراً تجربیات وی در جنگ تحمیلی هستند را پیش گرفت.

او حتی با وجود سن زیاد موفق شد تا مقطع کارشناسی ارشد ادبیات و زبان فارسی را در دانشگاه پیام نور محمودآباد به اتمام برساند و مدرک ارشد خود را کسب کند.

زندگی عبدالعلی توکلی در جوادیه تهران با تحصیل در دبستان و کوچه بازار منطقه‌ای که به آن تگزاس می‌گفتند شکل گرفت و تا کسب عناوین مختلفی در کار سیاست از جمله سفارت و در جنگ از جمله مدیریت جنگ روانی اطلاعات قرارگاه خاتم پیش رفت.

از این مرد بزرگ چندین جلد کتاب در خصوص جنگ تحمیلی و تجربیات وی در اطلاعات قرارگاه خاتم منتشر شده که در زیر به آنان اشاره شده است:

گزارش یک بازجویی : کتابی که در سال ۱۳۶۸ منتشر و در سال ۱۳۹۸ تجدید چاپ گردید و حاوی مراحل بازجویی از سرهنگ دوم نیروی مخصوص محمد رضا جعفر عباس الجشعمی فرمانده تیپ مستقل کوماندویی سپاه هفتم عراق است که غواص های ما در ام‌الرصاص را همین فرد به شیوه فجیعی در حالی که دستشان بسته بود زنده به گور کرده بود.

نقاط ضعف و قوت ارتش عراق در جنگ تحمیلی: این کتاب در زمان خود یکی از ده کتاب برتر جنگی بوده و یک مقام سیاسی را برای وی به ارمغان آورد.

پوتین قرمز ها: کتابی موفق و مطرح که به چاپ هفتم یا هشتم هم رسیده است.

پوتین قرمز های ۲: مجموعه ای از مصاحبه با اسرای سابق عراقی در کشورشان پس از ۳۰ سال.

لازم به ذکر است، بدین جهت که موضوع کتاب های او تجربیات وی در جنگ تحمیلی است، نام نویسنده و راوی به جای عبدالعلی توکلی، مرتضی بشیری درج گردیدهاست.

همچنین بخش کوچکی از کتاب پوتین قرمز های ۲، در مستند ابوطاها که در سیمای ملی هم به پخش رسید به تصویر کشیده شده است.

او در طول زندگی خود در حوزه های مختلفی از جمله تدریس، فعالیت های سیاسی، فعالیت جنگی، تألیف و سخنرانی های مذهبی و سیاسی نقش آفرینی کرده است.

عبدالعلی توکلی در گفتگو با خبرنگار ما، انگیزه خود در امر تدریس را کمک به کسانی که قرار است آینده کشور را بسازند و در امور سیاسی و شرکت در جنگ، لبیک گفتن به مقتدای خویش حضرت امام خمینی (ره) و انجام وظیفه ای که تصور می‌کرد توانائیش را دارد و مهمتریتن عامل به حرکت درآمدنش را انجام تکلیف، توکل به خداوند و استعانت از ارواح بلند معصومین عنوان کرد و تمام موفقیت های خود در زندگی را از توفیق خداوند متعال دانست.

وی در ادامه بیان کرد: هیچ یک از کار هایی که بشر به آن دست می‌زند آسان نیست و کسانی که بر سبیل مثال، مثل آب خوردن را می زنند بدانند که گاه با جستن و یا هدایت مسیر اشتباه، آب خوردن هم باعث خفگی می‌شود لذا هر کاری دشواری های خودش را دارد و تنها شوق خدمت می‌تواند از شدت سختی ها بکاهد و اگر شوق و ذوق خدمت به این مردم پاک، جوانمرد، اهل فتوت و فداکار باشد صعوبت کار ها به سهولت مبدل می‌گردد و خواب راحت شامگاهان لذت خدمت را صد چندان می‌کند.

وی تصریح کرد: به نسل جوان که سرمایه های واقعی کشورم هستند توصیه می‌کنم که خدمت به مردم بزرگ این کشور را مهمترین انگیزه خود قرار دهند.

وی افزود: به تجربه دریافت شد که انسان کسب وجهه و احترام را بیش از هرچیزی دوست دارد و بسیارند ثروتمندانی که احترام ندارند و چه بسا فقیرانی که مورد احترام مردم هستند. برای دانستن چرایی آن بهتر است که به عملکرد این افراد رجوع شود تا علت آن به دست آید.

توکلی خاطرنشان کرد: حسن خدمت به مردم در این است که هم مال کافی برای زندگی به دست می‌آید و هم احترام کافی کسب می‌گردد.

وی در پایان اظهار کرد: جوانان ما در جهت تقویت بنیه علمی و توسعه باور های دینی و اخلاقی اگر کوشش کنند، بی‌تردید موفق خواهند شد و در آیه ای از قرآن نیز آمده است { إِنَّ اللَّهَ شَاکِرٌ عَلیمٌ }،《 همانا خداوند سپاسگزار داناست 》، لذا در انتظار سپاسگزاری مردم نباشید که اگر شایسته سپاس باشید خداوند از شما تشکر می کند و این جایگاه بزرگی است.

یادآور می‌شود پایگاه خبری محمودآباد با همکاری صفحه شهرستان محمودآباد در اینستاگرام و در راستای تکریم و قدرشناسی از افراد موفق و شناسایی و معرفی الگوهای موفق به نسل جوان جامعه در اقدامی جدید بخش 《شنبه موفقیت ها》 را راه اندازی نموده و در صدد معرفی چهره های موفق و گمنام محمودآباد بصورت هفته‌ای در روزهای شنبه می‌باشد.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین